کد خبر: ۵۴۹۴۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

اقتصاد آنلاین نوشت:

مطابق با گزارش ارسالی به اقتصاد آنلاین، مجموعه برج میلاد، پیمانکاران دلفیناریوم، دامپزشکی و سازمان محیط زیست در تلف شدن دلفین نقش داشته و مقصران اصلی هستند.

ماجرا از انتشار گزارشی در یک روزنامه با مضمون تلف شدن دلفینی در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد شروع شد. ماجرایی که تا روز انتشار گزارش مخفی مانده بود اما در نهایت افشا شد و  واکنش‌های زیادی را در بین فعالان محیط زیستی و مسوولان در پی داشت.

اما ماجرا چه بود؟

مطابق با گزارش منابع مطلع به خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ در سال 91 با اخذ مجوز واردات توسط دامپزشکی به نام «ش.ک» از سازمان حفاظت محیط زیست، دو فرد دلفین و دو قلاده شیر دریایی به کشور وارد و به محل دلفیناریوم برج میلاد تهران منتقل شد.

با توجه به اینکه فرد مذکور دامپزشک بوده، امتیاز مسئول فنی دلفیناریوم را برعهده گرفته و به عنوان مسئول فنی دامپزشکی مرکز نیز معرفی شده است. اما او در حال حاضر بیش از یک سال است که از کشور خارج شده و حیوانات برای نمایش و بهره‌برداری از سوی برج میلاد طی یک قرارداد منعقده میان معاونت وقت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران «مجتبی عبدالهی»، مدیریت وقت برج میلاد «درویش پور»  و اشخاص حقیقی بهره‌برداری از دلفیناریوم به آقای «ش» و خانم «س» واگذار شده است.

در طول این مدت نیز دامپزشک مسئول فنی به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی نشده و شبکه دامپزشکی نیز نظارتی بر این مجموعه‌ نداشته‌اند.

سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای در سال 97 با عنوان آقای درویش پور مخالفت خود را نسبت به این نحوه واگذاری با این مضمون که «مجوز به نام فرد دیگری صادر شده و واگذاری به فرد غیر مورد تایید نیست و ممنوع است.» اعلام کرده، این در حالی است که مدیریت برج میلاد در نتیجه پیگیری‌های خبرنگار اقتصادآنلاین به آن پاسخی نداده است.  

به گزارش کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، این مجموعه از زمان واگذاری به آقای «ش» که نماینده ایشان نیز فردی به نام «ع» بوده، «مرداد ماه 96 تاکنون» فاقد مجوز دامپزشکی است و به صورت رسمی دامپزشک معرفی نشده است. این درحالی است که مدیران برج میلاد ادعا کردند حیوانات به صورت فصلی و تحت نظر دامپزشک خدمات تخصصی واکسینه می‌شدند و مدام تحت نظر بودند!

مطابق با اخبار ارسالی فردی تبعه روسیه به عنوان دامپزشک مقیم در مرکز و آقای « ش.ک» به عنوان مسئول فنی دامپزشکی معرفی شدند که با توجه به اینکه مسئول فنی خارج از کشور است، معرفی آن محلی از اعراب ندارد و دامپزشک مقیم نیز پروانه دامپزشکی وزارت بهداشت و شبکه دامپزشکی ایران را کسب نکرده است و رسماً نیز به مراجع ذیربط شامل دامپزشکی و محیط زیست معرفی نشده است.

تلف شدن دلفین تا قبل از اطلاع رسانی رسانه‌ها، به محیط زیست و یا دامپزشکی گزارش  نشده است. اتفاقی که مدیران برج میلاد آن را نتیجه شوک بعد از حادثه در نتیجه ضرر هنگفت مالی پیمانکاران می‌دانند! ادعایی که بیمه بین المللی بودن این گونه‌ها آن را غیر واقعی جلوه می‌دهد!

همچنین درعین حال که پیمانکاران و مدیران برج میلاد علت مرگ توسط مسئولین مرکز نارسایی قلبی گزارش داده‌اند مطابق با بررسی‌ها هیچ اسنادی مبنی بر وجود سابقه نارسایی قلبی در دلفین توسط متصدیان امر ارائه نشده است!

در زمان مراجعه ضابطین قضایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز، صورتجلسه‌ای مبنی بر توقف نمایش عمومی تا مشخص شدن علت دقیق مرگ تنظیم شد اما سازمان محیط زیست در نهایت با این توجیه پیمانکاران دلفیناریوم که نمایش عمومی، بخشی از شرایط زیستی است و عواقب عدم اجرای نمایش عمومی بر عهده محیط‌زیست است، دوباره برای ادامه فعالیت آن‌ها مجوز صادر کرده‌اند.

درکنار سکوت دامپزشکی استان تهران به این موضوع، مدیران برج میلاد نیز سعی بر ارائه گزارشاتی غلط به رسانه‌ها داشتند و ادعا کردند که بازدیدهای دوره‌ای و مستمری از این مجموعه توسط سازمان محیط زیست انجام می‌شده است.  ادعایی که معاون اداره کل محیط زیست استان تهران خود آن را رد و به کم کاری در نظارت بر مجموعه دلفیناریوم اذعان کرده است.  سازمان محیط زیست دلیل این کم‌کاری را دست تنهایی عنوان کرده و گفته «ما باید بوی نامطبوع هوا، پسماندسوزی، صنایع، حوزه طبیعی و … را  نیز کنترل کنیم! ما نیاز به کمک داریم.»

مطابق با گزارش فوق ضرورت دارد با توجه به تخلفات محرز برج میلاد، پیمانکار مجموعه دلفیناریوم و کم‌کاری دامپزشکی، شهرداری تهران و سازمان محیط زیست که خود نیز در اتفاق پیش آمده سهم بزرگی داشته نسبت به تعطیلی آن اقدام و از صدمه دیدن هرچه بیشتر این حیوانات جلوگیری کنند و محیط زیست از ترس ضربه مالی که از سوی پیمانکاران عنوان شده و عواقبی که  متوجه این سازمان می‌دانند، منفعلانه عمل نکرده و عامل مرگ مابقی دلفین‌های مجموعه نشوند.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
5
وقتي رئيس اداره بيماريهاي آبزيان هر سه ماه يك بار در استان به اين مهمي عوض شود خوب معلوم است كه كسي زير بار مسئوليت نميرود فقط كاش بيايند و بگويند حرا هر سه ماه يكبار اين كار را كرده اند يا پست مزبور بي ارزش است يا اداره آبزيان مشابه كاراژ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
حال سوال این است اصلا در آن اداره متخصص آبزیان دارند !؟؟
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
بله بهترين و با تجربه ترين كارشناسان آبزيان كشور در همان اداره كارشناس هستند مدتي كه خشو غضبشان گرفته بود كه ايشان را به جرم كار كردن كلينيكي اخراج كنند يارو رو از اداره اهران برميدارن جا ندارن بذارن ميگذارنش آبزيان و همينطور هر دو سه ماه يه بار صاحب گاراژ آبزيان اداره كل تهران عوض ميشه تا خداي نكرده مسائل به اين مهمي بدون رسيدگي باقي بمونه و آبرو ريزي بشه براي اداره كل و سازمان دامپزشكي و ما دامپزشكا
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
2
احتمالاقاتل همان مقتول است
نظر شما
ادامه