کد خبر: ۵۴۵۸۲

تولید، فراوری و حمل و نقل پشم، مو و کرک دام و نیز پوست خام و فراوری شده صرفأ با أخذ مجوز دامپزشکی مجاز می‌باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، مسئول قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: به منظور فراوری پشم، مو و کرک، باید گله عاری از امراض واگیر و خطرناک باشد تا محصول از دام زنده و سالم تهیه شود.

«نرگس حسینی» افزود: کلیه اجزای قابل استفاده دام اعم از قسمت‌های خوراکی و غیر خوراکی جزو فرآورده‌های خام دامی محسوب شده و نظارت بر تولید، فراوری، حمل و عرضه آن بر عهده کارشناسان دامپزشکی می‌باشد.

وی گفت: از جمله این فراورده‌های دامی، پشم و موی گوسفند و بز، کرک شتر همچنین پوست انواع دام به صورت خام و فراوری شده است؛ بنابراین تولید، فراوری و حمل و نقل پشم، مو و کرک دام و نیز پوست خام و یا فراوری شده صرفا با اخذ مجوز دامپزشکی مجاز می‌باشد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: پشم، مو و کرک باید از دام زنده و سالم تهیه شده و گله مورد نظر می‌باید عاری از امراض واگیر و خطرناک دامی و مشترک نظیر شاربن، آبله و تب برفکی باشد و پس از شستشو با محلول آب و برخی ترکیبات شیمیایی، ضدعفونی لازم صورت گرفته و بعد از مرحله خشک شدن، محموله به صورت عدل و یا با بسته بندی بهداشتی توسط کامیون‌های سرپوشیده حمل شود.

حسینی در خصوص مراحل آماده سازی پوست تازه به منظور حمل گفت: پوست تازه استحصال شده باید عاری از فضولات دام و خونابه حاصل از کشتار بوده و دارای گواهی بازرسی بهداشتی دامپزشکی باشد و پس از آن در زمان تعیین شده مراحل آبگیری و نمک سود کردن صورت گرفته و تنها در این حالت امکان اخذ مجوز بهداشتی نقل و انتقال پوست در سطح کشور وجود دارد.

 
نظر شما
ادامه