کد خبر: ۵۴۳۳۶

کارشناس مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد از واکسینه شدن بیش از سه هزار و ۳۰۰ قلاده سگ در برابر بیماری هاری از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و اعلام کرد: آمار هاری استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «طاهره عظیم پور» بدون اشاره به میزان ابتلا به هاری در سالجاری و پارسال، اضافه کرد: مبارزه با بیماری هاری از رئوس برنامه‌های اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی یزد و مجددانه پیگیری می‌شود اما رسیدن به این مهم با همکاری و مشارکت عموم مردم میسر می‌شود.

وی گفت: در صورت کنترل نشدن سگ‌های ولگرد، چرخه ویروس هاری که در حیات وحش، حیوانات ناقل و جامعه است، غیرقابل کنترل خواهد بود و این موضوع، یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان خواهد بود.

به گفته عظیم‌پور، اداره کل دامپزشکی استان در راستای پیشگیری از بیماری، اقدام به اخذ قرارداد با شرکت‌های خصوصی و دولتی و انجام واکسیناسیون در شهرستان‌هایی که در سال گذشته و امسال کانون مثبت هاری داشته‌اند و همچنین واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار کرده است.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های دامی استان در پایان اصلی‌ترین راه سرایت این بیماری به انسان را از طریق گازگرفتن به وسیله حیوانات عنوان و تأکید کرد: شهروندان از تحریک یا نزدیک شدن به حیوانات به ویژه سگ‌ها خودداری کنند و در صورت حیوان گزیدگی سریعاً محل گزش را با آب و صابون به طور کامل به مدت ۱۵ دقیقه شستشو دهند و سپس سریعأ با مراجعه به مراکز بهداشت، واکسن هاری تزریق کنند چرا که بی‌توجهی به زمان رسیدگی به بیماری می‌تواند منجر به مرگ فرد حیوان گزیده شود.

 

نظر شما
ادامه