کد خبر: ۵۴۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

«دکتر لنی هارت» مدافع حقوق حیوانات 78 ساله هلندی، 50 سال گذشته را به حفظ فوک‌ها، مخصوصا فوک خزری که در معرض آلودگی محیطی و خطر انقراض هستند، سپری کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تهران تایمز، در سال 2008 سازمان محیط زیست ایران برنامه حفظ فوک را با پشتیبانی «زیهوندنکرشه» مرکز حفاظت از فوک‌ها که توسط لنی هارت بنیان‌گذاری شده است، آغاز کرد. هارت هر ساله برای کمک به گونه‌های در خطر فوک به ایران می‌آید.

به گفته‌ی اتحادیه‌ی بین‌المللی حفظ طبیعت و منابع طبیعی، فوک خزری، تنها پستاندار دریایی که در دریای خزر زندگی می‌کند، در معرض خطر انقراض قرار دارد. از شروع قرن بیستم، جمعیت این حیوان بیش از 90 درصد کاهش یافته است. طبق آخرین سرشماری که در سال 2016 انجام گرفت، جمعیت فوک‌های خزری به کمتر از 70 هزار رسیده است، در حالی که قبلا این تعداد در حدود یک میلیون بوده است.

دامپزشک هلندی که سال‌های زیادی را وقف نجات فوک‌های خزری در ایران کرد

نشت نفت، پسماندهای صنعتی، فلزات سنگین، آفت‌کش‌های کشاورزی، زباله‌های رادیواکتیو، پساب و زباله‌های خانگی که وارد دریا می‌شوند، آلودگی صوتی که توسط پالایشگاه‌های نفت و گاز تولید می‌شود، و ترافیک بیش‌ازحد قایق‌ها و کشتی‌ها با مسموم کردن این گونه‌ها، آن‌ها را به سمت انقراض برده است.

رهایی و درمان فوک‌هایی که در تور ماهیگیران گیر کرده‌اند، ثبت اطلاعات فوک‌ها،  نمونه‌گیری‌ از حیوانات زنده، و نمونه‌برداری بافتی از لاشه‌های حیوانات مرده برای کنترل اکوسیستم خزری و حیات زیستی آن، بخشی از اقدامات خانم هارت در ایران هستند. وی تاکید می‌کند همکاری میان کشورهای حاشیه دریای خزر برای نجات فوک‌ها الزامی است، در غیر این صورت آن‌ها طی ده سال آینده به کلی ناپدید خواهند شد.

ساحل‌نشینانِ شمال به آن سگ آبی می‌گویند. فوک‌ها در میان هزار نوع جاندارِ خزر تنها پستاندار این دریا به‌شمار می‌آیند. فوک‌ها جانورانی با ارزشند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد. فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

 
 
1
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
2
ای کاش به جای یه سری دامپزشک که توجه اکسپریمنتال به یوز ایرانی داشتند، مثل این خانم میومدن یوز رو نجات میدادن
نظر شما
ادامه