کد خبر: ۵۳۹۴
چهارم اردیبهشت 89 را شاید بتوان یکی از مهمترین روزها از حیث اخبار دامپزشکی و محیط زیست دانست. روزی که ببرهای وارداتی از روسیه به باغ وحش تهران سپرده شدند و شاید کسی نمی دانست که چه سرنوشتی در انتظار ببرها است. سرنوشتی که تا پایان سال با عنوان بیماری مشمشه رقم خورد و منجر به تلف شدن یک ببر و ابتلاء ببر دیگر و معدوم شدن چندین قلاده از شیرهای باغ وحش تهران گشت...
ordinor

حکیم مهر -  با توجه به فرارسیدن سال 1390 و با تبریک عید نوروز به بینندگان محترم حکیم مهر ، در این بخش به مرور وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در اردیبهشت 1389 (سالی که گذشت) می‎پردازیم.

گفتنی است حکیم مهر در اردیبهشت 89 ، 274 خبر و یادداشت منتشر کرده است.

 

یکی از خبرهای مهم این ماه در کنار دیدار دکتر آقامیری و دکتر دستور در بدو فعالیت رئیس جدید سازمان دامپزشکی، نامه دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان به وزیر جهاد کشاورزی درباره تب برفکی بود. دکتر حسینی در آن نامه تأکید کرده بود که اولین قدم برای پیشگیری از شیوع تب برفکی ، جلوگیری از واردات هرگونه دام زنده و تنظیم بازار از طریق واردات گوشت یا حداقل ذبح دامهای وارده در کشتارگاههای مرزی و ارسال گوشت بسته‎بندی شده بدون استخوان به سایر نقاط است.

 

یکی از مهمترین و جنجالی‎ترین خبرهای اردیبهشت را هم باید حضور محمد علی آبادی در سازمان شیلات ایران در سمت رئیس این سازمان و قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی دانست که با حرف و حدیث های زیادی همراه بود و سرانجام هم وی با انتصاب به معاونت معاون اول رئیس جمهور عطای ماندن در سازمان شیلات را به لقایش بخشید.

 

اظهارات دکتر آقامیری و دکتر دستور که یکی تب برفکی را زئونوز می‏دانست و دیگری چنین نظری نداشت هم از جمله عجیب‎ترین اظهارنظرها به شمار می‎آمد. بخصوص آنکه دکتر آقامیری در موضوعی علمی تعارف هم می‎کرد و می‎گفت دکتر دستور سابقه بیشتری از من دارند و اگر می‏گویند تب برفکی زئونوز است هرچند به این نتیجه نرسیده‏ام اما به نظر ایشان احترام گذاشته و این نظر را تأیید می‏کنم.

 

دکتر لطفی‏زاده نیز در گفتگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی دامپزشکی تأکید کرد که فاصله دامپزشک و پزشک باید کاهش یابد. وی دامپزشکی را بازوی پدافند غیرعامل کشورمان دانست و این گفتگو را به دلیل شعار روز جهانی دامپزشکی در سال 2010 که به همکاری بیشتر دامپزشک و پزشک برای دستیابی به سلامت واحد در جهانی واحد اختصاص یافته بود انجام داد.

 

چهارم اردیبهشت 89 را شاید بتوان یکی از مهمترین روزها از حیث اخبار دامپزشکی و محیط زیست دانست. روزی که ببرهای وارداتی از روسیه به باغ وحش تهران سپرده شدند و شاید کسی نمی دانست که چه سرنوشتی در انتظار ببرها است. سرنوشتی که تا پایان سال با عنوان بیماری مشمشه رقم خورد و منجر به تلف شدن یک ببر و ابتلاء ببر دیگر و معدوم شدن چندین قلاده از شیرهای باغ وحش تهران گشت.

 

کنفرانس خبری دکتر نبی پور رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران هم در این ماه خبرساز شد. وی در این کنفرانس انتقاداتی متوجه واردات دام زنده کرد و به صراحت مخالفت خود را با پیوستن سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت اعلام کرد. البته وی باز هم در این ماه خبرساز بود و در مراسم روز جهانی دامپزشکی که گزارش تصویری آن در حکیم مهر منتشر شد و توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار گردید اعلام کرد که جامعه دامپزشکان از سال 90 این مراسم را به سبب نمایندگی انجمن جهانی دامپزشکی در ایران برگزار خواهد نمود.

 

نخستین موضع‏گیری دکتر آقامیری دربرابر سازمان دامپزشکی در دوران ریاست دکتر دستور در این ماه اتفاق افتاد. وی به ایرنا گفت که در سال 86 الگوی استقرار دامپزشکان کشور از طرف نظام دامپزشکی به سازمان دامپزشکی ارائه شده که این اقدام نتیجه‏ای در بر نداشته است. وی ادعا کرده بود که با این الگو بیش از 6 هزار نفر از دامپزشکان کشورمان مشغول بکار می‏شدند!

 

عباس رجایی نیز در این ماه با اعلام 20 هزار رأس تلفات بر اثر تب برفکی به انتقاد از سازمان دامپزشکی پرداخت و وعده داد که در خصوص علل واردات دام زنده طرح تحقیق و تفحص را به جریان خواهد انداخت.

 

در این ماه یک اتفاق مهم هم رخ داد و آن دستگیری فردی بود که مدتی قبل از دستگیری به سبب حضورش در جلسات سازمان نظام دامپزشکی، دکتر لطفی‎زاده در نامه به دکتر آقامیری از این مسئله انتقاد کرده بود. وی که مدعی فرادرمانی بود و با ارائه تئوری عرفان حلقه به سازمان نظام دامپزشکی هم دعوت شده بود در این ماه دستگیر شد.

 

در این ماه برگزاری شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران و گزارش تصویری کامل و پوشش خبری جامع از این کنگره سبب شد تا بازدیدکنندگان زیادی اخبار کنگره را از طریق حکیم مهر پیگیری کنند. گفتگوهای متعدد حکیم مهر با شرکت‏کنندگان در کنگره و مسئولین در همین زمینه و در حاشیه کنگره دامپزشکی ایران منتشر شد.

 

در همین ماه انتقادات دکتر کهرم از واردات ببر به ایران و دکتر مرندی از مؤسسه رازی از خبرهای جنجالی اردیبهشت ماه 89 لقب گرفتند. دکتر کهرم گفته بود که مردم را به اسم ببر مازندران فریب ندهید و دکتر مرندی وزیر اسبق بهداشت کشورمان نیز مدعی شده بود که موسسه رازی به واکسن انسانی توجه نمی کند و در این سالیان اخیر حتی یک دوز هم صادر نکرده است!

 

اما پانل‏های کنگره دامپزشکی ایران هم بعضاً خبرساز بودند. اظهارات دکتر ویشته معاون وقت سازمان دامپزشکی که در پاسخ به انتقاد مدیرمسئول حکیم مهر در یکی از پانل‏ها که درباره GIS توضیح می‏داد و گفت که مسئولین در موضوع تب برفکی تحت فشار بوده‏اند از جمله اظهارات قابل توجه بود. گزارشی از بحث داغ نجاست سگ در شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران که به مناظره دوباره دکتر لطفی‏زاده و دکتر آل داود منجر شد از پربازدیدترین خبرهای اردیبهشت ماه 89 بود.

 

مرور زندگی پربار دکتر بازرگانی ، استاد هفتاد ساله و دوست‎داشتنی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و نیز مروری بر زندگی سرشار از موفقیت دکتر علی اصغر اکبری بعنوان برگزیده کنگره دامپزشکی ایران نیز از جمله پربازدیدترین خبرهای حکیم مهر در اردیبهشت 89 بودند.

 

گفتگوی چالشی حکیم مهر با دکتر مسعود هاشمی و اظهارات وی درباره دامپزشکان از جمله پرحرف و حدیث‎ترین مطالب منتشره در اردیبهشت ماه بود. ضمن آنکه در همین ماه محمد علی‎آبادی کلنگ استخر نزده از سازمان شیلات رفت و بجای وی دکتر تقوی سرپرستی سازمان شیلات را بعهده گرفت.

 

اظهارات دکتر آل داود در برنامه رادیویی درباره حیوانات و پیش نشانگرهای زلزله از خبرهای جالب حکیم مهر بود که مورد استقبال هم واقع شد.

 

در این ماه در پی موج سرقت‏های سریالی مجسمه‏ها در تهران ، خبر سرقت مجسمه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم منتشر شد و مدیرمسئول حکیم مهر نیز در نامه به حجت الاسلام آقامیری نسبت به یادداشت وی در یکی از سایت‏های خبری درباره سگ واکنش نشان داد.

 

در حالی که یک نماینده مجلس معتقد بود که سازمان دامپزشکی صادر کننده مجوز ورود دام زنده را مخفی می‎کند وزیر جهاد کشاورزی گفت که هیچ وزارتخانه‏ای در شیوع تب برفکی مقصر نیست و عده‎ای سودجو دام وارد کرده‎اند!

 

در این ماه گمانه‎زنی‎های متعددی درباره معاون جدید امور دام وزارت جهاد کشاورزی انجام شد و حتی روزنامه پول از انتصاب دکتر آقامیری به این سمت خبر داد. خبری که بعداً تکذیب شد و عباسی جایگزین سجادی شد و سجادی هم از معاونت امور دام به سازمان تعاون روستایی رفت.

 

در این ماه قانون مهم بهره‏وری کشاورزی در مجلس تصویب شد اما نمایندگان مجلس سرانجام با حذف ماده 43 این قانون، با تنزل واحدهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی در سطح اداره کل ستادی مخالفت کردند تا سازمان دامپزشکی با رأی مجلس از خطر انحلال جان سالم به در ببرد!

 

دکتر مینو محرز متخصص بیماریهای عفونی در این ماه در اظهاراتی جنجالی مدعی شد که سر حیوانات تلف شده بر اثر تب برفکی بریده نمی‎شود و این حیوانات مدفون نمی‏شوند!

 

انتشار نتایج یک تحقیق درباره زنان دامپزشک و یادداشت‎های مختلف علمی و صنفی از جمله مواردی بود که سبب بازدیدهای متعدد بینندگان محترم حکیم مهر شده بود.

 

دکتر لطفی‎زاده در این ماه به بهانه برگزاری همایش روابط عمومی‎های کشورمان گفت که نگاه تدارکاتی به روابط عمومی آفت است. وی با انتقاد از انتصاب افراد غیردامپزشک در مصادر مدیریتی مرتبط با روابط عمومی در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی از رؤسای این دو سازمان خواست راه اشتباه گذشته را ادامه ندهند. راهی که کماکان هر دو رئیس در پیمودن آن مصر هستند.

 

انتشار متن کامل جوابیه مدیرمسئول حکیم مهر در سایت جهان نیوز درباره نجاست سگ و نگهداری از این حیوان هم حرف و حدیث‎های متفاوتی در پی داشت. وی در این یادداشت گفته بود که در عرف ما سگ فحش نیست و فعالیت دامپزشکان هم با در نظرگرفتن زوایای مختلف حرفه‏ای متوقف بر سگ نمی‎باشد.

فهرست کامل اخبار حکیم مهر در اردیبهشت 89 : (با کلیک روی هر عنوان خبری به متن آن دسترسی خواهید یافت)

 

مطالب جدید حکیم مهر ، شنبه ۱ خرداد ۸۹ :

انتقاد دکتر کهرم از سازمان حفاظت محیط زیست : این ببر قشنگ است ولی ببر خزر نیست!

تب برفکی در چهار پرده !!! - دکتر آراسب دباغ مقدم

عکس / بلندترین خرگوش دنیا

دکتر اندرسون از گریه شمپانزه‌ها می‌گوید!

یادداشت وارده : در واردات گوشت، اعمال حاکمیت دولتی از جیب بخش خصوصی چرا؟! - دکتر مجتبی مرتضوی

علیرغم ممنوعیت ، باز هم واردات شیرخشک آلوده چینی؟!

گاوها در خدمت تأمین سوخت گوگل!

زندگی تنها لاک پشت لاک نرم ایران در دستان صیادان بومی

مطالب جدید حکیم مهر ، جمعه ۳

نظر شما
ادامه