کد خبر: ۵۴۲۱۶
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تمامی محصولات دام، طیور که در استان عرضه می‌شود کاملا سالم و بهداشتی بوده و برخی شایعات مطرح در مورد سلامت آن نادرست و کذب است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر صادق صالحی» روز دوشنبه در نشستی با فرماندار خلخال با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان اردبیل افزود: برخی مطالب و شایعات در زمینه وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان نیز کذب بوده و مشکلی در مصرف گوشت مرغ وجود ندارد.

به گفته وی، در سه سال گذشته هیچ‌گونه مورد مثبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در زمینه ارتباط انفلوآنزای شایع انسانی با آنفلوآنزای پرندگان کاملا بی‌مورد و مردود است.

او اظهارکرد: گوشت قرمز عرضه شده ممهور به مهر دامپزشکی در مراکز عرضه گوشت و قصابی‌های سراسر استان اردبیل هم کاملا سالم، بهداشتی بوده و موردی برای تردید خریداران وجود ندارد.

صالحی گفت: از ابتدای سال‌جاری ۱۲۵ هزار و ۷۲۹ رأس دام و ۹ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۳۹۱ قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان تحت نظارت دامپزشکی کشتار و در چرخه مصرف وارد شده است.

او بیان‌کرد: بازرسان بهداشتی دامپزشکی از ابتدای سال جاری بیش از ۴۱ هزار و ۳۱۱ مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی بعمل آورده و نزدیک به ۱۵۵ هزار و ۲۲۴ کیلوگرم فرآورده‌ غیربهداشتی، فاسد و تاریخ منقضی را ضبط و معدوم کرده و ۲۱۵ متخلف را به مراجع قضایی معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری‌های دامی در استان وجود ندارد، افزود: با وجود ارائه خدمات رایگان واکسیناسیون دام‌ها متاسفانه عدم وجود شایع بیماری دام در استان موجب شده تا دامداران رغبتی به واکسیناسیون دام‌های خود نشان ندهند.

او بـه لزوم همکاری دامداران با گروه‌های مایه‌کوبی دامپزشکی تاکید کرد و گفت: در طول سال چندین طرح ضربتی واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف دام و طیور انجام می‌شود که نمونه بارز آن اجرای طرح ملی و فراگیر واکسیناسیون نیوکاسل علیه طیور بومی برای اولین بار در استان است.

صالحی اضافه‌کرد: در ایــن راستا بیماری‌های مختلف دام و طیور که روی سلامت و بهداشت عمومی جامعه تأثیرگذار است یا در حوزه اقتصاد ملی اهمیت دارند مانند بیماری تب برفکی ، شاربن ، آبله و بسیاری از بیماری‌های مشترک مانند بروسـلوز و هاری از بیماری‌های بسیار مهمی هستند که بدرستی کنترل و تا حد توان خود تلاش می‌کنیم از شیوع این بیماری‌ها در استان پیشگیری شود.

فریدون بابایی ،فرماندار خلخال نیز در این نشست یکی از شاخص‌های توزیع اعتبارات استانی این شهرستان را نوع و نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب و هزینه کرد اعتبارات سال گذشته ذکر کرد و افزود: عملکرد اداره دامپزشکی خلخال در این زمینه مطلوب ارزیابی شده و بر این اساس سال آتی نیز اعتبارات این اداره افزایش خواهد یافت.
 
نظر شما
ادامه