کد خبر: ۵۴۹۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی استان مازندران:
«دکتر اسماعیل خاتمی‌مقدم» افزود: طی ۲ سال اخیر در نمونه‌برداری‌هایی که برای آزمایش آفلاتوکسین انجام دادیم، همه نمونه‌های ما پایین‌تر از حد استاندارد بود و فقط یک نمونه ۲دهم ppb داشتیم ...
 
 

حکیم مهر: نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در واکنش به اظهارات «دکتر بهادر حاجی محمدی» در خصوص آلودگی شیرهای پاستوریزه به سم افلاتوکسن گفت: دامدارها حتی اگر به فکر سلامت جامعه نباشند، با توجه به پیامدهای منفی که وجود افلاتوکسین در غذای دام بر وزن دهی گله و سلامت دام دارد، از دادن غذای دارای میزان بالای آفلاتوکسین خودداری می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر اسماعیل خاتمی مقدم» گفت: رابطه مستقیمی بین غذای دام و افلاتوکسین موجود در شیر وجود دارد. با این حساب نمی‌توان گفت که آفلاتوکسین موجود در غذای تمام دام‌ها در کشور و حتی دامداری‌های صنعتی انقدر بالاتر از حد مجاز است که میزان آن در شیر به ۶۰ درصد برسد.

وی به وجود املاح و فلزات مختلف در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها اشاره کرد و افزود: در آب آشامیدنی که می‌نوشیم هم مقداری املاح سنگین مانند منیزیم، جیوه و سرب وجود دارد. بحث اینجاست که حد مجاز این املاح چقدر است. قوانین در مورد حد مجاز هر ماده در یک محصول غذایی متناسب با مصارف جامعه و آسیب‌پذیری‌ها و استاندارد در نظر گرفته شده وضع و برای آن‌ها حدود تعیین می‌شود. هیچ جایی گفته نشده جیوه در آب نباشد، بلکه برای مقدار جیوه در آب حد مجاز تعیین شده است.

بازرس انجمن صنایع لبنی ایران معتقد است که کارشناس مهمان تلویزیون دچار اشتباه محاسباتی شده و اطلاعات را به درستی استخراج و آنالیز نکرد.

وی اظهار کرد: مقدار آفلاتوکسین در شیر طبق استاندارد داخلی کشورمان یک دهم پی پی بی (Part Per Billion ) یا واحد در میلیارد است که پنج برابر قوی‌تر از استاندارد کدکس CODEX  (کمیسیون بین‌الملل کدکس مواد غذایی) جهانی است. این استاندارد در کدکس بین‌المللی عمومی ۵ دهم پی پی بی ppb  یعنی ۵ برابر استاندارد ایران و در کدکس اتحادیه اروپا ۵ دهم پی پی بی ppb یعنی نصف استاندارد کشور ما در نظر گرفته شده است.

نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با بیان این که آزمایش‌ها در این زمینه ماهانه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: طی ۲ سال اخیر در نمونه‌برداری‌هایی که برای آزمایش افلاتوکسین انجام دادیم همه نمونه‌های ما پایین‌تر از حد استاندارد بود و فقط یک نمونه ۲ دهم پی پی بی ppb داشتیم. یعنی عملا نسبت به کدکس بین‌المللی تقریبا همه نمونه‌ها سالم بودند.

خاتمی‌مقدم گفت: باید این را هم در نظر داشت که اگر دام یک دامداری سنتی روزی شیر با آفلاتوکسین بالا تولید کند، در صورت داشتن ویژگی‌های لازم برای استفاده از این شیر در کارخانه، شیر خریداری شده با ده‌ها تن شیر مخلوط می‌شود و میزان افلاتوکسین موجود در شیر رقیق خواهد شد.

وی افزود : انتظار ما از کارشناسان و پژوهشگران برای بیان چنین اطلاعات حساسی در رسانه‌ها خیلی بیشتر است. برای شفاف‌سازی این موضوع از همه کارخانه‌های خواستیم که اطلاعات مربوط به آزمایش‌های انجام شده را بدهند تا یک بار دیگر وضعیت سلامت شیر تولیدی را بررسی کنیم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
4
استاندارد ها در اروپا = ایران ؟؟؟
الآن کی حرف غیر کارشناسی میزنه؟ ...............
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
7
0
خدا راشکر یکی بود ..........های دکتر حاجی محمدی را تکذیب کند
نظر شما
ادامه