کد خبر: ۵۴۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس سازمان غذا و دارو به لزوم کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها و کنترل آن در کشور اشاره کرد و گفت: آمار مصرف این داروها در کشور نگران‌کننده است و باید مداخلات بسیاری برای کاهش مصرف آن‌ها انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا شانه‌ساز» روز سه‌شنبه در نهمین کنگره کنترل عفونت ها که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران رتبه دوم مصرف آنتی بیوتیک ها را در دنیا دارد و آموکسی سیلین جزء پنج قلم پرمصرف در کشور است.

وی ادامه داد: ایران جزء کشورهایی است که مصرف بالای آنتی بیوتیک ها را دارد و اکنون ۹۵ درصد تولید داخلی این داروها خوراکی بوده و پنج درصد تزریقی است.

شانه ساز اظهار داشت: مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها باعث مقاوم شدن میکروب ها شده و در این زمینه بسیار نگران هستیم، لازم است کارهایی زیادی از جمله آموزش برای مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور انجام شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: امسال ۶۰ درصد بیش از سال گذشته واکسن آنفلوآنزا در کشور مصرف شده است در حالی که برای پیشگیری از این بیماری راه‌های بهتری غیر از واکسن وجود دارد.

برخی پژوهشگران بر این باورند که گسترش مقاومت میکروبی به آنتی‌ بیوتیک‌ها نه تنها از تجویز و استفاده غیرضروری این ترکیبات در انسان بلکه از مصرف گسترده داروهای ضدمیکروبی در دامپزشکی که موجب انتقال این گونه از باکتری ‌های بیماری‌زا از دام به عامل‌های بیماری زا انسانی بوده، حاصل می‌شود.

تفاوت عمده بین مقاومت میکروبی به داروهای ضدمیکروبی در انسان و دام، در این نکته نهفته است که مقاومت میکروبی در انسان، فرد را تحت تاثیر قرار داده، در حالی که مقاومت میکروبی در دام به دلیل مصرف فرآورده های خام دامی توسط انسان، جمعیت کثیری را از طریق انتقال، در معرض باکتری های مقاوم قرار داده است و همچنین ترکیبات آنتی بیوتیکی که برای درمان بیماری‌های عفونی برای دام تجویز می‌شوند، باعث انباشتگی دارو و باقی‌مانده‌های دارویی در فرآورده‌های خام دامی می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
...افزود: امسال ۶۰ درصد بیش از سال گذشته واکسن آنفلوآنزا در کشور مصرف شده است در حالی که برای پیشگیری از این بیماری راه‌های بهتری غیر از واکسن وجود دارد

يعني اين شبكه خبر كه اواخر شهريور ومهر به دفعات تبليغ واكسن آنفلوآنزا براي همه اقشار را در سرلوحه كارش قرار داد با سازمان غذا دارو هماهنگ نكرده بود؟
چه شانسي شركت هاي وارد كننده دارند! در فصل واكسيناسيون تبليغ رايگان تلويزيوني و درفصل سرماخوردگي لازم نبودن واكسن هاي مصرف شده!!!
نظر شما
ادامه