کد خبر: ۵۴۷۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

انتقال عجولانه جانوران مرکز حیات وحش پارک پردیسان به بدنام‌ترین باغ وحش‌های کشور می‌تواند مقدمه‌ای برای اجرای یک طرح چند ده میلیارد تومانی باشد؛ طرح تکثیر یوزپلنگ در اسارت که سه یوزپلنگ موجود در پارک پردیسان تهران بخشی از ابزارهای اجرای آن هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، از همان نخستین روزهایی که عیسی کلانتری ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده گرفت، اظهارنظرها، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های این سازمان به ویژه در حوزه مدیریت حیات وحش مایه غافلگیری جامعه محیط زیست و البته رسانه‌ها شد.

کسی که به گفته خودش از هیچگونه اطلاعاتی در حوزه حیات وحش برخوردار نبوده و مدیریت حیات وحش یکی از آخرین اولویت‌هایش محسوب می‌شود با استفاده از مشورت شکارچیان و به مسئولیت گماردن معاونان و مدیران بدسابقه، امتیازات منفی بسیاری در کارنامه خود به ثبت رساند که صدور مجوزهای شکار، صدور مجوز پرورش تیلاپیا و کلید زدن طرح سودجویانه تکثیر در اسارت یوزپلنگ دو مورد از حاشیه‌برانگیزترین آنهاست.

حالا هم زمزمه تعطیلی تنها مرکز بازپروری حیات وحش کشور، واقع در پارک پردیسان تهران که چند ماهی است نگرانی دوستداران و فعالان محیط زیست را به همراه داشته این روزها در آستانه تحقق است؛ بر اساس صورتجلسه‌هایی که در اختیار تسنیم قرار گرفته بسیاری از گونه‌های ارزشمند و بومی کشور که در مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان نگهداری می‌شدند به زودی تحویل باغ وحش‌ دزفول و باغ وحش ارومیه خواهند شد. باغ وحش‌هایی که جایگاه‌های غیراستاندارد و شرایط نامناسب نگهداری از جانوران در آنها بارها به روایت تصویر مورد انتقاد واقع شده است.

اینکه چرا سازمان حفاظت محیط زیست مجوز انتقال این جانوران ارزشمند را از یک مرکز بازپروری به یک باغ وحش صادر کرده است پرسشی است که تسنیم موفق نشد پاسخ آن را از مسئولان ذی‌ربط در سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند؛مسئولانی که گویا به تفاوت‌های میان یک مرکز بازپروری حیات وحش که هدف از نگهداری حیوانات در آن، درمان و بازپروری و رهاسازی در طبیعت است و یک باغ وحش که هدف آن کسب درآمد از به نمایش گذاشتن حیوانات است اشرافی ندارند.

بر اساس این مجوزهای انتقال علاوه بر خرس‌های قهوه‌ای ساکن در پارک پردیسان، گونه‌هایی چون گوزن زرد، گرگ، گربه جنگلی، سنجاب ایرانی، بالابان، دلیجه، لیل، زاغ گردن‌بور، زاغ نوک‌سرخ، یک جفت مینا، قرقاول، کبک، لاک‌پشت اروپایی تالابی، لاک‌پشت مهمیزدار، مار قیطانی، ایگوانا، شترمار سبزواری، سوسن مار، پله مار، مارپلنگی، گکو پلنگی، خارپشت اروپایی، خارپشت گوش‌پلنگی و قو، برخی ساکنان مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان هستند که به زودی سر از باغ وحش دزفول یا باغ وحش ارومیه در خواهند آورد.

 فعالان محیط زیست انتقال عجولانه گونه‌های بومی ارزشمند مرکز حیات وحش پارک پردیسان به بدنام‌ترین باغ وحش‌های کشور را می‌توان مقدمه‌ای برای اجرای یک طرح چند ده‌میلیاردی دانست؛ طرح تکثیر یوزپلنگ در اسارت که3 یوزپلنگ موجود در پارک پردیسان تهران، بخشی از ابزارهای اجرای آن هستند. طرحی که فاز اول آن در پارک پردیسان با شکست صد در صدی مواجه شد و حالا فاز دوم آن بناست در دو استان یزد و سمنان با صرف هزینه‌هایی هنگفت و زنده‌گیری یوزپلنگ‌هایی جدید از طبیعت اجرایی شود.

فاز اول طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ با زنده‌گیری و انتقال یک جفت یوزپلنگ به سایتی که با هزینه 200 میلیون تومان در پارک پردیسان راه‌اندازی شده بود آغاز شد و پس از سال‌ها انتظار برای تولید مثل طبیعی آنها و حتی پس از انجام عملیات تلقیح مصنوعی با شکست مواجه شد.

حالا برخی محققان و دست‌اندرکاران سازمان حفاظت محیط زیست بنا دارند این دو یوزپلنگ و یوزپلنگ جوان دیگری که به طرز مشکوکی سر از پارک پردیسان تهران درآورده را به استان‌های یزد و سمنان منتقل کرده و طرح تکثیر در اسارت را از نو روی آنها آزمایش کنند. اقدامی که لازمه آن ایجاد دو مرکز جدید نگهداری در دو استان یزد و سمنان است و البته بی‌استفاده ماندن سایت کنونی که یوزپلنگ‌ها در آن ساکن هستند. با توجه به اینکه کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ به معرفی مجدد یوزپلنگ‌های جدید به طبیعت منجر نشده و در خوشبینانه‌ترین حالت به تولد یوزپلنگ‌های منتج خواهد شد که باید تا پایان عمر در اسارت زندگی کنند، اصرار سازمان حفاظت محیط زیست بر صرف هزینه‌هایی هنگفت برای اجرای طرح تکثیر در اسارت یوز شبهه‌برانگیز است. طرحی که لازمه اجرای آن نه تنها صرف هزینه بلکه زنده‌گیری یوزپلنگ‌هایی جدید است که  احتمال دارد با عملکرد نادرست دست‌اندرکاران این طرح حین زنده‌گیری، قابلیت بازگشت به طبیعت را برای همیشه از دست بدهند.

به گزارش تسنیم؛ مرکز بازوپروری حیات وحش پردیسان، سال 1390 با هدف درمان، بازپروری و رهاسازی گونه‌های آسیب‌دیده حیات وحش تاسیس شد. طی سال‌های گذشته هزاران پستاندار، پرنده و خزنده آسیب‌دیده یا توقیف‌شده به این مرکز واقع در پارک پردیسان تهران منتقل شده، تحت درمان قرار گرفته‌ و در بسیاری از موارد پس از طی دوران درمان، قابلیت بازگشت به طبیعت را به دست آورده و با نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در زیستگاهشان رهاسازی شده‌اند. مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان تهران، تنها مرکز بازپروری تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همان ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
................ مساله اصلا اینگونه نیست و اصلا قرار نیست پروژه تکثیر یوزپلنگ اسیایی به نحوی که شما فرموده اید اجرا شود بلکه در مکانی دیگر و با کمک بهترین متخصصان بجز دکتر معماریان اجرا شود و اگر عمر یاری کند نتیجه ان را هم خواهید دید فقط خواهش می کنم اگر از دوستداران و مریدان دکتر نیستید لطفا این متن را نشر دهید جهت تنویر افکار عمومی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
بهترین متخصصان !!؟؟ ................ واقعا" کدام متخصصان !!؟؟ با چه آموزشی !!؟؟ در چه دانشگاهی !!؟؟ با چه سابقه و تجربه ای !!؟؟ و اگر واقعا"متخصصانی ( نه مدعی تخصص )در باب اگزوتیک و حیات وحش در ایران وجود داشته اند تا کنون کجا بوده اند که شناخته شده نیستند !!؟؟
نظر شما
ادامه