کد خبر: ۵۴۸۹۰

افزایش دمای اقیانوس‌ها و تغییرات جریان‌های اقیانوسی، لاک‌پشت‌های چرمی را مجبور کرده تا برای دستیابی به غذا از محل تولد خود مسافت‌های طولانی و خسته‌کننده، گاهی تا حدود دو برابر بیشتر از حد معمول را طی کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بر اساس مطالعات سازمان "صلح سبز" و یک موسسه تحقیقاتی فرانسوی، لاک‌پشت‌ها پس از تولد باید برای تغذیه به سمت آب‌های خنک‌تر حرکت کنند اما افزایش دمای اقیانوس‌ها به معنای آن است که برخی از این لاک‌پشت‌ها باید برای رسیدن به مناطق مناسب، مسافت بیشتری را شنا کنند.

کارشناسان حیات وحش سال گذشته  ۱۰ لاک‌پشت چرمی ماده تازه متولد شده را در دو ساحل گویان فرانسه علامت‌گذاری کردند و سپس مهاجرت آن‌ها را در میان اقیانوس اطلس شمالی پیگیری کردند. برخی از این لاک‌پشت‌ها مسیرهایی تا فرانسه و نوا اسکوشیا در شمال شرقی کانادا را برای یافتن منابع غذایی از جمله عروس‌های دریایی که غذای اصلی آن‌هاست، طی کرده بودند

این هفته دانشمندان هشدار دادند که دمای اقیانوس‌ها در پنج سال اخیر به بالاترین میزان خود رسیده و امسال رکورد جدیدی را بر جای گذاشته است

گرم شدن اقیانوس‌ها خطرهای آشکاری برای زندگی انسان به همراه دارد، زیرا منجر به وقوع طوفان‌های شدیدتر و بالا آمدن سطح دریا می‌شود اما تأثیر فرکانس فزاینده امواج گرمایی در دریا روی گونه‌های دریایی بسیار کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از گونه‌ها از جمله ماهی‌های مهم تجاری مانند ماهی روغن (ماهی کاد) در جستجوی آب‌های خنک‌تر به سمت قطب‌ها حرکت می‌کنند اما هنوز به تحقیقات بیشتری برای شفاف شدن این موضوع نیاز است.

در مثال دیگری از خطرات متوجه حیات دریایی ناشی از اقدامات انسانی، لاشه یک لاک پشت مورد ردیابی در یک ساحل واقع در سورینام در فاصله ۱۲۰ کیلومتری نقطه شروع مهاجرت در حالی پیدا شد که به دلیل گرفتار شدن در یک تور ماهیگیری غرق و تلف شده بود.

برآوردها نشان می‌دهد بیش از نیمی از لاک‌پشت‌ها پلاستیک خورده‌اند. این حیوانات هم‌چنین با خطر صید بیش از حد مواجه‌اند، در حالی که خود طعمه‌های اصلی نبوده و به طور اشتباه شکار می‌شوند.

به نوشته روزنامه گاردین، سواحل گویان فرانسه که زمانی محل مناسبی برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها بود، اکنون خانه تنها بخش کوچکی از لاک‌پشت‌ها نسبت به ۳۰ سال گذشته محسوب می‌شود. سال گذشته نیز نبود لاک‌پشت‌های چرمی در یکی از سواحل محافظت‌شده نیکاراگوئه نگرانی‌های بسیاری را برانگیخت.

 
نظر شما
ادامه