کد خبر: ۵۴۷۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

رئیس بخش تحقیق و تولید توبرکولین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: آزمایشگاه تشخیص مشمشه موسسه رازی به جدیدترین شیوه تشخیص بیماری مجهز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،«نادر مصوری»، رئیس بخش تحقیق و تولید توبرکولین و مالئین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از راه اندازی دقیق ترین تست تشخیصی بیماری مشمشه در آزمایشگاه تشخیص مشمشه این موسسه خبر داد.

مصوری در خصوص تازه ترین روش تشخیصی بیماری مشمشه در دنیا که اکنون آزمایشگاه موسسه رازی نیز به آن مجهز شده است، گفت: تکنیک "وسترن بلات" روش جدیدی در تشخیص بیماری مشمشه است که در رفرانس سازمان جهانی بهداشت دام اجرا می شود.

او افزود: برای بومی سازی این روش در آزمایشگاه تشخیص مشمشه موسسه رازی یکی از کارشناسان این موسسه به منظور گذراندن دوره های آموزشی به FLI -موسسه تحقیقاتی سلامت حیوانات در آلمان- اعزام شد و پس از ایجاد تغییرات و اصلاحات در آن و جذب دو دانشجوی پزشکی، کار به شکلی تخصصی تر پیش رفت.

رئیس بخش تحقیق و تولید توبرکولین و مالئین موسسه رازی گفت: این تکنیک اکنون در آزمایشگاه تشخیص مشمشه موسسه رازی راه اندازی شده و مطابق با تکنیک های روز دنیا از روش "وسترن بلات" که یک تست تشخیصی تاییدی برای تشخیص دقیق بیماری مشمشه به شمار می رود، استفاده می کنیم.

او افزود: مدتی پیش نیز روش الایزای تشخیص مشمشه در این بخش راه اندازی شد که به کمک آن به سرعت مشمشه اسب و انسانی در آزمایشگاه تشخیصی موسسه رازی قابل تشخیص خواهد بود.

مصوری با بیان اینکه عامل ایجاد بیماری مشمشه در محیط پس از یک هفته از بین می رود و همین امر موجب ریشه کنی بیماری در بسیاری از کشورها شده است، افزود: در ایران به رغم مبارزه شصت  ساله با بیماری مشمشه، این بیماری ریشه کن نشده و به علت فعالیت های قاچاق و نقش تک سُمی ها در جابه جایی کالاهای قاچاق، بیماری مشمشه توسط اسب ها از کشورهای مجاور که به این بیماری آلوده هستند به ایران منتقل می شود.

رئیس بخش تحقیق و تولید توبرکولین و مالئین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت:بیماری مشمشه مخصوص تک سُمی ها بوده و انسان و گوشتخواران را به ندرت مبتلا می کند. گوشتخواران از طریق خوردن تک سُمی های آلوده و دامپزشکان و مِهترانی که با اسب های آلوده در مجاورت هستند ممکن است در معرض ابتلا قرار بگیرند.

مصوری به شیوع بیماری مشمشه طی چند سال اخیر در کشورمان اشاره کرد و افزود: باید با پاکسازی حیوانات آلوده، به سمت کنترل و ریشه کنی این بیماری حرکت کرده و آن را به صفر برسانیم.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
طراوتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
1
بسیار عالی
رودحله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
تبریک به جناب آقای دکتر مصوری و همکاران پرتلاش ایشان در بخش تحقیق و توسعه توبرکولین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
2
با این خبر های دائئئئئما خوب و عالی همین روزا بیماری سل ؛یون و مشمشه از روی زمین ریشه کن می شود
نظر شما
ادامه