کد خبر: ۵۴۳۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

یک عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عوامل مهم آلودگی باکتریایی شیر ‌را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «بهروز یاراحمدی» اظهار کرد: در صنعت شیر کیفیت رکن اساسی است که متخصصین ارزش آن را بالاتر از کمیت (تولید) قلمداد می‌کنند.

وی ادامه داد: کیفیت شیر در کلیه مراحل تولید، جمع‌آوری و نگهداری تا تولید محصول تأثیرگذار بوده و عدم رعایت الزامات کیفی باعث کاهش بازده تولید و عملکرد محصولات خواهد شد.

یاراحمدی افزود: در این بین عدم آشنایی دامداران با اصول بهداشتی تولید شیر و شیوه‌های صحیح نگهداری آن منجر به هدر رفتن بسیاری از سرمایه‌های دامی و نیروی کار دامداران می‌شود.

یاراحمدی اضافه کرد: کیفیت اولیه شیرخام متأثر از عواملی همچون تغذیه و سلامتی دام، ترکیب شیمیایی شیر و فعالیت میکروبی موجود در آن بوده که بر روی فرآورده‌های نهایی تأثیرگذار است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: بنابراین کیفیت شیر خام به مدت زمان و شرایطی که شیر از تولید تا تحویل به کارخانه طی می‌کند بستگی تمام دارد.

وی خاطرنشان کرد: شیری که از پستان گاو سالم دوشیده می‌شود فاقد باکتری است ولی غالباً با انواع میکروب‌ها و استرپتوکوک‌هایی که معمولاً در مجاری شیر و ابتدای پستان به سر می‌برند، آلوده می‌شود.

یاراحمدی گفت: تعداد باکتری‌ها در شیر تازه از چند صد تا چند هزار در هر میلی‌لیتر شیر متغیر است ولی در شرایط غیرپاستوریزه برای بهداشت و سلامت انسان خطرناک است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: روش‌های سالم‌سازی شیر متکی به اصل جلوگیری از رشد و نمو میکروب‌ها و در نتیجه حفظ و نگهداری کیفیت غذایی آن است.

وی افزود: عوامل مهم آلودگی باکتریایی شیر شامل گاوهای ورم پستانی، آلودگی سطوح داخلی و خارجی پستان گاو، شستشوی نامناسب وسایل شیردوشی و نگهداری شیر در دماهای نامناسب است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
2
واقعا چه اطلاعات جامع و کاملی!
نظر شما
ادامه