کد خبر: ۵۴۵۱۱

طبق گزارش سازمان دامپزشکی کشور استان قم در 8 ماهه اول سال جاری با ضریب پوشش 93/6 درصد بالاترین ضریب پوشش بروسلوز گوساله ها را در گاوداریهای کشور کسب نموده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قم، در این ارزیابی عملکرد ادارات کل دامپزشکی استانها در 8 ماهه اول سال جاری بر اساس درصد تحت پوشش قراردادن گاوداریهای هر استان مورد ارزیابی قرار گرفت است که استان قم حائز رتبه اول کشوری در زمینه تست بروسلوز و مراقبت فعال در گاوداریها شده است .

مدیر کل دامپزشکی  استان قم با ذکر این خبر افزود: تمامی گاوداریهای صنعتی و نیمه صنعتی در فواصل منظم سه ماه یکبار تحت پوشش تست بروسلوز قرار می گیرند و پس از انجام خونگیری از دام ها، نمونه ها در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی مورد آزمایشات بروسلوز قرار گرفته و دامهای آلوده شناسایی می شود و جهت کشتار به کشتارگاه اعزام می شود و قسمت های آلوده در کشتارگاه ضبط می گردد .

در9ماهه اول سالجاری تعداد 19787 راس گاو تست بروسلوز انجام شد که تعداد دام های راکتور شناسایی شده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 14 درصد کاهش نشان می دهد .

بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان ودام است که از طریق مصرف شیر و فراورده های لبنی آلوده و غیر پاستوریزه و نیز تماس با ترشحات رحمی آلوده به انسان منتقل می شود. این بیماری در دامها درمان ندارد و مهمترین راه مبارزه با آن رعایت اصول بهداشتی و مقررات قرنطینه ای و انجام مایه کوبی به موقع دام ها و تست بروسلوز و شناسایی دام های آلوده و کشتار آن ها به منظور  حفظ سلامت دامها و نیز حفظ سلامت انسان می باشد .

لازم به ذکراست برای پیشگیری از بیماری بروسلوز واکسیناسیون پیش بینی شده است که در گوساله های  6-3 ماه و در گاوهای بالای 2 سال واکسیناسیون انجام می شود. از دامدران درخواست می شود با اکیپ های دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون بروسلوز گاوی که رایگان انجام می شود همکاری نمایند .     


نظر شما
ادامه