کد خبر: ۵۴۹۶۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

به گزارش حکیم مهر، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان در یک فضای صمیمی با معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی کردستان گفتگویی انجام داده است.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل می باشد :

1) لطفاً خودتان را بطور کامل معرفی نمایید.

اینجانب «مصطفی رهبر» متولد 1358 دارای مدرک تحصیلی لیسانس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و فوق لیسانس مدیریت دولتی می باشم و از سال 1380 در اداره کل دامپزشکی استان کردستان در سمت های مختلف از جمله کارمند و معاون شبکه دامپزشکی شهرستان سقز، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دیواندره، رئیس اداره امور مالی اداره کل دامپزشکی کردستان و از سال 1395 در سمت معاون توسعه مدیریت و منابع دامپزشکی کردستان انجام وظیفه می نمایم.

 2) مهمترین دستاوردهای آن معاونت در سال های گذشته و امسال را بیان بفرمایید .

همه کسانی که مسئولیت می پذیرند، برای موفقیت تلاش می کنند، لیکن به نظر می رسد مقایسه عملکردها بدون در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان و ملاحظات مقاطع مختلف، تحلیلی نادرست و  گمراه کننده است، ولی با احترام به همه، به نظر بنده به موارد زیر می توان اشاره کرد، لیکن تلاش شده اقدامات در حد توان و با حداکثر تلاش صورت گیرد:

- رعایت انضباط مالی در پرداخت ها و کسورات بیمه ای و مالیاتی

- رشد و افزایش چشمگیر  اعتبارات هزینه ای و تملک دارائی های سرمایه ای

 - تجهیز و بازسازی ناوگان حمل و نقل و خودروهای اداره کل

 - دقت در رعایت مراحل تشریفات مناقصه، مزایده و خرید

 - ایجاد سیستم صحیح در ترفیعات و انتصابات

 - اصلاح ساختار و برنامه ریزی جهت جلوگیری از هزینه های غیر ضروری

 - ثبیت مالکیت دولت برای اموال غیر منقول از طریق اخذ اسناد ثبتی

 - تلاش در جهت توسعه دولت الکترونیک با ایجاد زیر ساخت های لازم

 - تهیه طرح های پرداختی کارکنان بر اساس کارآیی آنها

 - شناسایی کمبودها و نیازهای اداره کل و تلاش در تامین و تهیه آنها

 - اخذ مجوزهای قانونی قبل از اجرای طرح ها

 - تسریع در انسداد حساب های سنتی و غیر قانونی اداره کل و شبکه دامپزشکی شهرستان ها

 - ممانعمت از هدر رفت و حیف منابع

 - کسب رتبه برتر و اول در بین تمامی دستگاه های اجرایی استان در جشنواره شهید رجائی  در سه سال متوالی

 - توجه به بحث آموزش و توانمند سازی کارکنان

 - توجه به آرستگی محیطی و فضای کار کارکنان

3) آیا تعداد پرسنل با وظایف اداره کل، نوع و تعدد فعالیت های آن همخوانی دارد؟

ماموریت و وظایف دامپزشکی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: یکی حفظ سرمایه دامی و دیگری ارتقاء بهداشت عمومی جامعه.

 در حال حاضر اداره کل دامپزشکی کردستان دارای تعداد 243 پست سازمانی در ساختار تشکیلاتی است که از این تعداد حدود 57 درصد بلاتصدی و خالی است و تعداد 140 نفر در پست های مختلف شاغل و فعالیت دارند و با توجه به اینکه  تأمين بهداشت، سلامت و فراهم كردن رفاه دام، كنترل، پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي دامي،  تأمين و تضمين بهداشت و سلامت فرآورده‌هاي دامي،  پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مشترك انسان و دام، فراهم كردن شرايط ورود به بازارهاي جهاني، توسعه پايدار و سرمايه گذاري در بخش دام و اجراي الزامات، مقررات و دستورالعمل هاي بهداشتي سازمان‌هاي بين المللي مرتبط از اهداف و وظایف سازمان دامپزشکی کشور می باشد و تغییرات مستمر از نظر وظایف، تنوع و مسئولیت ها و تغییر ماهیت برخی تعهدات و وظایف را شاهد هستیم که متاسفانه کمبود پرسنل با توان تخصصی و مهارت های لازم یکی از چالش های پیش روی دامپزشکی است؛ مثلا در بحث مایه کوبی دام علیه بیماری ها، یکی از مهمترین معضلات پیش روی، کمبود نیروی کاردان دامپزشکی است و این اداره کل برای رفع این کاستی اکثرا اقدامات پیشگیرانه را در قالب عقد خدمات قراردادی  واکسیناسیون  با مراکز بخش غیر دولتی مجاز انجام می دهد.

 4) مهمترین مشکلات حوزه معاونت توسعه در حال حاضر چه می باشد؟

نارسایی‌هاي عمومی و كمبود منابع در همه دستگاه‌ها وجود دارد ولی حس مسئولیت پذیری و باور به اینکه، ما مدیران و کارکنان هستیم که می توانیم و باید مشکلات را حل کنیم را تقویت کنیم و البته نا امید و مایوس نشدن، انگیزه کافی و استمرار پیگیری برای به نتیجه رساندن کاری که تعقیب می کنیم نیز باید در سرلوحه کارمان قرار گیرد.

جدای از بحث کمبود نیرو و منابع مالی از مهمترین مشکلات و کاستی ها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

- داشتن افراد قوی، بسیار مهم است اما، داشتن سیستم قوی، بسیار مهمتر می باشد، زیرا سیستم های قوی نتیجه پیاده سازی علم و دانش افراد قوی می باشد  که خود می تواند مجددا در ساخت افراد قوی به ما کمک کند .

- ابتلا به بیماری های مشترک و مصدومیت های ناشی از حمله حیوانات جزء لاینفک خدمت در حوزه فنی دامپزشکی است.

 - استفاده از اوراق اسناد خزانه اسلامی در امر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی (خرید واکسن و دارو و...) ناکارآمد است و خواستار توجه بیشتر مسئولان ذی ربط در راستای رفع مشکلات هستیم.

 - کمبود شدید نیروی اداری یا جانشین پروری که نیازمند یک مدل و یا دستورالعمل خاصی است.

 - عدم توجه به مبحث فرهنگ سازمانی و تشویق و نوآوری در پرسنل.

 - نبود یک نظام ارزیابی دقیق برای بررسی عملکرد کارکنان.

 - نبود برنامه ریزی استراتژیک دقیق در آموزش (نیازهای فعلی) و توسعه (نیازهای آتی) منابع انسانی.

 - نبود بانک اطلاعاتی دقیق و به روز در مورد بخشنامه ها و دستورالعمل ها.

 - نیاز به بازنگری در اصلاح ساختار و شرایط احراز پست های سازمانی.

  5) در پایان اگر مطلبی هست بفرمائید؟

اقدامات پیشگیرانه و فعالیت های گسترده دامپزشکی توانسته نقش بسیار موثری در بهداشت و کنترل بیماری ها برای دامداران منطقه و حتی کشور داشته باشد و دامپزشکی کردستان توانسته شعار پیشگیری بهتر از درمان است را به منصه ظهور برساند؛ این اداره کل برای انجام صحیح و به موقع ماموریت ها و اهداف خود نیازمند حمایت های بیشتری است. اهمیت تامین بهداشت عمومی و تامین امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست و لازمه انجام اقدامات پیشگیرانه  لازم  تامین تجهیزات و امکانات کافی برای دامپزشکی است.

این معاونت نیز با اعتقاد کامل به وظایف خود، همواره به انتقاد صاحب نظران پاک نیت، به شکل نردبان پیشرفت می نگرد و تمام سعی و تلاش خود را برای ایجاد محیط کاری سالم  همراه با صمیمیت و همدلی و همراهی کارکنان در پیشبرد اهداف سازمانی بکار خواهد برد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
علی بابائیان
|
United States of America
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
6
1
الحق و الانصاف جناب آقای مهندس رهبر جزء بهترین نیروهای ستادی در اداره کل هستند که بنده به نوبه خود از زحمات شبانه روزی این بزرگوار تقدیر و تشکر میکنم . چون تا حالا کسان دیگری نیز در این پست بوده اند ولی در زمانهای مختلف توسط مدیران قبلی مقداری تفاوت در شبکه ها گذاشته بودند ولی از روزی که مهندس این پست را قبول کرده اند من اصلا هیچ تفاوتی بین کوچکترین شهرستان و مرکز استان را ندیده ام و همه را به یک چشم میبند.
درود بر شرف و انصاف چنین مدیرانی. من دستان پرتوانش را میبوسم و سر تعظیم فرود می آورم
کیوان نوری
|
France
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
5
2
مهندس رهبر طی سالیان اخیر ثابت کرده است در هر سمتی باشد، با نهایت جدیت و پشتکار وظایف محوله را مو به مو اجرا می‌کند و در انجام وظیفه با کسی تعارف ندارد.
مهمترین ویژگی ایشان انضباط و خونسردی می‌باشد.
همکاران شبکه دامپزشکی بیجار
|
France
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
5
2
چه غرور آفرینند عزیزانی که در کمال صداقت و درستکاری، بهترین لحظات عمر خود را در سنگر خدمت به مردم سپری می کنند و در جهت تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ، خالصانه از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند.

((جناب مهندس رهبر))

معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان کردستان

برخود لازم می دانیم از زحمات بی دریغ، مساعی ارزشمند و اهتمام ویژه حضرتعالی تشکر و قدر دانی نماییم و توفیق روز افزون شما را از درگاه خداوند منان خواستاریم

از طرف رئیس و پرسنل شبکه دامپزشکی بیجار
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
6
0
اقای رهبر چند ویژگی شاخص دارد؛
۱- مراحل اداری را از کارشناسی شروع کرده و به قول معروف از سربازی به سرداری رسیده است.
۲- بدلیل داشتن مسولیت های مختلف اداری و فنی،اشنایی کامل با دستورالعمل ها،بخشنامه ها و شرح وظایف دارد. بطوری که در سفر سال قبل مدیرکل دفتر مبارزه سازمان، تسلط اقای رهبر به موضوعات فنی موجب تعجب اقای دکتر نقیبی شد
۳- دارای خصوصیات خیلی خوب اخلاقی است از جمله ادب و متانت، صبر و حوصله و‌خونسردی، دوری جستن از حواشی و بقول معروف سرش تو کار خودشه.
۴- در امورات محوله پیگیری بسیار خوبی تا حصول نتیجه دارد


اینها ویژگی های یک مدیر موفق است، مصطفی رهبر به اذعان همگان و‌همکاران دارای این ویژگی هاست و بنظر در سیستم اداری پیشرفت خوبی خواهد کرد

لطفا غرض ورزانه نظر ندهید
فقط ایشان را با معاونین قبلی توسعه اداره کل مقایسه کنید- همین
دكتر صادقي-همكار سابق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
4
2
بنده به شخصه از جناب مهندس رهبر بخاطرات جديت و صبر و حوصله و نيز اشراف كامل به مسائل اداري و نيز فني چيزهاي زيادي ياد گرفته ام اميدوارم همينطور موفقيت هاي ايشان ادامه دار باشد و الگويي كامل براي همه كاركنان اداره كل دامپزشكي استان باشند.وجود تيم كامل مديريتي در كردستان زمينه ساز موفقيت هاي هر ساله اين اداره كل است .
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
2
0
...........................
نسبت به معاون قبلي ........... يكم بهتره ولي در كل همه يه سيستم هستن
لطفا اين پيام رو بزارين
نظر شما
ادامه