کد خبر: ۵۴۸۲۶

سومین نشست کمیته فنی بیماری های طیور، بمنظور بحث و تبادل نظر و اتخاذ تمهيدات امنيت زيستي و قرنطينه اي جهت تداوم برنامه های مراقبت و پيشگيري از بيماري هاي طيور در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان در این جلسه تاکید نمود که  تمامی قوانین دامپزشکی در راستای ارتقا و بهبود مدیریت بهداشتی واحد های پرورش طیور می باشد.

دکترکاظمی نیا اعلام داشت: با تمهیدات این اداره کل طی سه سال گذشته از ورود بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان به استان جلوگیری شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه در استان کرمان این بیماری تاکنون مشاهده نشده است، بیان داشت: تعدادی کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شناسایی شده است و در 12 استان پر خطر کشور در صورت عدم واکسیناسیون انفلوانزای فوق حاد پرندگان، رخداد این بیماری با احتمال زیادی مشاهده می گردد.

این مقام مسوول بیان داشت: در استان کرمان موضوع پولت هایی که از مناطق پرخطر کشور وارد استان ما می شوند از دو جنبه حایز اهمیت می باشد.

وی افزود: از یک سو لازم است این پولت ها واکسن های مورد نیاز را دریافت کرده باشند و از سوی دیگر مراقبت از این پولت ها نیز مهم می باشد.

این مقام مسوول از برگزاری جلسه اختصاصی با صاحب نظران و کارشناسان مربوطه در خصوص تعیین برنامه های مدون و پیشنهادی واکسیناسیون گله های گوشتی علیه بیماری های طیور در هفته های اتی خبر داد.

همچنین این مقام مسوول پنج محور کنترل بیماری نیوکاسل در استان را مراقبت، معیار های کنترلی، تشخیص بیماری، اطلاع رسانی و آموزش این بیماری اعلام نمود و خاطر نشان کرد: خسارات اقتصادی که بیماری نیوکاسل به صنعت مرغداری وارد می کند کمتر از انفلوانزای فوق حاد پرندگان نیست.

وی با اعلام شناسایی چندین مورد کانون بیماری نیوکاسل و در پی آن معدوم سازی این کانون ها در استان، اذعان داشت: از ابتدای سال چندین مورد کانون این بیماری توسط مسوولین فنی بخش های خصوصی گزارش شده که تاییدیه آزمایشگاهی هم داشته اند که سبب تلفات طیور گوشتی در استان شده است.

وی افزود: از جمله موارد حایز اهمیت در این بیماری اطلاع رسانی و حذف بموقع این کانون ها، قرنطینه کردن کانون های بیماری، بهداشت و شستشوی قفس شورها، اجرای برنامه صحیح واکسیناسیون، توزیع مناسب نهاده و بهداشت انبار های نهاده می باشد.

این مقام مسوول تاکید کرد که لازم است تمامی ماشین های حمل نهاده مجوز داشته و دارای گواهی کارواش باشند.

وی از جمله برنامه های اتی این کمیته را بررسی کانون های مهم بیماری نیوکاسل  از دو منظر میزان کارایی واکسن موجود بر سویه شایع و بررسی شیوه واکسیناسیون و نیز رعایت اصول امنیت زیستی در ایجاد مشکلات این بیماری اعلام کرد.

دکتر کاظمی نیا با بیان خبر شروع فاز دوم واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل جهت کنترل و محدود کردن این بیماری، اذعان داشت: در این طرح حدود یک میلیون و دویست هزار قطعه طیور بومی در استان علیه بیماری نیوکاسل در مدت یک ماه با همکاری همیاران دامپزشک و بسیج مهندسین کشاورزی سپاه ثارلله استان و همکاران بخش دولتی واکسینه خواهند شد که اولویت واکسیناسیون برای روستاهایی است که دارای واحد های صنعتی مرغداری بوده و در مجاورت تالاب ها و در حاشیه نواحی پرخطر واقع شده اند.

لازم به ذکراست که در سومین کمیته فنی بیماری های طیور که در محل سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، روسا و کارشناسان ادارات ستادی، مدیر کل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی، نماینده بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد استان، نماینده نظام دامپزشکی استان، اعضا هییت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان، مدیر عامل شرکت سیمرغ و مرغ ماهان و اجداد استان، مدیران اتحادیه مرغداران کرمان و رفسنجان و ... حضور داشتند.

نظر شما
ادامه