کد خبر: ۵۳۹۸۳

رییس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود گفت: پلیکان خاکستری مصدوم که توسط شهروند علاقمند به حیات وحش، تحویل این اداره شده بود پس از تیمار و بهبودی در تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان رهاسازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «سیدامین نجات» روز یکشنبه ضمن سپاسگزاری از این شهروند علاقمند به محیط زیست  و حیات وحش افزود: این پلیکان توسط  یک دوستدار محیط زیست به این اداره تحویل داده شده بود که پس از مداوا و اطمینان از قدرت پرواز با هماهنگی ماموران یگان حفاظت پاسگاه تالاب امیرکلایه در این تالاب رها سازی شد.

وی  اظهار داشت: این پرنده از پرندگان در معرض خطر انقراض محسوب می شوند که شمار اندکی از آنها در سال برای زمستان گذرانی از مناطق بیشتر سردسیر ارض های شمالی  کره زمین به تالاب های استان گیلان مهاجرت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پلیکان ها از بزرگترین پرندگان دنیا به شمار می روند که توانایی بالایی در پرواز کردن دارند و چون از پرندگان آبزی هستند، زیستگاه آن ها در دریاچه های آب شیرین و لب شور، رودخانه های بزرگ و دهانه آن ها و سواحل دریا است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود  گفت: اولین ویژگی ظاهری همه پلیکان ها که در اولین نگاه جلب توجه می کند، کیسه پوستی چین خورده زیر منقار آنها  است که این  کیسه گلویی بسیار انعطاف پذیر است و می تواند تا انتهای گلو از هم باز شود، برخی از مردم گمان می کنند که این کیسه برای ذخیره غذا کاربرد دارد در حالی که پلیکان ها برای ماهی گیری از آن استفاده می کنند.

وی یادآورشد: زیر منقار این پرنده هنگام ماهی گیری بیش از ۱۰ لیتر آب  جای می گیرد که معادل هفت بطری یک و نیم لیتری است و دومین ویژگی ظاهری پلیکان ها وجود پرده کامل بین چهار انگشت پا است که در اصطلاح به آن پای پارو (Paddle Foot) شکل می گویند همچنین پلیکان ها دارای پروازی شکوهمند و قوی هستند.

وی از همه شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده حیوانات وحشی و ناتوان در مناطق شهری و مسکونی موضوع را در اسرع وقت به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اطلاع دهند.

 

نظر شما
ادامه