کد خبر: ۵۴۴۷۳
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به افزایش تراکم دام و احتمال بروز بیماری تب برفکی گفت: دامداران از میادین دام، دام نخرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «دکتر محمدباقر حاجی کاظمی» با بیان اینکه در استان زنجان وضعیت آرامی در بیماری دام و طیور وجود دارد، اظهار کرد: برای جلوگیری از بروز بیماری ها اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش قیمت دام در استان زنجان و افزایش تراکم دام در دامداری ها، ابراز کرد: دامداران اقدامات پیشگیرانه و رعایت مسائل بهداشتی را حتما مد نظر داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در تراکم بالای دام، بیماری ها بیشتر بروز می کند، تصریح کرد: برخی از بیماری ها با واکسیناسیون قابل پیشگیری است وبرخی از این بیماری ها با واکسیناسیون قابل پیشگیری نیست و باید برای جلو گیری از بروز بیماری مسائل بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی جزو بیمارهایی است که با رعایت مسائل بهداشتی قابل رفع است، افزود: اقدامات بهداشتی، قرنطینه ای و اقدامات مرتبط با امنیت زیستی اولویت های جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی است و واکسیناسیون مرحله آخر برای بیماری محسوب می شود.

حاجی کاظمی با شاره به فعالیت دامداران صنعتی و سنتی در استان، خاطر نشان کرد: واکسن های مورد نیاز دامداران صنعتی تهیه شده است و دامداران می توانند با مراجعه به اتحادیه دامداران به میزان مورد نیاز واکسن تهیه کنند.

وی در توصیه ای به دامداران گفت: در شرایط فعلی دامداران از میادین دام و محل های غیر مطمئن دام خریداری نکنند و در صورت خرید دام از میادین دام، احشام جدید را 21 روز در محل جداگانه ای نگهداری کنند و در صورت عدم بروز علائم بیماری می‌توانند دام ها را به گله وارد کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان بیان کرد: ضد عفونی کردن محل های حضور دام، ضد عفونی کردن تجهیزات حمل دام، حمل شیر و کود، عدم حضور افراد دیگر در دامداری و... برای جلوگیری از بروز بیماری ها توصیه می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل فصل سرما احتمال بروز بیماری ها برونشیت، انفولانزا و نیوکاسل که جزو بیماری های تنفسی طیور است وجود دارد، افزود: اقدامات پیشگیرانه باید توسط مرغداری ها رعایت شود.
 
نظر شما
ادامه