کد خبر: ۵۴۳۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاست‌های تخریب منابع آبی ما چندین برابر ۴۰ سال پیش است و در آینده‌ای نزدیک مشکلات بیشتری درباره مسائل آب خواهیم داشت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «عیسی کلانتری» در کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان که شامگاه چهارشنبه (۲۷ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌هایی که برای مقابله با گرد و غبار اجرا شده دائمی نیست. ما به اجبار از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون دلار برای بحث مقابله با گرد و غبار برای سال آینده تعیین کرده‌ایم.  وی افزود: اگر قرار است با برنامه‌های ۴۰ سال گذشته این استان اداره شود، این اعتبارات باید تا ۵۰ سال آینده چند برابر شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با گرد و غبار افزود: اشتباهات در این زمینه باید بررسی شود. خوزستان تنها استانی است که در بدترین شرایط آبی کشور، معضل آب ندارد. دو سال پیش که شاید بدترین شرایط را داشتیم ۱۰ میلیارد مترمکعب آب جهت کشاورزی صرف شد. زمانی که طرح‌های توسعه نیشکر مطالعه شد، قرار بود پس از سه سال از تنها ۲۳ هزار مترمکعب آب برای این طرح‌ها استفاده شود، اما دو سال پیش که بدترین شرایط آبی خوزستان بود، بیش از ۳۴ هزار مترمکعب آب برای این طرح‌ها مصرف شد.

۱۲۲ میلیون واحد دامی داریم و این موضوع یکی از عوامل بروز گرد و غبار است

وی با اشاره به استفاده زیاد آب برای کشاورزی در بدترین شرایط آبی خوزستان، تصریح کرد: با مصرف این آب، حق‌آبه زیست محیطی از بین رفته است. با این روش، خوزستان پایدار نگهداشته نمی‌شود و پولی که از فروش نفت خوزستان به دست میآید باید برای گرد و غبار هزینه شود.
کلانتری بیان کرد: فروردین ماه سال ۶۱ که از خارج از کشور برگشته بودم، مسئولیتی به من داده شد. در آن زمان دعوایی بین کارشناسان منابع طبیعی و امور دام وجود داشت. امور دام می‌خواستند ظرفیت دام کشور را افزایش دهند؛ امروز ۱۲۲ میلیون واحد دامی داریم و این موضوع یکی از عوامل بروز گرد و غبار است.

کلانتری عنوان کرد: از طرفی نیز جلوی آب استان را با سدسازی بسته‌ایم، تنها در زمانی که آب اضافی داشتیم حق‌آبه تالاب‌ها را دادیم و دام‌ها را نیز در دشت‌ها رها کردیم و چرا می‌کنند. با همه این‌ها عنوان می‌کنیم چرا گرد و غبار رخ داده است؟ در حالی که باید بگوییم چرا نباید گرد و غبار رخ دهد؟

وی با اشاره به عملیات مقره‌شویی پست‌های برق در پی وقوع گرد و غبار برای جلوگیری از قطع برق عنوان کرد: مقره‌شویی، مشکل گرد و غبار خوزستان را حل نخوهد کرد. همچنین درست است که بیمارستان‌ها به دستگاه‌های تصفیه هوا نیاز دارند، اما اگر گرد و غبار رفع شود، نیازی به خرید این دستگاه‌ها نیست. با این سیاست‌ها گرد و غبار خوزستان هیچ وقت تثبیت نخواهد شد.

وی عنوان کرد: ۸۳ درصد عامل تعطیلی‌های تهران ناشی از فعالیت خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها است. اینکه برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات، این موارد را رها کرده و مدارس را تعطیل کنیم درست نیست در حالی که باید به این موضوع توجه شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با عدم تامین حق آبه زیست محیطی و خشک کردن تالاب‌ها، کارخانه گرد و غبار ایجاد می‌کنیم. ما علت را رها کرده‌ایم در حالی که باید اصل موضوع مشخص شود.

کلانتری با تاکید بر لزوم خشکاندن ریشه گرد و غبار در خوزستان، ادامه داد: هدف اول ما این بود که ریشه گرد و غبار در خوزستان در مدت چهار تا پنج سال خشکانده شود، نه اینکه چهار نفر پولی را به جیب بزنند. ریشه‌کنی گرد و غبار همزمان با بوته‌کاری و رهاکردن دام و زاد و ولد و چرای دام انجام نمی‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: بر مبنای پتانسیل‌های خوزستان باید از منابع استفاده شود. ۴۰ سال پیش ۱۳۴ میلیارد مترمکعب آب تجزیه‌پذیر داشتیم، اما اکنون منابع آبی تجزیه‌پذیر کشور به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. سیاست‌های تخریب منابع آبی ما چندین برابر ۴۰ سال پیش است و در آینده‌ای نزدیک مشکلات بیشتری درباره مسائل آب خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: از این منابع باید به گونه‌ای استفاده شود که گرد و غبار خوزستان در میان‌مدت مهار شود. کلانتری تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در حال خشک شدن هستند، زیرا اصول اولیه جنگل را رعایت نکرده‌ایم. جنگل‌ها را شخم زدیم، دام‌ها را افزایش دادیم و خاک را از بین بردیم و اکنون نفوذ آب در جنگل‌ها به حداقل‌ها رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: در ۴۰ تا ۵۰ سال درختان به تدریج ضعیف شدند و اگر با یک بیماری، هزاران سال همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند، اکنون همان بیماری بر این درختان غلبه کرده است؛ نباید این اتفاق در خصوص گرد و غبار خوزستان رخ دهد. نباید از طرفی سرمایه‌گذاری کنیم و از طرفی دام‌ها چند برابر ظرفیت، چرا کنند. کلانتری با بیان اینکه خوزستان و هر استان دیگری باید با علت مبارزه کند، گفت: اکنون حداقل کار‌ها در حال انجام است و اگر این شرایط ادامه یابد، شرایط سخت می‌شود.

وی با اشاره به شرایط کشور در پی تحریم‌های آمریکا، بیان کرد: اکنون امکان دسترسی زیاد به بودجه بسته‌شده وجود ندارد بنابراین اعتبارات باید درست تخصیص یابد و نظارت درستی نیز شود. مشخص نیست سال‌های آینده نیز این اعتبار تخصیص یابد یا خیر.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که ۱۵ طرح انتقال آب در ردیف بودجه سال ۹۹ قرار گرفته است و نقش سازمان محیط زیست در این خصوص چه بوده است؟ گفت: از بودجه خبری نداریم. ما در تعیین ردیف بودجه دخالتی نداریم و وظیفه ما تنها ارزیابی زیست محیطی است. طبق اعلام اداره‌کل هواشناسی خوزستان، احتمال ایجاد سرچشمه‌های جدید گرد و غبار وجود دارد. این احتمال هست، اما اولویت نخست ما، مهار سرچشمه‌های فعال است.

کلانتری با تاکید بر لزوم جلوگیری از ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار عنوان کرد: مطالعاتی که در زمینه مقابله با گرد و غبار خوزستان انجام شده، کامل نیست. این مطالعات باید تکمیل شوند تا طبق برنامه کار کنیم. وی با بیان اینکه تامین آب نقاط مورد نیاز در جلوگیری از وقوع غبار نمکی تاثیرگذار است، گفت: حق‌آبه طبیعت در مصرف آب باید در نظر گرفته شود. ما زمانی به طبیعت حق‌آبه داده‌ایم که دیگر بخش‌ها سیراب شده بودند؛ این روش یکی از غلط‌ترین راه‌هابی است که در ایران اجرا می‌شود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
3
0
خواهشا حرفهای اقای دکتر کلانتری را جدی بگیرید ایشان در زمینه کشاورزی و محیط زیست تجربه بالایی دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
2
چند تا کارخانه سیمان داریم؟
چند تا ذوب آهن و فولاد؟
چند تا خودرو فرسوده و غیر فرسوده ؟؟؟
چند تا پالایشگاه؟؟
خب اینا همه آلودگی تولید می کنند بگین همه تعطیل بشن
به نظر من بگین مردم هم نفس نکشند تا آلودگی هوا نه احساس بشه نه تولید بشه
گوسفند . (م.س)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
1
شما بی حساب سد ساختید و جنگل و تالاب خشک کردید و کارخانه آلاینده راه انداختید حالا ما زبون بسته ها مقصر شدیم شما اگه مردی صنعت خودرویی مافیایی خودتون رو درست کنید که حتی ما هم برای رفتن به کشتارگاه میترسیم سوارشون بشیم و سالم نرسیم.
نظر شما
ادامه