کد خبر: ۵۳۸۱۰

پیگیری برای ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی خراسان شمالی، با بیش از یک دهه سابقه، هنوز راه به جایی نبرده و بلاتکلیف است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی روز دوشنبه گفت: در استان هشت کشتارگاه دام شامل یک کشتارگاه صنعتی و هفت کشتارگاه سنتی وجود دارد که تلاش داریم در قالب طرح ساماندهی تعداد کشتارگاه های سنتی به نصف کاهش یابد.

«دکتر حمید رمضانی» اظهار داشت: در یک دهه پیش پیگیری هایی برای تعطیل شدن کشتارگاه های سنتی استان انجام شده است اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است و علت آن نبود همراهی لازم و بروز برخی مشکلات اجتماعی بود.

وی افزود: قرار بود کشتارگاه های سنتی تعطیل و به صورت منطقه ای در بجنورد، شیروان و اسفراین فعال باشند اما این امر هنوز بلاتکلیف مانده البته، دامپزشکی هنوز هم پیگیر سامان دادن به این واحدها است.  

رمضانی خاطرنشان کرد: در این سال ها، میزان کشتار در کشتارگاه ها کاهش یافته است،  به علت گرانی دام، دام کمتری به کشتارگاه ها سوق داه می شود و در این شرایط فعالیت کشتارگاه ها توجیه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: میزان کشتار دام در کشتارگاه ها، در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود ۳۰ درصد کاهش داشت و امسال هم تا حدی کاهش داشته است از این رو توجیه اقتصادی فعالیت کشتارگاه ها تحت الشعاع قرار گرفته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در برهه ای از زمان، یکی از کشتارگاه های سنتی، تعطیل شد اما اعتراض سلاخان و کارگران و نیز مخالفت های اعضای شورای اسلامی شهر کارها را بی نتیجه گذاشت و بروز این مشکلات اجتماعی مانع کار شد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه های سنتی باید تجمیع شود و به صورت منطقه ای فعال شوند افزود: اکنون گوشت مرغ حتی به دورترین نقاط استان، به صورت بسته بندی شده و شرایط مناسب توزیع می شود اما این امر درباره گوشت قرمز نیفتاده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: شهرداری ها حاضر به سرمایه گذاری نشده اند، البته دامپزشکی در این مدت از کشتارگاه ها غافل نشده و نظارت های خود را داشته است و وضعیت کشتارگاه ها در مقایسه با پیش، بهبود یافته است.  

خراسان شمالی قطب دامپروری کشور محسوب می شود و ۳.۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تامین می کند.

در این استان بیش از ۲ میلیون و ۵۵ هزار راس دام سبک و بیش از ۷۸ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین نگهداری می شود و سالانه بیش از ۲۰ هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز تولید می شود.

 

نظر شما
ادامه