کد خبر: ۵۴۸۸۰

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جلسه ستاد استانی پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان اصفهان، حساسیت و هوشیاری کامل دستگاه های عضو با هدف صیانت از سرمایه های ملی در بخش صنعت طیور و جلوگیری از بروز بحران را خواستار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، جلسه ستاد استانی پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان اصفهان روز سه شنبه 24 دی ماه 98 به ریاست «مهندس منصور شیشه فروش» مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در محل سالن جلسات شماره یک اداره کل دامپزشکی استان برگزار گردید.

ابتدای جلسه «دکتر شهرام موحدی» مدیرکل دامپزشکی استان ضمن عرض خیر مقدم به مهندس شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، «دکتر محمدرضا قنبری» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان و دیگر اعضای این ستاد در ادامه به شرح دستور جلسه پرداخت و گفت: خوشبختانه بیش از 14 ماه است که هیچ گونه موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان اصفهان مشاهده نشده است.

در ادامه «دکتر علیرضا ادیبان» معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان گزارشی از آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح جهان ارائه و خاطر نشان کرد: در سال های 95 تا 97 کانون های متعدد بیماری در واحد های صنعتی و روستایی درسطح استان اصفهان ثبت شده است که با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی، این عدد درسال 98 به صفر رسیده است.

وی تصریح کرد: همواره به طور متوسط 25 میلیون قطعه انواع طیور در واحدهای صنعتی استان در حال پرورش هستند که این خود نشان دهنده  حساسیت و جایگاه استان اصفهان در سطح کشور است.

دکتر ادیبان به تشکیل کمیته ممیزی امنیت زیستی واحدهای پرورش مرغ تخمگذار و پولت با همکاری کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی و اتحادیه های مربوطه اشاره و افزود: ارتقاء چشمگیر سطح امنیت زیستی در واحدهای پرورشی حاصل اجرای 180 بازدید ممیزی کمیته مذکور و تعامل بسیار خوب از سوی بهره بردان است.

وی به نقش مهم واکسیناسیون در امر پیشگیری اشاره و اظهار داشت: با توجه به وجود شرایط ناجوانمردانه تحریم ها، سازمان دامپزشکی کشور با پیگیری های فراوان توانست واکسن را وارد نماید و ما در استان اصفهان طی یکسال گذشته بیش از 6 میلیون قطعه انواع طیور را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم.

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان به پایش و مراقبت از بیماری های طیور پرداخت و خاطر نشان کرد: استقرار 40 نفر دامپزشک به عنوان مسئول فنی در مزارع پرورش، نمونه برداری و انجام آزمایش های تخصصی رایگان از تمامی گله های مرغ تخمگذار پایان دوره پرورش تنها بخشی از تلاش دامپزشکی در راستای حفظ و حراست از سلامت عمومی است.

وی به نقش آموزش بهره برداران اشاره و گزارشی از تلاش در جهت ارتقای دانش مرغداران همچون برگزاری کلاس های آموزشی، آموزش های چهره به چهره، ارسال پیامک های آموزشی و اطلاع رسانی، تهیه و چاپ کتب و بروشورهای آموزشی و... ارئه نمود.

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان در پایان به مهم ترین مشکلات موجود در راه تحقق اهداف پیشگیری پرداخت و تصرح کرد: نگهداری طیور تخم گذار صنعتی بیش از 90 هفته، توزیع غیرمجاز طیور بومی و جوجه رنگی، فروش غیرقانونی مرغ های تخمگذار پایان دوره در مراکز پرنده فروشی ها را تهدیدی جدی صنعت طیور برشمرد.

سپس دکتر محمدرضا قنبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، دستیابی به رتبه های برتر در تولید فرآورده های خام دامی استان در سطح کشور را به دکتر موحدی مدیر کل و دیگر همکاران تبریک عرض نمود و از آمادگی کامل دستگاه قضایی در جهت برخورد با متخلفان حوزه های مختلف مرتبط با دامپزشکی سخن گفت.

دکتر موحدی مدیرکل دامپزشکی استان نیز از همکاری های تمامی دستگاه های عضو ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشکر و قدردانی نمود و تصریح کرد: همه باید تلاش نماییم تا ضمن تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید سالم و پایدار با رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی و امنیت زیستی رونق یابد.

در ادامه مهندس شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، آرامش فعلی در صنعت طیور را نتیجه اقدامات و تلاش های شبانه روزی در امر مهم پیشگیری از بیماری ها عنوان کرد و از اقدامات سازنده مجموعه دامپزشکی و دیگر دستگاه های ذی ربط در موضوع پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشکر و قدردانی نمود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خاتمه بیان وظایف دستگاه ها در برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت و ضمن ارائه مصوبات، حساسیت و هوشیاری کامل دستگاه های عضو در جهت پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با هدف صیانت از سرمایه های ملی در بخش صنعت طیور و جلوگیری از بروز بحران را خواستار شد و بر پیگیری تمامی مصوبات این جلسه تا حصول نتیجه و انعکاس اقدامات تاکید کرد.

شایان ذکر است مهندس شیشه فروش پیش از این جلسه با حضور در ساختمان اداره کل دامپزشکی استان ضمن دیدار صمیمانه با جمعی از مدیران و کارکنان این اداره کل از بخش های مختلف بازدید و از نزدیک با وظایف مجموعه دامپزشکی در راستای ارتقاء سطح بهداشت عمومی، صیانت از سلامت مردم و حفاظت از سرمایه های ملی در صنعت دام آشنا شد.

 

 

نظر شما
ادامه