کد خبر: ۵۴۷۷۶

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه معتقد است، هنوز از ۱۰ درصد ظرفیت اسب نژاد کرد هم در استان استفاده نکرده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «نوربخش حاتمی» در جلسه اقتصاد مقاومتی استان که با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، از وجود ۸۹۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان کرمانشاه و همچنین ۴۰ هزار هکتار باغ خبر داد و عنوان کرد: بیش از  چهار میلیون و ۹۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین نیز در استان داریم.

وی تعداد واحدهای فعال دامداری سبک و سنگین  استان را ۶۰۴ مورد، واحدهای مرغداری را ۶۶۲ مورد و صنایع تبدیلی استان را ۳۴۳ مورد اعلام کرد و یادآور شد: ۴۶۰ واحد پرورش آبزی هم در استان داریم.

وی همچنین از در دست راه اندازی بودن ۵۰ مرکز جهاد کشاورزی خصوصی در استان نیز خبر داد و یادآور شد: این مراکز در دهستان ها و با هدف حرکت به سمت کشاورزی قراردادی در حال راه اندازی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به برنامه سه ساله ای که برای توسعه کشاورزی استان در نظر گرفته شده، گفت: اجرای این برنامه برای حدود ۶۸ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۸۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد.

به گفته این مسئول بر اساس این برنامه سه ساله میزان تولید محصولات کشاورزی استان کرمانشاه از ۴.۲ میلیون تن کنونی به شش میلیون تن خواهد رسید.

وی اظهار کرد: سهم محصولات زراعی از ۳.۵ میلیون تن به پنج میلیون تن، محصولات باغی از ۲۳۰ هزار تن به ۳۳۰ هزار تن، تولیدات دام و طیور از ۴۵۲ هزار تن به ۶۷۱ هزار تن و تولیدات شیلات استان از ۲۰ هزار تن به ۳۱ هزار  تن خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد به علاوه بر اساس این برنامه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استاد از ۱.۷ درصد به ۱.۸۵  و راندمان آبیاری نیز از ۴۴ به ۵۲ درصد می‌رسد.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکنون بخش‌های قابل توجهی از این برنامه‌ها در استان اجرا و محقق شده است.

حاتمی از برنامه‌هایی که در استان برای توسعه کشت نخود پاییزه، چغندر پاییزه، توسعه باغات مدرن و باغات اراضی شیبدار، توسعه گلخانه ها، توسعه گیاهان دارویی و افزایش کشت زعفران وجود دارد نیز یاد کرد.

 حاتمی افزود: برای هویت دار کردن دام های استان نیز برنامه داریم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یکی از پتانسیل های بزرگ بخش کشاورزی استان را اسب نژاد کرد دانست و افزود: متاسفانه تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده‌ایم و حتی از ۱۰ درصد این ظرفیت بهره نبردیم.

وی معتقد است، هم اکنون اسب نژاد کرد در حراجی کشورهای دنیا با ارزش سه تا هفت میلیون دلار به فروش می رسد، اما چون در استان هویت دار نشده ارزش افزوده آن کم است.

حاتمی جمعیت اسب کرد استان کرمانشاه را دو هزار راس سر اعلام کرد و یادآور شد: اگر برای هر یک از این اسب‌ها یک میلیون تومان هزینه کنیم ارزش افزوده معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون برای هر راس خواهیم داشت.

حبیب الله وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به پیشنهاد ۱۳۱ پروژه اقتصاد مقاومتی برای استان کرمانشاه، گفت: در نهایت ۶۵ پروژه کلان را برای استان نهایی کردیم.

وی ادامه داد: اجرای این پروژه ها ۶۱ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای استان به همراه خواهد داشت که سهم اشتغال مستقیم آن ۲۱ هزار نفر است.

به گفته وفایی سرمایه گذاری این پروژه ها نیز ۸۸۳۵ میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: این پروژه ها را به گونه ای تعریف کردیم که علاوه بر درآمد و اشتغال زایی برای استان، کمترین تاثیر پذیری را از شوک های اقتصادی منفی داخلی و خارجی داشته باشد.

وی همچنین از تعریف ۱۴ راهبرد اساسی برای اقتصاد مقاومتی استان خبر داد و عنوان کرد: سهم هر یک از دستگاه‌ها در این زمینه مشخص است.

به گفته وفایی در کنار سند اقتصاد مقاومتی کرمانشاه، سند رونق تولید، سند اشتغال و سند بودجه کارا نیز برای استان تعریف شده است.

 

نظر شما
ادامه