کد خبر: ۵۴۶۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

در راستای پایش و بررسی بیماری های دامی کارشناسان مبارزه با بیماری ها و دارو درمان شبکه عوامل سقط جنین دام های سبک شهرستان را بررسی نمودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات، «دکتر رضا محمودی زاوه» رئیس شبکه بیان نمود در راستای پایش و بررسی بیماری های دامی و همچنین گزارش سقط جنین در برخی از روستاها کارشناسان مبارزه و دارو درمان شبکه عوامل سقط جنین دام های شهرستان را بررسی نمودند که خوشبختانه بیماری تب مالت که عامل اصلی سقط جنین در دام می باشد مشاهده نگردید و تاکنون تمامی بررسی ها از نظر بیماری مشترک تب مالت منفی بوده است و و مهمترین عاملی می توان به آن اشاره کرد ضعف غذایی و کمبود تغذیه ای عامل سقط تشخیص داده شد.

وی ادامه داد شبکه دامپزشکی قاینات از ابتدای سال تاکنون بیش از 65 هزار راس بره و بزغاله را علیه این بیماری واکسینه کرده است ولی در این بین آموزش بهره برداران و همکاری و تعامل بین بخشی کمک شایانی به کاهش بروز بیماری در جمعیت دام و انسان خواهد داشت .

وی همچینین افزود: تب مالت نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود و به طور نادر باکتری عامل تب مالت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد و از علائم تب مالت در انسان می توان به تب، درد مفاصل و  ضعف وخستگی اشاره کرد.

«دکتر مجتبی کیانی» مسئول دارو درمان شبکه نیز بیان نمود: پس از بررسی های میدانی و آزمایشگاهی متعدد در خصوص سقط جنین علت اصلی بروز این مشکل ضعف غذایی و کمبود تغذیه ای از نظر ریز مغذی های ضروری نظیر مواد معدنی و ویتامین بوده، کما اینکه وجود برخی عفونت های مزمن، موضعی و مخفی در رحم که صرفا منجر به سقط می گردد را نمی توان رد کرد و اکثرا از طریق مراجعه به دامپزشک و تجویز داروهای طولانی اثر قابل پیشگیری می باشند.

دکتر محمودی در پایان از تمامی دامداران شهرستان خواست تا در صورت مشاهده سقط جنین در گله از دست زدن بدون دستکش و ماسک پرهیز و بلافاصله موضوع را به شبکه دامپزشکی گزارش نمایند تا کارشناسان در اسرع وقت در محل حضور و علت را ریشه یابی کنند.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گرمساری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
0
0
ایول به دکتر محمودی خوش فکر و فعال
موفق باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
0
0
به به چقدر ما خوبیم بیماری اصلا نداریم همش کم کاری دامداریها است
دوست عزیز کدام ازمایشگاه تایید کرده که علت سقط جنین ها تغذیه ای بوده؟
حداقل 15 عامل باکتریایی و ویروسی و قارچی بعنوان عوامل اصلی سقط جنین در نشخوارکنندگان مورد تایید تمام دنیا است شما فقط با رد بروسلوز به این نتیجه مهم رسیدین؟
................
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
0
0
آقای دکتر عزیز، دلایل عفونی سقط جنین به غیر از بروسلوز موارد دیگری را نیز شامل می گردد که مسئول دارو درمان شبکه بدون اینکه نتایج تمامی آنها را از قطب علمی بررسی دلایل سقط جنین نشخوارکنندگان استعلام نماید، این صلاحیت را ندارد که اظهارنظر نماید.
لطفا کمی تخصصی تر به موضوعات بنگرید و سپس اخبار مربوطه را منتشر نمایید، نتایج آرشیوی شما توسط همکاران خبره مشاهده می گردد.
با آرزوی موفقیت.
نظر شما
ادامه