کد خبر: ۵۴۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

با توجه به مشاهده مواردی از رخداد بیماری دامی تب برفکی در برخی استان ها و اعلام سازمان دامپزشکی کشور، دامداران استان خراسان رضوی بایستی توصیه های پیشگیرانه دامپزشکی را در خصوص این بیماری جدی بگیرند.

بنا به گزارش به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی این اداره کل ضمن اشاره به اطلاعیه اخیر سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر بروز تب برفکی در استان قم، از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون نمایند.

«دکتر محسن عابدزاده» یادآور شد: به دلیل شرایط بیماری در استان قم هرگونه تبادل دام سبک و سنگین تا اطلاع ثانوی با «استان قم» ممنوع بوده و نقل و انتقال هر نوع دام «اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر» در داخل و خارج از استان صرفا با مجوز حمل بهداشتی از دامپزشکی میسر است.

وی همچنین از دامداران خواست تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری «بویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده‌های دامی در تماس می‌باشند» ممانعت نموده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند.

عابدزاده، مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها، از جمله علایم بیماری تب برفکی یاد شده و خاطرنشان شده است: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی رسانده و یا با سامانه پیام کوتاه روابط عمومی اداره کل به شماره 300001512 ارتباط برقرار نمایند.

وی با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیر مجاز دام، از دامداران خواست تا افراد خاطی که توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می کنند را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها معرفی نمایند تا دامپزشکی برخوردهای لازم را از طریق مراجع قضایی انجام دهد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
1
متاسفانه بازم واکسن مریال تو استان نیست
نظر شما
ادامه