کد خبر: ۵۳۹۲۸
 
 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان گفت: کلیه دستگاه های اجرایی و مسئول، دامپزشکی را در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان همراهی کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزا با حضور دکتر نادری فر، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان، دکتر محمود رضا رسولی مدیرکل دامپزشکی استان، دکتر حیدری مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی، دکتر منوچهر کرمی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان، مهندس محمد نظرپور معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و اعضای ستاد در سالن جلسات دفتر معاونت سیاسی، امنیتی استانداری استان همدان برگزار شد.

دکتر نادری فر در این جلسه از زحمات و برنامه های کنترلی مدیرکل و کارکنان دامپزشکی استان در خصوص جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان تشکر و قدردانی کرد و گفت: کلیه دستگاه های اجرایی و مسئول در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزا باید دامپزشکی را در جلوگیری از ورود بیماری به استان همراهی نمایند.

در ادامه جلسه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان اظهار داشت: یکی از راهکارهای بسیار موثر در این زمینه، برگزاری ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جهت همکاری سایر دستگاهها و آمادگی جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری می باشد.

وی از کلیه فرمانداران خواست تا در اولین فرصت جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزا پرندگان را در شهرستان خود تشکیل دهند و برنامه ریزی و هماهنگی لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول از نیروی انتظامی استان خواست تا از تردد ماشین های دوره گرد فروش پرنگان بومی و ماشین های حمل کود و نهاده های دامی بدون مجوز دامپزشکی جلوگیری نماید و و در صورت مشاهده این گونه خودرو ها آنها را متوقف و با هماهنگی دامپزشکی استان به مراجع قضایی معرفی نماید.

دکتر نادری فر در ادامه از اتحادیه مرغداران استان نیز خواست آموزش های لازم را در جهت افزایش اطلاعات مرغداران استان به اعضا بدهند و اقدامات کنترلی و امنیت زیستی در مرغداری ها را افزایش دهند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان: ضمن تاکید بر کنترل تالاب های استان توسط اداره محیط زیست به شهرداری ها دستور داد تا بر مراکز پرنده فروشی ها کنترل و نظارت کافی داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک با دامپزشکی هماهنگی نمایند.

دکتر محمودرضا رسولی مدیر کل دامپزشکی استان همدان نیز گفت: این جلسه با هدف هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و آمادگی جهت مقابله با هرگونه بروز احتمالی کانونهای بیماری در استان برگزار شده است.

وی مبارزه و جلوگیری از بروز و شیوع بیماری در استان را از لحاظ اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت دانست و گفت: سالانه حدود 26 میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام میگیرد که در تامین غذای استان همدان و استان های دیگر نقش مهمی دارد.

این مقام مسئول به نقش صادرات در این صنعت اشاره کرد و افزود: در صورت بروز بیماری در استان صادرات اینگونه محصولات قطع و از لحاظ اقتصادی تولیدکنندگان دچار خسارات زیادی می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در این جلسه به اجرای طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در استان اشاره کرد و گفت:اجرای این طرح از 15 مهرماه آغاز و به مدت بیست روز ادامه داشت که تعداد بیش از 925 هزار قطعه طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت بصورت خوراکی مورد واکسیناسیون رایگان در سطح استان قرار گرفته است.

دکتر رسولی استان همدان را از وجود هرگونه کانون بیماری پاک دانست و تأکید کرد: آمادگی همه جانبه اکیپ های اجرایی فعال در استان برای جلوگیری و پیشگیری از ورود و شیوع بیماری بسیار مهم و تیم های مراقبت فعال باید با حفظ آمادگی خود در هر لحظه از ورود و انتشار بیماری در منطقه جلوگیری نمایند.

وی اظهار داشت: ادارات مرتبط نیز باید پیش بینی های لازم جهت مقابله با خطرات احتمالی را انجام و اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری از ورود بیماری به استان را بعمل آورند.

مدیرکل دامپزشکی تصریح کرد: بحث مبارزه با بیماری ها یک کار تخصصی است و جهت مبارزه ی همگانی و پیشگیری از آنفلوانزا به مدیران و همکاریهای فرابخشی نیاز داریم.

در جلسه برگزار شده گزارشی از آخرین وضعیت پایش بیماری آنفلوانزا در استان توسط دانشگاه علوم پزشکی و سایر ادارات عضو داده شد و نیز وظایف ادارات و ارگانهایی که در مقابله و معدوم سازی با بیماری آنفلوانزا دخیل هستند طبق دستورالعمل ارسالی از دفتر معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور جهت استحضار ارگانهای ذیربط و هماهنگی های بین بخشی، قرائت و مقرر گردید مصوبات مربوطه جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ گردد.

 

نظر شما
ادامه