کد خبر: ۵۴۱۶۷

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: در هشت ماهه امسال در 86 هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی سطح استان حدود 70 تن فرآورده خام دامی غیرمجاز کشف و ضبط شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مجتبی ورمقانی» اظهار داشت: نظارت بر تولید و عرضه فرآوده‌های خام دامی از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ از زمانی که تولید می‌شود تا زمانی که وارد سفره مردم می‌شود بر عهده سازمان دامپزشکی در استان‌ها است.

وی افزود: به تبع این، اداره کل دامپزشکی استان کردستان در طول دو سال گذشته با توجه به موضوعاتی که در بحث تامین و کیفیت گوشت در سطح جامعه پیش آمد نظارت جدی و منظمی را از ابتدای تولید که کشتارگاه‌ها است تا زمانی که وارد سفره مردم می‌شود انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: علارغم اینکه نیروهای ما محدود و وظایف ما زیاد است اما این کمبود نیرو باعث نشده که ما به بحث نظارت بر بازار بی‌توجه باشیم بلکه در سراسر استان بصورت مرتب و روتین هم کشیک صبح داریم و هم کشیک بعدازظهر.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون 86 هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی شامل قصابی‌ها، مرغ‌فروشی‌ها مراکز غذای آماده، رستوران‌ها و هایپرمارکت‌ها انجام شده است البته جدای از این در سطح اداره کل 5 اکیپ بازدید به سرپرستی خود و معاونینم تشکیل دادیم که این اکیپ‌ها بصورت هفتگی از مناطق مختلف استان بازدید می‌کنند.

وی عنوان کرد: استان را به چند منطقه مختلف تقسیم کردیم و براساس این تقسیم‌بندی هر کدام از این اکیپ‌ها یک روز در هفته بازدید انجام می‌دهند البته این بازدیدها جدای از بازدید همکاران ما در شهرستانی‌ها است.

ورمقانی گفت: در برخی از شهرستان‌ها مانند قروه، بیجار و مریوان فاصله بازدیدها را به دو روز رساندیم یعنی هر دو روز یکبار از هر مرکز عرضه بازدید می‌کنیم اما در سطح شهر سنندج با توجه به گستردگی زیادی که وجود دارد هر چهار الی پنج روز یکبار از مراکز عرضه بازدید انجام می‌شود که رقم قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه همکاران ما دائما در سطح بازار حضور دارند گفت: برخی مواقع تعداد بازدیدهای ما بیشتر می‌شود حتی بجز روزهای عادی گاهی اوقات که احساس می‌کنیم در روزهای خاصی فرآورده‌های خام دامی بیشتری مصرف می‌شود مانند شب یلدا، شب نوروز، عید قربان و فطر و ... بصورت ویژه بازدیدها را تشدید می‌کنیم و تمام نیروهای خود را بسیج می‌کنیم که در سطح بازار حضور داشته باشند در همین راستا از هفته آینده به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا اکیپ‌های خود را ساماندهی کردیم که بتوانند نظارت بیشتری در سطح بازار داشته باشند.

کشف و ضبط 70 تن فرآوده خام دامی غیرمجاز از مراکز عرضه

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان افزود: طی 86 هزار بازدید در هشت ماهه امسال قریب به 70 تن فرآوده خام دامی غیرمجاز از مراکز عرضه کشف و ضبط کردیم که البته در کنار این حجم عمده‌ای هم فرآوده خام دامی غیرمجاز در کشتارگاه‌های دام و مرغ ضبط می‌کنیم یعنی حجم عظیمی از فرآوده خام دامی غیرمجاز قبل از اینکه وارد بازار شود توسط همکاران دامپزشک ما که در کشتارگاه‌های سطح استان مستقر هستند ضبط می‌شود.

وی تاکید کرد: البته این 70 تن به راحتی کشف و ضبط نشده است بلکه مقاومت‌هایی انجام می‌شود، گاهی اوقات درگیری‌هایی رخ می‌دهد و حتی در مواردی همکاران ما تهدید می‌شوند.

ورمقانی ادامه داد: در شهری مانند قروه در طول دوماه گذشته حدود یک تن فرآوده خام دامی غیرمجاز ضبط کردیم و در سنندج هر هفته چندصد کیلو ضبطی داریم که البته یک تعداد از این افراد اولین بار است که این تخلف را انجام می‌دهند و سعی می‌کنم با تذکر کتبی با آنها برخورد کنیم اما افرادی هستند که بر اجرای تخلف اصرار دارند لذا مجبور به تشکیل پرونده در مراجع قضایی هستیم.

تشکیل 200 پرونده در مراجع قضایی

وی تصریح کرد: در هشت ماهه امسال بیش از 200 پرونده در مراجع قضایی علیه متخلفینی که چندین مرتبه مرتکب تخلف شدند تشکیل دادیم که اکثر آنها جریمه شدند، در مواردی پلمپ مراکز داشتیم و در برخی موارد هم که جرم تهدید علیه بهداشت عمومی جامعه شامل کشتار غیرمجاز بوده در دادگاه حکم 15 روز فعالیت رایگان در شهرداری برایشان صادر شده است.

بیشترین نوع تخلفات در سطح استان عرضه فرآورده خام دامی تاریخ مصرف گذشته

مدیرکل اداره دامپزشکی استان کردستان گفت: در حالیکه جسته گریخته از برخی استان‌ها می‌شنویم که در مواردی گوشت الاغ و ... عرضه شده اما خوشبختانه در استان تخلفاتی به این شکل روی نداده است بلکه بیشترین نوع تخلفات در سطح استان عرضه فرآورده خام دامی تاریخ مصرف گذشته است که آن هم به دلیل کاهش قدرت اقتصادی مردم و به تبع کاهش خرید گوشت است که همین باعث می‌شود که گوشت روی دست عرضه کننده بماند اما همکاران ما با نظارت جدی و منظمی که در سطح استان دارند موارد غیرمجاز را کشف و ضبط می‌کنند.

پلمپ 40 مرکز عرضه فراورده‌های خام دامی در سطح استان

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: در هشت ماهه امسال 40 مورد پلمپ مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی در سطح استان انجام شده است که طی چند روز آینده با حکم قضایی چند مرکز دیگر را نیز پلمپ می‌کنیم در واقع این حکم بازدارنده باعث شده که کسانی که خدای ناکرده می‌خواهند بر اجرای تخلف اصرار کنند بعد از ‌آن کمترین موارد تخلف را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم تعارف‌بردار نیست گفت: خوشبتانه با توجه به اقداماتی که اداره کل دامپزشکی انجام داده و همکاری که دستگاه قضایی با این اداره کل داشتند و احکام بازدارنده‌ای که امروزه وجود دارد نظارت‌ها تاثیرگذارتر شده است و خروجی این نظارت‌ها این است که در زمینه تامین گوشت و مرغ امنیت روانی در سطح جامعه ایجاد شده است.

سامانه پیغام‌گیر 1512 اداره دامپزشکی آماده دریافت گزارشات مردمی

ورمقانی با بیان اینکه سامانه پیغام‌گیر 1512 بصورت شبانه‌‌‌‌‌روزی آماده دریافت گزارش از مردم است گفت: انتظار داریم مردم هم با ما مشارکت داشته باشند و هر موردی از کشتار غیرمجاز را مشاهده کردند حتما گزارش دهند.

وی گفت: کشتار غیرمجاز یعنی کشتاری که بدون نظارت دامپزشکی وارد بازار ‌شود و قابل تشخیص هم است در واقع اگر روی لاشه گوشت در قصابی‌ها مهر دامپزشکی و لیبل تاریخ انقضا وجود داشت یعنی کشتار مجاز اما اگر نبود کشتار غیرمجاز است.

گوشت چرخ‌کرده باید در حضور مشتری تهیه شود

وی گفت: جدای از مواردی که قبلا گفته شد مردم در هنگام خرید گوشت قرمز دو نکته را باید رعایت کنند اول اینکه گوشت چرخ‌کرده حتما باید در حضور مشتری تهیه شود لذا اگر در قصابی مشاهده کردید که گوشت چرخ‌کرده آماده وجود دارد حتما به ما اطلاع دهید و دوما گوشت باید در حضور مشتری از لاشه جدا شود لذا مردم از خرید گوشت قطعه‌بندی خودداری کنند چراکه ممکن است برخی قصابی‌ها گوشت‌های تاریخ مصرف گذشته را قطعه قطعه کنند و بصورت قطعه‌ای به فروش برسانند.

 

نظر شما
ادامه