کد خبر: ۵۴۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

مصرف خوراک آلوده در یک واحد پرورش شترمرغ شهرستان قاینات باعث تلفات بیش از 100 قطعه جوجه شترمرغ شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات، در پی گزارش شروع تلفات در یکی از مزارع پرورش شترمرغ در شهرستان قاینات، کارشناسان واحد نظارت و دارو درمان شبکه دامپزشکی وارد عمل شدند.

«دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه دامپزشکی بیان نمود در راستای نظارت بهداشتی و شناسایی بیماری طی مراجعه یکی از پرورش دهندگان شتر مرغ در شهرستان که به طبق اظهارات با وجود سلامت ظاهری گله دچار تلفات غیر متعارف گردیده بود کارشناسان شبکه را برآن داشت تا علاوه بر اخذ تاریخچه و علایم بالینی و کالبد گشایی لاشه های شترمرغ تلف شده، از نمونه خوراک مصرفی پرنده ها نمونه جهت ارسال به آزمایشگاه گرفته شد.

وی بیان نمود پس از بررسی های صورت گرفته و نتایج آزمایشگاهی بالا بودن بیش از حد کپک و قارچ در خوراک مصرفی عامل تلفات بیش از حد این مزرعه پرورشی شده بود و مشکلی که در این اتفاق بیشتر نمود پیدا کرد تهیه خوراک از یک واحد تولیدی غیر مجاز در یکی از شهرستان های خراسان رضوی بوده است که در حال حاضر پرونده قضایی در حال بررسی و پیگیری می باشد.

وی اظهار داشت: عوامل تغذیه ای در صنعت پرورش دام و طیور مهمترین عامل مرگ و میر محسوب می گردند که بیش از عوامل عفونی و همه گیر تاثیر گذار هستند و بهترین و کارآمد ترین راهکار این است که خوراک سالم را از کارخانجات معتبر که تحت نظارت دامپزشکی می باشند تهیه نمایند و از نظرات و مشاوره های کارشناسان متخصص در حوزه پرورش و بیماری های دام و طیور بهره ببرند و از هرگونه خود درمانی و جیره نویسی غیر اصولی پرهیز نمایند.

محمودی در پایان از همه تولید کنندگان درخواست کرد به منظور حفظ سرمایه خود از مراکز معتبر فروش محصولات دامی و کارخانجات تولید خوراک دام و طیور و آبزیان که تحت نظارت دامپزشکی می باشند اقدام به تهیه خوراک نمایند و در صورت مشاهده مراکز غیر مجاز به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
0
0
این خبر درست نیست. علت تلفات اون شترمرغ ها تغییر ناگهانی خوراک بود و انتروتوکسمی.
نظر شما
ادامه