کد خبر: ۵۴۳۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

حکیم مهر: برای نخستین‌بار در دانشگاه های کشور، «سمینار تخصصی حقوق حیوانات» در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر، به مناسبت روز جهانی حقوق حیوانات و برای نخستین‌بار در کشور، بعدازظهر دیروز، سمینار تخصصی حقوق حیوانات در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و با حضور رئیس و معاونین دانشگاه، مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری استان، استادان برجسته کشوری، برخی از مسئولان استان البرز، هیات مدیره جامعه دامپزشکی حیوانات خانگی و جمعی از استادان و دانشجویان دامپزشکی در سالن اجتماعات شهید مطهری (ره) دانشکده دامپزشکی واحد کرج برگزار شد.

«دکتر محمدحسن برهانی‌فر» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، در سمینار دامپزشکی حقوق حیوانات با اشاره به برخی از نظریات مطرح در غرب به بررسی این نظریات در غرب، شرق و اسلام پرداخت.

وی با اشاره به تاریخ فلسفه و اندیشه فلاسفه گفت: «بسیاری از فلاسفه غرب بر این اعتقاد هستند که حق بدون تکلیف و تکلیف بدون حق معنا ندارد و اگر جایی برای موجودی اعم از انسان، حیوان، نبات و ... تکلیفی وضع شد، همانجا باید قائل به حقی برای او باشیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز عنوان کرد: «از نظر عقلی بسیاری از موجودات زنده مانند درخت و ... صاحب حق هستند، چه برسد به حیوانات و اگر این حق ادا نشود، عقل بشری انسان را مؤاخذه خواهد کرد.»

برهانی‌فر به بیان حق انسان بر حیوان و برعکس پرداخت و توضیح داد: «با توجه به اینکه حیوانات دارای تکالیف، کاربردها و وظایفی هستند، باید برای آنان حقوقی نیز قائل شد و اگر حقوقشان ادا نشود از نظر عقلی و فقهی قابل مذمت است.»

وی متذکر شد: «برخی نظریه‌پردازان غربی معتقدند که چون حیوان شعور ندارد، بنابراین حق ندارد و این از نظر اسلام مردود است، چراکه از منظر اسلام کل هستی شعورمند بوده و تصادفی نیست و این امر برای کوچک‌ترین ذرات هستی تا کهکشان‌ها مصداق دارد.»

لزوم تحقیق دانشجویان درباره فلسفه دامپزشکی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان تفاوت بین فهم و عقل گفت: «اگرچه حیوان دارای عقل نیست، اما فهم براساس غریزه دارد و امور غریزی در کمترین شکل نیمه آگاهانه هستند.»

برهانی‌فر با اشاره به اینکه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کرج جزء موفق‌ترین دانشکده‌های دامپزشکی کشور است، ابراز امیدواری کرد که در مسیر توسعه و پیشرفت علوم دامپزشکی در زمینه‌های مختلف اعم از فلسفه  دامپزشکی و حقوق حیوانات نیز شاهد ارائه مقالات علمی بیشتری باشیم.

وی با اشاره به وجود جای خالی برخی از مباحث در دانشکده‌های دامپزشکی کشور به دانشجویان پیشنهاد کرد که درباره فلسفه دامپزشکی به تحقیق بپردازند و به این ترتیب جهشی در دانش دامپزشکی امروز ایجاد کنند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
چند پرسش ساده :

یکم. فلسفه که جزو علوم انسانیه چه ربطی به علم تجربی مثل دامپزشکی داره؟
دوم. با فرض وجود فلسفه برای دامپزشکی، فلسفه دامپزشکی چه ربطی به دانش تجربی دامپزشکی داره؟
تاکید میکنم اخلاق دامپزشکی ارتباطی با فلسفه نداره.
سوم. ........ چهارم .......... پنجم ............
خودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
............. بروز باش
https://www.ethicalveterinary.com/philosophy.html
اینم یه مقاله قدیمی زیر خاکی
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6464338

درست نیست دانشجو رو مجبور کنید حتما شرکت کنه، کسی براش مهم باشه میاد، بخشی از فلسفه دامپزشکی اتیک کار هستش که از ابتدا خانه ویران است وای به حال باقیش
.........................
نظر شما
ادامه