کد خبر: ۵۴۸۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی کشور از ارتباط گربه‌های آلوده به انگل توکسوپلاسما در افزایش احتمال خودکشی در زنان خبر داد و گفت: مصرف گوشت و کباب نیم پخته، میوه و سبزیجات نشسته و حتی پاک کردن سبزیجات بدون دستکش می‌تواند موجب اتقال این انگل به افراد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر بهادر حاجی‌ محمدی» با اشاره به این که گربه‌های آلوده منشاء اصلی آلودگی به انگل توکسوپلاسما هستند، اظهار کرد: انگل توکسوپلاسما می‌تواند در مغز انسان کیست‌های کوچکی تولید کند که موجب اختلالات مغزی وعصبی از جمله شیزوفرنی و اختلال دوقطبی در مبتلایان می‌شود.

به گفته‌ی رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد، طبق تحقیقاتی که توسط برخی از پژوهشگران دنیا ارائه شده، احتمال اقدام به خودکشی در افراد آلوده به این انگل به طور محسوسی بیشتر از افراد سالم است و همچنین نتیجه یک مطالعه روی زنان ساکن در آمریکا نیز نشان داده است که در بین افراد مبتلا به این انگل، احتمال اقدام به خودکشی در زنان میانسال بیشتر از زنان جوان است.

وی با اشاره به این که حضور انگل توکسوپلاسما داخل سلول‌های مغزی انسان موجب تغییرات آنزیمی و افزایش دوپامین می‌شود و گاهی  بر عملکرد ژن‌های مرتبط تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: دوپامین یک پیام‌رسان عصبی است که در احساس پاداش و لذت در مغز نقش دارد ولی با این وجود نیز مکانیسم دقیق تاثیر انگل بر افزایش احتمال اقدام به خودکشی بسیار پیچیده بوده و برخی از زوایای آن هنوز برای دانشمندان به طور دقیق روشن نیست.

مدیر گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده بهداشت یزد با بیان این که افزایش تولید دوپامین در مغز مبتلایان موجب تغییر الگوی روحی و رفتاری آنان شده و قدرت تصمیم‌گیری صحیح را کاهش داده و نهایتاً افراد آسیب‌پذیر را به انجام رفتارهای پرخطر نظیر خودکشی سوق می‌دهد، خاطرنشان کرد: به طور مشابه ثابت شده که موش های آلوده به این انگل نه تنها از گربه‌ها فرار نمی‌کنند بلکه عامدانه خود را در معرض کشته شدن و شکار توسط گربه‌ها قرار می‌دهند

وی گفت: اگر فردی سابقه اقدام ناموفق به خودکشی داشته یا چنین تصورات و تمایلاتی دارد، حتما باید ضمن مراجعه به پزشک و انجام تست‌های سرولوژیک، نمونه خون آنها از نظر ابتلا به این انگل آزمایش شود.

حاجی محمدی با اشاره به این که مبتلایان با مراجعه به مراکز درمانی و تجویز داروهای ضدانگلی توسط پزشک قابل درمان هستند، بیان کرد: طبق آمار برآورد شده که حدود 40 درصد از جمعیت ایران سابقه ابتلا به این انگل را دارند البته در 85 تا 90 درصد موارد هیچگونه عارضه و خطری متوجه سلامت فرد نمی‌شود.

وی با بیان این که پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات شسته نشده، گوشت و کباب نیم پخته در پیشگیری از ابتلا به این بیماری انگلی بسیار موثر است، تاکید کرد: بانوان حتما باید حین شستشو و پاک کردن سبزیجات در منزل از دستکش استفاده کنند تا انگل زیر ناخن آنها مستقر نشود و اجتناب از تماس یا نوازش گربه های ولگرد به ویژه در پارکینگ مجتمع‌های آپارتمانی یا حیاط منازل ویلایی را مدنظر قرار دهند چرا که طبق تحقیقات، در شهر تهران حدود 90 درصد گربه‌های ولگرد و 36 درصد گربه های خانگی سابقه ابتلا به انگل توکسوپلاسما را داشته‌اند.

این مسئول در پایان با تاکید بر این که جمع‌آوری گربه های ولگرد توسط شهرداری‌ها و مبارزه با موش‌ها در مناطق مسکونی و شهرها برای کنترل این بیماری ضروری است، خاطرنشان کرد: گربه های خانگی باید به طور دوره‌ای توسط دامپزشکان ویزیت شوند و همچنین در منزل نیز نباید به گربه‌های خانگی گوشت یا کباب نیم پخته و جگر آب‌دار داده شود زیرا این کار ممکن است موجب آلودگی گربه‌های خانگی شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
با سلام داروی وجود داره که درون آب بریزیم برای گربهای بیرونی که کشته نشن یا ناقل نشوند
کسری اسمعیل نیا
|
Turkiye
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
1
این اطلاعات فقط خلاصه متون خبری تا حداکثر شبه علمی است. هبچ کار اپیدمیولوژیکی در ایران انجام نداده اند ولی جناب مسئول حتی آمار خارجی مربوط به خود خبری که در متون خوانده ارائه نمیدهد. این رفتار افرادی است که درباره وظایف خود کاری نمی کنند و سعی می کنند جریان خبر را منحرف کنند به جایی که مسئولیتی برایشان نداشته باشد. نکته مهم این است که بتوانند بگویند چند درصد الودگی مربوط به کدامیک از راههای آلودگی است، و چند درصد از الودگی ها منجر به این تیتری می شود که زده اید: افزایش احتمال خودکشی ..... این نوع انتشار خبر مردم را از نگهداری حیوانات خانگی می ترساند، و اخلاقی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
آفرین
حسین ترابی
|
Bulgaria
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
2
0
این آقا بنظرم سخت دچار توهم خود پزشک پنداری هستند و چند ماه قبل ،اگر اشتباه نکنم ،باز هم ........... دیگری در زمینه ترساندن بی جهت مردم از نگهداری حیوانات خانگی کرده و باعث خنده در برهه زمانی شده بودند اما اینبار غم دل مردم بزرگتر از آن است که حال خندیدن داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
0
احسنت
نظر شما
ادامه