کد خبر: ۵۳۸۸۷

پژوهشگران استرالیایی و انگلیسی، یک چارچوب نرم‌افزاری جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بررسی دقیق‌تر چشم حیوانات کمک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه کوئینزلند"(UQ)  استرالیا و "دانشگاه اکستر"(University of Exeter)  انگلستان، یک چارچوب نرم‌افزاری نوین ابداع کرده‌اند که می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا یک گام به سوی بررسی چشم حیوانات نزدیک‌تر شوند.

«سدریک ون دن برگ» (Cedric van den Berg)، دانشجوی مقطع دکتری علوم زیستی در دانشگاه کوئینزلند گفت: درک این موضوع که حیوانات واقعا چگونه جهان را می‌بینند، تاکنون دشوار بوده است. سامانه دیداری بسیاری از حیوانات، تفاوت قابل توجهی با سامانه دیداری انسان دارد؛ در نتیجه مشخص نیست که این حیوانات چگونه اطلاعات دیداری را به دست می‌آورند یا الگوهای رنگی طبیعت را می‌بینند.

ما یک چارچوب نرم‌افزاری موسوم به "تحلیل کمی الگوهای رنگی"(QCPA) ابداع کرده‌ایم که مجموعه‌ای از روش‌های نوین پردازش دیجیتالی تصویر و ابزار تحلیلی که برای این موضوع طراحی شده‌اند، در بردارد. این ابزار می‌توانند توانایی ما را برای تحلیل اطلاعات پیچیده درون چشم حیوانات، تا اندازه قابل توجهی بهبود ببخشند.

«دکتر ژولیون تروسکیانکو» (Jolyon Troscianko)، استاد دانشگاه اکستر و از پژوهشگران این پروژه گفت: الگوهای رنگی، کلید درک موضوعات اساسی تکامل هستند و می‌توانند موضوعاتی مانند نحوه سیگنال‌دهی حیوانات برای یافتن یکدیگر و یا پنهان شدن از شکارچیان را مشخص کنند. ما برای سال‌ها می‌دانستیم که درک بینایی حیوانات، به ترکیب رنگ و اطلاعات الگوی آنها بستگی دارد اما روش‌های در دسترس بدون کمک پیشرفت‌های چارچوب نرم‌افزاری ما تقریبا غیرممکن بود.‌

این چارچوب را می‌توان تقریبا در هر سکونتگاهی حتی زیر آب به کار برد. تروسکیانکو ادامه داد: با کمک یک تلفن همراه ارزان قیمت که تصاویر را ثبت می‌کند، می‌توان به بیشتر قابلیت‌های این چارچوب دست یافت.

ابداع و آزمایش این فناوری که چهار سال به طول انجامید، یک پلتفرم تعاملی آنلاین را ارائه می‌دهد تا پژوهشگران، آموزگاران و دانش‌آموزان بتوانند از آموزش‌های لازم برای به کارگیری این ابزار استفاده کنند.

«دکتر کارن چنی» (Karen Cheney)، از پژوهشگران این پروژه گفت: از این چارچوب می‌توان در شرایط محیطی گوناگون و سامانه‌های دیداری متفاوت استفاده کرد.

وی افزود: انعطاف‌پذیری این چارچوب، به پژوهشگران امکان می‌دهد تا الگوهای رنگ را در چشم موجوداتی مانند حشرات، پرندگان، ماهی‌ها و گیاهان گلدار بررسی کنند. ما با کمک این نرم‌افزار می‌توانیم مرزهای بین درک سامانه دیداری انسان و حیوان را از بین ببریم.

منبع: فیز

 
نظر شما
ادامه