کد خبر: ۵۳۹۰۸
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
نماینده دامپزشک مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی وقف‌چی» افزود: تا بحث ادغام حل نشود، مباحث تعرفه پیش پا افتاده هستند؛ شما فرض کنید تعرفه دامپزشکان از هزار تومان تبدیل به ۲ هزار تومان شود؛ این که به درد نمی‌خورد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: نماینده دامپزشک مجلس شورای اسلامی بزرگترین مساله حال حاضر دامپزشکی کشور را لزوم ادغام آن در وزارت بهداشت می‌داند، تا جایی که تلاش در جهت رفع مشکلات جزئی‌تر را بیهوده می‌پندارد.

از نظر «دکتر علی وقف‌چی» اگر طرح ادغام آماده شود، ابزارهایی وجود دارد که می‌توان با کمک آن، طرح را در مجلس تصویب کرد.

حکیم مهر: آقای دکتر، مساله ابلاغ تعرفه‌های دامپزشکی امروز به یکی از معضلات این حوزه تبدیل شده است؛ بیش از ۲ سال از آخرین ابلاغ تعرفه‌ها گذشته و علی‌رغم تورم موجود در جامعه، هنوز خبری از تعرفه‌های جدید نیست. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

شما اصل را رها کردید و به فرعیات پرداخته‌اید!

حکیم مهر: اصل چیست؟

شما کاری کنید که سازمان دامپزشکی کشور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادغام شود؛ سایر مشکلات حل می‌شود. شما این را از مسئولین بخواهید. مشکل اصلی ما این است و تا بحث ادغام حل نشود، مباحث تعرفه پیش پا افتاده هستند.

حکیم مهر: ما به‌عنوان رسانه در این حوزه به سهم خود تلاش کردیم و البته تلاش‌های ما ادامه دارد.

تلاش نکردید. شما باید ابتدا بین نظام مهندسی کشاورزی و دامپزشکی یک انسجام ایجاد کنید و با این رویکرد مصاحبه کنید که بهترین تصمیم برای حل اکثر چالش‌‌هایی که در حوزه دامپزشکی کشور وجود دارد، چه برای دفاع از منافع ملی و چه منافع دی‌نفعان و برای ارتقای بهداشت نظام سلامت و تامین غذای مردم، این است که دامپزشکی کشور با مجموعه وزارت بهداشت ادغام شوند.

تلاش این است که شما بگویید مسئولین نظام پزشکی و سازمان دامپزشکی راضی به  این ادغام هستند، اینها را در کنار هم بگذارید و تیتر بزنید که اتحاد و همدلی در این زمینه وجود دارد. سپس از نظام دامپزشکی بخواهید که کارها را پیگیری کند.

حکیم مهر: مجلس در زمینه ادغام چه کرده است؟

ما ۱۰ بار گفتیم و اینجا هم برای بار یازدهم می‌گویم که شما طرح را محبت کنید؛ ما آن را در کمیسیون رای‌گیری‌ می‌کنیم و برای صحن علنی مجلس می‌بریم. امیدواریم با ابزارهایی که داریم راحت بتوانیم برای آن رای بگیریم.

حکیم مهر:‌ اما امروز بحث تعرفه دامپزشکی به یک مساله حیاتی تبدیل شده است.

شما فرض کنید تعرفه دامپزشکان از هزار تومان تبدیل به ۲ هزار تومان شود. این که به درد نمی‌خورد. اول باید جایگاه اصلی دامپزشکی تعریف شود و در آن جایگاه قرار بگیرد. آن زمان خیلی راحت‌تر می‌توان حق و حقوق را پیگیری کرد.

حکیم مهر: یکی از معضلات حوزه تعرفه‌ دامپزشکی این است که بعد از محاسبه کارشناسی تعرفه توسط سازمان تخصصی آن یعنی نظام دامپزشکی، در نهایت ابلاغ آن منوط به امضای شخص وزیر جهاد کشاورزی است. همین مساله باعث شده امروز بیش از ۲ سال از انتظار برای این امضا بگذرد. آیا نمی‌توان سازوکاری را پیش‌بینی کرد که نیازی به این امضا نباشد؟

این مساله شامل برخی بندهای قانونی است و کمیسیون و شورای سیاست‌گذاری دارد که من در حال حاضر از جزئیات آن اطلاع ندارم، اما مطمئنا اگر خلاء قانونی وجود داشته باشد که احتمال می‌دهیم مانعی برای توسعه بخش است، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما در مجلس تلاش خود را می‌کنیم اما اینکه چقدر موفق شویم، دست ما نیست.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
9
حکیم جان چرا این قدر دوست دارین که مورد اصلی را که همان ادغام سازمان دامپزشکی به معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت است دور شوید و به مسائلی که در درجات بعدی هستند بپردازید همه این مشکلات با این ادغام بهتر حل می شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
3
7
اصلا و ابدا!
این مسئولین دامپزشکی در همین وزارت جهاد دلشادند!
در وزارت بهداشت برای سازمان تره هم خوررررد نخواهند کرد!!!
شما ببینید یه اشاره از وزیر جهاد برای عدم اعزام ناظر بهداشتی کافی بود تا مسئولین سازمان دامپزشکی چنان بلند و رسا بگویند"سمعا و طاعتا" که صداش تا برزیل بره!
...................
در وزارت بهداشت از این خبرها نیست
دامپزشک
|
Poland
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
10
لطفا هرچه زودتر هرکاری که لازمه انجام شود چون کسانی مثل ایشان که دوره مسیولیتشان درحال اتمام‌است انقدر موافق ادغام است ولی شایدنفرات بعدی موافق این طرح نباشند. پس سریعتر بجنبیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
10
3
از زیر یوغ جهاد خارج شدن و رفتن تحت سلطه وزارت بهداشت چاره کار نیست چرا اینقدر اصرار بیجا دارید رفتن به وزارت بهداشت مثال از چاله به جاه افتادن است .!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
ما در اعماق جهنم وزارت جهادکشاورزی در حال نابودی هستیم ان وقت شما دم از چاله و چاه می زنید؟؟!

مگر در این وزارت خانه تجارت و سود محور جهادکشاورزی
از سازمان دامپزشکی و اهداف و رسالت های بلند آن چیزی هم باقیمانده است؟

واقعا باعث تاسف است که عده ای همیشه در خوابند و فقط هر موقع حرکتی بخواهد انجام شود ناگهان خوابزده می شوند و شعارهای پوچ و توخالی سر می دهند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
1
7
چقد صریح صحبت کردن کاملا نشون میده که خود مسیولین دامپزشکی این ادغام رو نمیخوان
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
4
اصولا از نظر جهادکشاورزی،
دامپزشکی جزو هزینه های غیرضروری تولید است و بیماری های دامی مانند آفات کشاورزی هستند که فقط لازم است به دامداران
همانند کشاورزان که سم دفع ملخ و حشرات موذی را می خرند،
داروهای دامپزشکی را هم تحویل دهند و خودشان یا حداکثر مهندسین عزیز زراعت و علوم دامی درمان را انجام خواهند داد.

به همین دلیل 2 سال است که تعرفه های دامپزشکی با وجود افزایش چند برایری هزینه و تورم شدید تغییر نکرده است.

آن وقت انتظار دارید که تعرفه های دامپزشکی را به شکل معنی داری که جبران هزینه ها را بکند وزارت جهادکشاورزی افزایش دهد و به قول خودشان هزینه تولید را بر خلاف دروغ های تبلیعاتی شان که گرانی را کنترل شده است، با این کار زیادتر کنند؟؟!!
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
9
مخالفترین افراد در راستای این تغیرات مسوولین رده بالای سازمان اند و مشکل اصلی انها هستند چون می دانند در وزارت بهداشت جایگاهشان متزلزل می شود وگرنه دکتر صفری با وجود اینکه حکمشان را از وزیر جهاد گرفته اند دیگر دارند عملا طرح الحاق رو حمایت می کنند. اساتید و بدنه سازمان و اعضا نظام نیز اکثرا موافق اند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
5
0
برای درست کردن یک ساختمان اولین و مهمترین مرحله پی ساختمان هست. قبل از ادغام یا هر طرح دیگری باید ساختار نظام شبه دولتی جمع اوریو اصلاح شود. ما حرکات و واکنشهای منفعلانه نظام دامپزشکی در مقابل نظام مهندسی و وزارت جهادو کم ندیدیم. قطعا نظام دامپزشکی در مقابل قدرت و درایت اعضای نظام پزشکی بلعیده خواهد شد. من جمله نظرات اقایان که داروخانه دامپزشکی نیز باید تحت نظر دکتر داروساز باشد یا... پس اول ساختار نظام باید ......... شده بعد تصمیم گیری شود که در غیر این صورت شرایط بهتر که هیچ بدتر نیز خواهد شد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
4
4
بهترین و تنهاترین راه به نظربنده رایزنی برای استقلال سازمان تخت نظر وزارت کشور است و لاغیر. که اونهم بستگی به درایت و عرضه مسئولان نظام در لایه های بالایی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
احسنت
دانا انوشه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
7
2
به محض الحاق ان به وزارت بهداشت
دامپرشکان ارزوی داشتن داروخانه را به گور
مسئول فنی بهداشتی را به خاطرات
و کار در ازمایشگاه را یک امر غیر منطقی خواهند یافت

به راستی جهالت و حماقت تا به کی؟

ایا دنبال بیکار ماندن فارغ التحصیلان وزارت بهداشت بعد اتمام طرح اجباری و برده داری به صورت کار پیمانی را گرفته اید؟

..................... افرادی که دنبال چنبن طرحی هستند، تنها انگیزه شان یافتن راهی به وزارت بهداشت است و در کشورهای پیشرفته هم دامپزشکی ربطی به وزارت بهداشت انسانی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
3
ترس سازمان نشینان فقط و فقط از دست دادن میز و صندلی شان است که موتفق ادغام نیستند. یعنی منافع شخصی را بر مصلحت جمعی ترجیح میدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
3
کارمندی که ماهانه حقوق میگیره که دلش برای بخش خصوصی میسوزه؟ توی انتخابات شورا نظام به اعضاء شاغل در دستگاه دولتی رای ندید بعد دنبال سلب اختیارات از بخش دولتی باشید اینو کسی میگه که خودش کارمند اداره دامپزشیکه و قبل از به اداره آمدن درمانگاه داشته به ازای یک راس گوسفند ۱۰ تومان از دولت تعرفه می‌گرفتیم ۵۰۰ تومن نسخه مینوشتیم
خوشحال
|
Sweden
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
3
همه چیز مهیا است هرچه سریعتر اقدام شود وجزو وزارت بهداشت شود آغاز جان گرفتن دامپزشکی است روسای دامپزشکی ونظام دامپزشکی سریعا مقدمات کاررا آماده کنید حتی1ساعت تاخیرهم مضراست.خوشبختانه عامل نابودی دامپزشکی هم رفت پی.کارش خداروصدهزاربارشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
4
در اتحادیه 27 کشوری اروپا این مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی (Health and Food Safety) است که متولی دامپزشکی است نه مدیریت کشاورزی!

سازمان های بهداشت جهانی(WHO)، بهداشت جهانی دام (OIE) و خواربار و کشاورزی جهان (FAO) در مارس 2019 در رم پایتخت کشور ایتالیا به عنوان یک کشور الگوی جهانی که سازمان دامپزشکی آن معاونت مستقل وزارت بهداشت است بر ضرورت تجمیع ساختاری نهادهای بهداشتی انسان و دام بر مبنای اصل پیشرفته بهداشت واحد (One Health) تاکید کردند.

در ضمن در کشورهای اروپایی بر خلاف FDA آمریکا از جمله ایتالیا که ریاست دامپزشکی زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت است،
امور داروخانه های دامپزشکی زیر نظر خود دامپزشکی است و دروغ پردازی های جاهلانه برخی از افراد که دست شان در دست رانتخواران مورد حمایت جهادکشاورزی است در مورد سپردن داروخانه های دامپزشکی به داروسازان در وزارت بهداشت صحت ندارد و مصداق جوسازی است!

مقایسه کنید تلفات اجباری حدود 40 میلیون قطعه ای سرمایه دامی کشور ناشی از آنقلوانزای فوق حاد پرندگان در سال های گذشته تحت مدیریت جهادکشاورزی در ایران و تلفات زیر یک میلیون قطعه ای ایتالیا در همان زمان!

این در حالی است که ایتالیا با تجربه دهها ساله از انتقال سازمان دامپزشکی خود از وزارت کشاورزی به وزارت بهداشت،
دارای دومین کشور برتر جهان از تظر نظام سلامت کشور و پاک ترین کشور جهان از نطر تولیدات سالم دامی است.

همچنین فروش محصولات تراریخته بر خلاف وزارت جهاد کشاورزی ایران در ایتالیا ممنوع است.

تولید گوشت قرمز در کشور 300 هزار کیلومتری ایتالیا 3 میلیون تن در سال و
در ایران مطابق با آمار مرکز آمار در سال 1396، 480 هزار تن و آمار وزارت کشاورزی آمریکا 400 هزار تن یعنی مشابه با کشورهای بدبخت و فلاکت زده آفریقایی است!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
4
انتقال سازمان دامپزشکی با تصویب مجلس شورای اسلامی است و بر طبق قانون لازم الاجرا با کلیه همین اختیارات و وظایف و حتی آنچه که مربوط به سازمان ملی استاندارد در زمینه سلامت غذایی از مزرعه تا سفره است می باشد و
سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت کاملا مستقل از سازمان غذا و دارو بوده
و به عنوان یکی از سازمان های مستقل وابسته به وزارت بهداشت فقط از ناحیه ریاست سازمان دامپزشکی با وزیر بهداشت ارتباط دارد و
هیچ گونه ارتباط سازمانی با پزشکان پیدا نمی کند که پزشکان امکان کمترین دخالتی را در حوزه کاملا تخصصی دامپزشکی داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
1
عزیزان لطفاْ بیخیال بشین...
کدوم ادغام؟
کدوم بهبود وضعیت؟
آقایان خواب دیده اید خیر باشد...
..................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
تا 1400 چنین اتفاقی نمی افتد بیخود دلشاد نشوید و خود را خسته نکنید کسی به فکر ما نیست هر کی بفکر خودشه از نمایندگان کنونی مجلس فقط 25 در صد برای نمایندگی دور بعد ثبت نام کردن .............
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
1
................ کسی دلش به حال جوانای این مملکت نمیسوزه
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
2
0
با سلام بنا به گفته چند نفر اقایون نماینده مجلس که من با سه تا از این افراد خودم شخصا مذاکره داشته ام به هیچ عنوان سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت ادغام نمیشود . این خیالات خام و واهی را کنار بگذارید .
وقت بهبود اوضاع همین الان است .
من الله التوفیق
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
من هم با چند نماینده صحبت کردم
و نظرشان کاملا مخالف شماست!

در ضمن،
همین الان چه کاری مانده است که برای نجات دامپزشکی از این مرداب وزارت جهادکشاورزی انجام نشده باشد و سال به سال وضعیت دامپزشکان بو و بدتر نشود؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
0
پیوستن به وزارت بهداشت در صورت وجود یک سازمان مستقل خوب است ،ولی اگر بخواهد با سازمان غذا و دارو ادغام شود بسیار اشتباه است چون در این سازمان داروسازان یا در اصل همان داروشناسان همه کاره اند، و با این وضع بیکاری داروشناسان،داروخانه دامپزشکی هم به داروشناس واگذار می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
دقیقا!
احسنت!
تمام بزرگان و پیشکسوتان دامپزشکی در جلسات خود با مسئولین بر استقلال کامل سازمان دامپزشکی بدون هیچ گونه ارتباط سازمانی با پزشکان و داروسازان خصوصا سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت و فقط با تضمین قانونی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
2
0
تو وزارت بهداشت هم حلوا قسمت نمی کنن، چرا اونم فقط واسه پزشک متخصص اونم بعضی تخصص های خاص
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
1
اشتباه نکنید!

اصلا قرار نیست پزشکان به سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت راهی داشته باشند.

ارتباط با وزارت بهداشت فقط از ناحیه ریاست سازمان دامپزشکی با وزیر بهداشت به عنوان معاون مستقیم وزارت بهداشت است
و کماکان ادارات کل دامپزشکی به لحاظ استانی مستقل بوده و صرفا به طور ستادی از مرکز کشور دستور می گیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
0
دوستان عزیز، در وزارت بهداشت فرش قرمزی برای دامپزشکی پهن نشده! اگر زمانی هم این اتفاق بیوفتد مطمئن باشید مسئولین فنی اولین قربانی این ادغام میشن، زیرا وزارت بهداشت ترجیح میده فارغ التحصیلان خودش تا جایی که میتونه در موارد امنیت غذایی و تولید وارد کار بکنه.
ماندن در جهاد کشاورزی هم که سالیان دوریست نتیجه خودشو نشون داده.
تنها راه استقلال یافتن سازمان زیر نظر وزرات کشور، و البته وجود مدیران لایق که به جای تقدیر از دامدار و تولید کننده! کمی هم به هم صنفی های خود توجه کنند!!!
نظر شما
ادامه