کد خبر: ۵۴۳۸۴

نماینده سبزوار با بیان اینکه نگاه وزیر علوم برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها سیاسی است، به برخی تخلفات رخ داده در برخی دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: در یک دانشگاه یک و نیم تن سهمیه گوشت دختران دانشجو در بازار آزاد به فروش رسیده است یا اینکه مدیری نزدیک به سه میلیارد تومان تخلف داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین مقصودی» در جلسه علنی امروز دوشنبه در توضیح سوالش درباره علت انتصاب رئیس و معاونان مرد برای دانشگاه‌های دخترانه گفت: این سوال به یک سال و نیم قبل بر می‌گردد که وزیر برای پاسخ به آن حاضر نشد در کمیسیون حضور پیدا کند اما امروز می‌گوید فرآیند انتخاب روسای دانشگاه‌ها طبق یک سری قوانین و مقررات است. سوال این است که چرا در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های دخترانه از ظرفیت بانوان استفاده نمی‌شود؟ اتفاقی که نتیجه آن فساد مالی و تضییع حقوق اساتید و دانشجویان است.

وی افزود: انتخاب رئیس دانشگاه توسط شما باعث شد که تعداد دانشجویان یک دانشگاه دخترانه از ۷۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر کاهش پیدا کند. این تضییع حقوق دانشجویان است. در همان دانشگاه فساد به حدی رسید که رئیس و معاونش بازداشت شدند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: صحبت‌های من تنها مربوط به یک مرکز آموزش عالی نیست. پس سوال را نباید به حاشیه ببرید. چرا چنین فضایی بر علیه یک مدیر شما در دانشگاه شکل گرفته است؟ این ناشی از ضعف نظارتی‌تان و نه تقصیر من، مردم و دانشجویان است. شما در ۵ مرداد سال گذشته گزارشی را از آن دانشگاه دریافت کردید که می‌گویید نخوانده‌اید. تخلفات محرزی که همه ناشی از ضعف مدیریت است. در همان دانشگاه رئیس دانشگاه خویشان و نزدیکان خود را در بخش‌های مختلف دانشگاه به کار گرفت. دختران آن دانشگاه به شما وضعیت را تشریح کردند ولی توجهی نکردید. چون نگاه شما برای انتخاب مدیران و روسای دانشگاه‌ها سیاسی است و موضوع جایگاه هیات علمی بهانه‌ای است تا به آنچه می‌خواهید برسید.

مقصودی خاطرنشان کرد: در دانشگاه حضرت زینب (س) استادی به جرم افشاگری ۱۹ ماه زودتر بازنشسته شد، استاد جانباز و فرزند دفاع مقدس که در این مدت به او حقوق بازنشستگی نداده و از مزایا بهره‌مند نشد. در همین رابطه در اسفند سال گذشته تیمی فرستاده شد و علی رغم گزارش آن تیم در مورد مطالب به حق آن استاد شما گفتید که او از طریق دیوان عدالت اداری شکایت کند.

مقصودی افزود: وزارت صنعت در دو بند تخلفات صورت گرفته در یک دانشگاه را اعلام کرده، مبنی بر توزیع یک و نیم تن سهمیه گوشت دانشگاه دخترانه در بازار آزاد که به فروش رسیده است. اگر این موضوع را قوه قضائیه اعلام می‌کرد آن را سیاسی می‌دانستید اما این گزارش وزارت صنعت این دولت است. یا اینکه تخلف یک مدیر دانشگاه نزدیک به سه میلیارد تومان بوده و باز هم شما می‌گویید چنین گزارشی به دست شما نرسیده است. رئیس هیات بدوی شما چه کار می‌کند؟

وی خطاب به وزیر علوم گفت: شما در مجلس با آرامش و در فضای احساسی صحبت می‌کنید اما در پشت پرده شاهد مسائل فرهنگی و اقتصادی و عدم توجه به تشکل‌های دانشجویی و سوء استفاده از دانشجویان به نام اصلاح طلبی و اصولگرایی در دانشگاه‌ها هستید. باید در آن دنیا جواب دهید. ظاهرا کسی در این دنیا پاسخگو نیست.

وی با انتقاد از وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی گفت: در زیر تشک دانشجویان دختر در خوابگاه یک دانشگاه مار پیدا شده است. این وضعیت خوابگاه‌هاست؛ از آنطرف هم فضای سیاسی تشکل‌های دانشجویی را می‌بینیم. من فرد سیاسی نیستم، اصولگرا و اصلاح طلب نبوده بلکه نماینده مردم و نه دولت هستم. پس باید از حقوق دانشجویان دفاع کنم. ما یک سال و نیم پیش این سوال را مطرح کردیم اما به یکباره شما شب گذشته رئیس و معاون آن دانشگاه را تغییر دادید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید گفتمان دانشگاه‌ها تغییر کند گفت: این وظیفه شما هیات‌های علمی، دولت و مجلس است. شما مدام آمارهایی می‌دهید اما به کیفیت توجه نمی‌کنید که هر روز بدتر از دوران قبل شده است. سیاسی کاری عجیبی در دانشگاه‌ها حاکم شده، انتظار ما تغییر گفتمان و نه سیاسی کاری است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که ۸۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها با پول وارد دانشگاه می‌شوند. این یعنی شما دانشگاه‌ها را فروخته‌اید. آخرین نمونه اینکه دانشجویان دانشگاهی به دلیل ضعف مدیریت شما ملاقاتی داشتند که شما آنها را تهدید به فرستادن به کمیته انضباطی کردید.


نظر شما
ادامه