کد خبر: ۵۴۳۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

«معصومه شاهمیری» کار پرورش ماهی در دریا را از سال 93 آغاز و در سال نخست به دلیل توفان، قفس های خود را از دست داد و تنها 20 تن ماهی برداشت کرد اما در سال 98 ظرفیت برداشت ماهی را با تلاش و پشتکار خود به 500 تن رساند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، مردم در سالهای اخیر علاقه زیادی به مصرف غذاهای ارگانیک داشته اند که نتیجه آن چیزی جز افزایش قابل توجه مصرف فرآورده های پرورشی ارگانیک نبوده است. این علاقمندی به دلیل افزایش آگاهی مردم از موضوع های بهداشتی و زیست محیطی و درک بیش تر از ایمنی مواد غذایی حاصل شده است.

صنعت پرورش ماهی در قفس چند سالی است که جهت احیای آبزیان و اشتغال مولد و پایدار در کشور شکل گرفته و جای گسترش دارد. برای این صنعت از محیط دریا برای پرورش ماهی استفاده می‌شود. از آنجایی که در این روش، ماهی در محیط دریا پرورش پیدا می‌کند، زیست‌بوم ماهی تغییر نکرده و کیفیت ماهی با ماهی صید شده در روش طبیعی تفاوتی ندارد.

حال با «معصومه شاهمیری تفرشی» کارآفرین در حوزه پرورش شیلات و ماهی ارگانیک و یکی از زنان منتخب در سامانه انتخاب زنان کارآفرین برتر ایران، درباره فعالیت های او در زمینه پرورش ماهی در قفس های دریایی به گفت‌وگو نشستیم.

شاهمیری در خصوص فعالیت های خود گفتدر منطقه کلارآباد و عباس آباد مازندران در بخش شیلات فعالیت داریم که شامل پرورش ماهی در قفس و همچنین مزرعه پرورش ماهی های خاویاری است. برای 6 نفر در مزرعه و 10 نفر در دریا به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده ایم.

وی ادامه دادکار پرورش ماهی در دریا را از سال 93 آغاز کردیم و تا کنون 6 مرتبه وارد دریا شده ایم. در سال نخست ما با دو قفس وارد دریا شدیم که نزدیک 20 تن ماهی توانستیم صید کنیم در حالی که امروز ظرفیت ما به 500 تن رسیده است.

این کارآفرین با بیان اینکه  از حمایت هیچکس برخوردار نشدیم ادامه داد: قفس هایی را که ما در ابتدا با آن شروع به کار کردیم، تولید خارج از کشور نبودند اما اکنون قصد داریم قفس هایی را از آلمان  وارد کنیم که تکنولوژی بالاتری داشته باشد و از امنیت زیادی برخوردار باشند. چرا که دریای کاسپین پر تلاطم است و حتی در سال نخست به دلیل توفان لنگر قفس های ما کنده شده و ضرر بسیار سنگینی را متحمل شدیم.

شاهمیری افزود: تلاطم دریای کاسپین برای افرادی مثل ما که این کار را انجام می‌دهند ریسک بالایی دارد. بنابراین اگر ما بتوانیم قفس هایی با خطر کمتر از کشور های اروپایی وارد کنیم، بدون شک حجم کار ما بالاتر خواهد رفت و احتمال خطرهای دریایی را برای ما کم تر می‌کند چرا که 6 کیلومتر بعد از ساحل کار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما نیاز به کمک مسئولان داریم تا بتوانیم تکنولوژی خود را جدید کنیم اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و مسئولان به نیاز های ما توجه نمی‌کنند.

معصومه شاهمیری در پاسخ به این سوال که در زمینه خاویار چه کارهایی را انجام می‌دهید تشریح کردمزرعه ما در عباس آباد است و با توجه به وزن رسیدن ماهی ها و سونوگرافی که انجام داده ایم، امید است که امسال خاویار داشته باشیم.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خوشبین.
|
Sweden
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
باریکلا
Hamidreza Moosazadeh
|
Thailand
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
1
سلام
خدا قوت می گم به این خانم و همت عالی ایشان
فقط یه مطلب از نویسندگان سایت حکیم مهر بعید هست تعریف ارگانیک رو نداند
تولید در قفس با غذای دستی اصلا به معنا ارگانیک نیست
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
1
احتراماً.
دستیابی به محصولاتی مانند دام و طیور و آبزیان در ابعاد صنعتی هنوز در کشورمان محقق نشده است.
پرورش دام و طیور و آبزیان حتی تولید تخم مرغ، ارگانیک شرایطی، بسیار ویژه را می‌طلبند.
صنعت تولیدات دامی ارگانیک، بلحاظ الزام در پیروی از مقررات سخت آن تا کنون انجام نگرفته است. انشالله در آینده ای نچندان دور بتوانیم شاهد تولید در محصولات دامی ارگانیک باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
درودبه غییرتت
نظر شما
ادامه