کد خبر: ۵۳۹۷۵

۹ گاو و گوساله در این مجتمع بزرگ دامی بر اثر تب برفکی تلف شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، در طی سه هفته گذشته این بیماری در مجتمع دامداری محمودی شایع شده و حالا شدت یافته است به گونه‌ای که تلفات زیادی هم به همراه داشته است.

هم اکنون در این مجتمع بیش از یکصد واحد دامداری فعالیت می‌کنند که بیش از ۵ هزار دام سنگین نیز در آن نگهداری می‌شود.

این بیماری در بسیاری از واحد‌های این مجتمع شایع شده وتاکنون ۹ گاو و گوساله تلف شده اند.

رییس دامپزشکی شهرستان یزد اصلی‌ترین علت گسترش بیماری تب برفکی در این مجتمع را رعایت نکردن مسایل بهداشتی و قرنطینه نبودن مجتمع، به گونه‌ای که دام زنده به راحتی از هر کجا وارد آن می‌شده است را اعلام کرد.

«زارع» افزود: دامپزشکی همه اقدامات لازم از جمله واکسیناسیون را حتی قبل از شیوع بیماری انجام داده است ولی احتمالا شیوع بالای آن ناشی از نوع پیشرفته تری از بیماری تب برفکی است که تلفات را نیز افزایش داده است.

وی گفت: برای تشخیص روزانه از دام‌های بیمار و تلف شده نمونه گیری و به مراکز آزمایشگاهی ارسال می‌شود تا برای تهیه واکسن جدید بتوان اقدام کرد.

مسئول این مجتمع دامداری نیز گفت: مکان مناسبی برای دفن لاشه دام‌های تلف شده وجود ندارد و این موضوع بار‌ها به مسئولان استان منتقل شده ولی اثری نداشته است.

«میر شمسی» افزود: خاکی بودن خیابان‌ها و انباشت کود حیوانی نیز که بار‌ها برای حل آن پیگیری شده است از دیگر موضوعاتی است که گسترش بیماری را تشدید می‌کند.

بیماری تب برفکی یک بیماری حاد ویروسی در دام است که گسترش آن موجب خسارات و حتی تلفات زیادی در دام‌ها می‌شود.


نظر شما
ادامه