کد خبر: ۵۴۶۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون سلامت دامپزشکی یزد گفت: بر اساس آن چه که در سیستم دامپزشکی استان به ثبت رسیده 9 کانون مثبت بیماری تب برفکی شامل سه واحد پرورش گوسفند و 6 واحد پرورش گاو در استان شناسایی شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یزدرسا، «دکتر محمدرضا متوسل الحسینی» با اشاره به شیوع تب برفکی در برخی از دامپروری های استان یزد اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری ویروسی مسری است که نشخوارکنندگان به ویژه گاو و گوسفند را درگیر می کند و چند ماهی است که  کانون های مثبتی از این بیماری در مناطقی از  کشور ایجاد شده و مدتی است که برخی از واحدهای پرورش در استان یزد را نیز درگیر کرده است.

وی با بیان این که بسیاری از واحدهای پرورش دام درگیری خود با این بیماری را مخفی می کنند  از این رو برآوردها از میزان تلفات خیلی دقیق نیست افزود: بر اساس آن چه که در سیستم دامپزشکی استان به ثبت رسیده 9 کانون مثبت بیماری تب برفکی شامل سه واحد پرورش گوسفند و 6 واحد پرورش گاو در استان شناسایی شده اند.

واکسیناسیون 274 هزار نوبت راس دام در استان یزد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد با بیان این که واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی سه نوبت در سال انجام می شود افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود 72 هزار نوبت سر دام سنگین و بیش از 202 هزار نوبت راس گوسفند علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

متوسل الحسینی تصریح کرد: علی رغم برنامه واکسیناسیونی که دامپزشکی استان در طول سال انجام داده اما این بیماری به گونه ای است که صرفا با واکسیناسیون نیز مهار نمی شود در واقع واکسن یکی از آیتم های کنترلی است و ایمنی صد در صدی را در پی ندارد.

تردد کنترل نشده دام و عدم رعایت موارد بهداشتی عوامل انتقال بیماری تب برفکی

وی اظهار داشت: عدم رعایت مباحث بهداشتی در تردد تجهیزات و ادوات و پرسنل در بین واحدهای پرورش دام از عوامل انتقال ویروس است از این رو دامدارن باید در استفاده از تجهیزات مانند تراکتور و سایر ادوات و حتی رفت و آمد پرسنل دقت لازم را داشته باشند.

متوسل الحسینی تردد کنترل نشده دام ها  را از دیگر دلایل شیوع تب برفکی در استان دانست و اظهار داشت: دامداران اگر دام زنده ای را خریداری می کنند ابتدا باید پیشینه بهداشتی دام را بررسی کنند و حتما با مجوز، دام را حمل کنند تا نگرانی در خصوص انتقال بیماری وجود نداشته باشد.

ممنوعیت نقل و انتقال دام زنده بدون اخذ مجوز بهداشتی حمل

وی با بیان این که برای نقل و انتقال هر نوع دام زنده باید از شبکه های دامپزشکی مبدا گواهی بهداشتی حمل دریافت شود تصریح کرد: شبکه دامپزشکی مبدا سوابق بهداشتی گله، واکسیناسیون و سلامت دام را بررسی و تایدد می کند اگر مشکلی وجود نداشت گواهی حمل صادر می شود درواقع این گواهی تضمین کننده سلامت دام است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی یزد  اظهار داشت: متاسفانه برخی از دامدارن زمانی که واحد آن ها با این بیماری درگیر می شود  موضوع را مخفی می کنند این درحالی است که هر واحدی که درگیر می شود به یک مرکز تکثیر و پرورش ویروس تبدیل می شود و برای سایر واحدها مخاطره دارد.

فعالیت واحدهای غیرمجاز پرورش دام در منطقه محمودی

متوسل الحسینی خاطرنشان کرد: تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و خاص نشخوارکنندگان است البته شدت آن در دام های سنگین به ویژه گوساله های کوچک بیشتر است و بسته به سویه ویروسی که منطقه را آلوده می کن علائم متفاوتی  دارد که با توجه به این علائم اقدامات خاصی باید صورت گیرد تا میزان درگیری به کمترین میزان برسد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
0
0
قابل توجه مسئولین سازمان دامپزشکی که کانون های درگیر بیماری را کتمان می کنند.
نظر شما
ادامه