کد خبر: ۵۴۵۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

واكسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسكین در دام سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) به منظور كنترل و پیشگیری این بیماری از تاریخ 9 دی ماه 98 خورشیدی تا پایان سالجاری در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی آغاز می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر محمد سعیدی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی این سازمان امروز اعلام کرد: واكسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسكین در دام سنگین (گاو،گوساله وگاومیش) به منظور كنترل و پیشگیری این بیماری از تاریخ 9 دی ماه 98 خورشیدی تا پایان سالجاری در 2 سطح دامداری‌های روستایی، صنعتی و نیمه صنعتی با استفاده از واكسن هترولوگ آبله گوسفندی و بزی و واكسن همولوگ ویروس لمپی اسكین برای دام سنگین روستایی در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه مقرر است طی این طرح، حداقل 80 درصد دام سنگین كشور واكسینه شود، افزود: از آنجا که این بیماری برای نخستین بار در سال 1393 خورشیدی از مرزهای غرب وارد كشور گردید، هم اكنون این بیماری در اغلب نقاط كشور به شكل بومی مشاهده می‌شود .

بیماری لمپی اسكین یا Lumpy Skine Disease  بیماری ویروسی گاو و گاومیش است و عامل برآمدگی و زخمهای پوستی است. ویروس لمپی‌اسكین تنها یك سروتیپ به نام ویروس نیتلینگ دارد و به عنوان سویه مرجع در تهیه واكسن بكار می‌رود.

این ویروس نسبت به شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم است و تجارت و سلامت گاوها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابرین از لحاظ اقتصادی بیماری با اهمیتی محسوب می‌شود. این بیماری ابتدا  در زامبیا در سال 1929 میلادی گزارش گردید و سپس به سایر كشورهای آفریقایی، خاورمیانه، قفقاز و بالكان تحت عنوان یك بیماری نوپدید انتشار پیدا كرد. اولین مورد این بیماری در كشور تركیه در سال 2013 گزارش گردید و متعاقب شیوع آن در منطقه خاورمیانه وكشورهای عراق و تركیه در سال 1393 خورشیدی از مرزهای غربی به كشور وارد شد .در ابتدا الگوی بیماری در كشور به صورت نوظهور ثبت گردید، در صورتی‌كه هم اكنون به صورت بومی یا اندمیك شایع است. این بیماری در ردیف بیماریهای اخطاركردنی قرار دارد كه باید به محض رخداد گزارش شده و اقدامات بهداشتی مناسب برای كنترل بیماری انجام گیرد. همچنین این بیماری فرامرزی یا مرزگذر است .

برای مشاهده دستورالعمل واكسیناسیون کلیک نمایید.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
1
2
ای کاش به نحوه پیشگیری از سرایت و انتقال این بیماری هم به صورت دقیق توجه شود ......................
نظر شما
ادامه