کد خبر: ۵۴۲۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

محققان موفق به طراحی بیوسنسوری بر پایه کریستال مایع برای تشخیص تتراسایکلین (آنتی بیوتیک ها) در صنعت غذا شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایونانیوز، «دکتر اسماء وردیان» مجری طرح پژوهشی «طراحی بیوسنسور بر پایه کریستال مایع برای تشخیص تتراسایکلین» گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در تولید محصولات دامی و به طبع باقیمانده این مواد در این محصولات می تواند منجر به مقاومت آنتی‏ بیوتیکی، واکنش های آلرژیک، آسیب کبدی و دندانی در انسان شود که علاوه بر آن این مواد بدلیل تخریب باکتری های مفید سبب کاهش کیفیت و مقدار محصولات تخمیری نیز می شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: با توجه به تحریم های اقتصادی و وقتگیر بودن روش های سنجش دستگاهی، معرفی بیوسنسوری جدید و بومی جهت سنجش باقیمانده آنتی بیوتیک ها در محصولات غذایی در اولویت های اجرایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی قرار گرفت.

وی گفت: تشخیص سه گروه آنتی بیوتیک شامل بتالاکتام ها، تتراسایکلین ها و سولفانامیدها در شیر از اهمیت بالایی برخوردار است که برای اولین بار در ایران از طریق طراحی بیوسنسوری بر پایه کریستال مایع در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی میسر شده است.

وی اضافه کرد: کاربرد تکنولوژی کریستال مایع و آپتامرها به عنوان آنتی بادی های سنتزی در طراحی بیوسنسورها در جهان برای تشخیص های بسیار حساس مورد استفاده قرار می گیرند و نمونه تهیه شده در این موسسه دارای مزیت حساسیت بالا، سادگی عمل و قابلیت حمل آسان می باشد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
0
0
داروهای دامپزشکی Veterinary drugs
که برخی به غلط به آنها داروهای دامی
می گویند، آنقدر از جمله انواع داروهای ضدباکتریایی، ضدانگلی، هورمون های گوناگون، ویتامین ها و مواد معدنی متنوع هستند که حتی اگر در همه جای کشور سازمان دامپزشکی بتواند این کیت سه گانه را اجرایی کند فقط تعدادی معدود از این داروها را موشش خواهد داد.

اما آنچه می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد پیگرد شدید هر گونه درمانگران غیر مجاز از کارگر افغانی گرفته تا مهندسین کشاورزی و دامپروری توسط سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی است که به نظر می رسد با توجه به ماهیت تجارت محور وزارت جهادکشاورزی هیچ امیدی به تحقق کامل سلامت غذایی در این وزارتخانه وجود ندارد.
نظر شما
ادامه