کد خبر: ۵۴۹۸۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
صفر تا صد درمان حیوانات در یک کتاب:
وی می‌گوید: تا پیش از تالیف این اثر در بازار کتاب‌های دامپزشکی و دانشگاهی کتابی که به طور جامع درباره درمان در حیطه دامپزشکی نوشته شده باشد موجود نبود ...

حکیم مهر: «دکتر سیدمحمد فقیهی» می‌گوید؛ در بازار کتاب‌های دامپزشکی کتابی که به طور جامع درباره درمان در حیطه دامپزشکی نوشته شده باشد موجود نبود و در زمینه درمان‌شناسی کتابی نداشتیم به همین دلیل ایده تالیف کتاب «اصول فارماکولوژی و درمان‌شناسی دامپزشکی» بر ذهنم خطور کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایبنا، «دکتر سیدمحمد فقیهی»، مولف کتاب «اصول فارماکولوژی و درمان‌شناسی دامپزشکی» که به تازگی به مرحله دوم سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه یافته است، درباره این اثر گفت: تا پیش از تالیف این اثر در بازار کتاب‌های دامپزشکی و دانشگاهی کتابی که به طور جامع درباره درمان در حیطه دامپزشکی نوشته شده باشد موجود نبود و در زمینه درمان‌شناسی کتابی نداشتیم به همین دلیل ایده تالیف کتابی در باب درمان و داروشناسی در ذهنم خطور کرد. این کتاب دارای سه جلد است که هر جلد به موضوع خاصی درباره این زمینه اختصاص دارد.

فقیهی با اشاره به موضوعات این سه جلد گفت: جلد اول به کلیات موضوع اختصاص دارد و درباره فارماکولوژی پایه یا سیستم اعصاب است که تمام داروهایی که مربوط به سیستم اعصاب و فارماکولوژی پایه است را دربر می‌گیرد که خود علمی جداگانه است. موضوعاتی مانند راه‌های تجویز دارو، اشکال دارویی، مکانیسم‌های اثر دارو، سرنوشت دارو در بدن حیوانات، جذب، پخش و دفع دارو، در این جلد گنجانده شده است.

این مولف درباره جلد دوم کتاب خود گفت: جلد دوم متمرکز بر فارماکولوژی درد و التهاب است که به تشریح فارماکولوژی دستگاه‌های بدن چون، سیستم گوارش و اداری می‌پردازد. حدود 500 صفحه است که درباره موضوعاتی چون غدد، درمان به واسطه تغذیه و یکی دیگر از موضوعات جدیدی که در کتاب های پیشین چندان به آن پرداخته نشده بود، بحثی است درباره فارماکولوژی سیستم ایمنی است. این موضوع در دوره دکتری برای دانشجویان تدریس می‌شود که همانگونه که گفته شده تاکنون منبعی برای آن نبوده است.

به گفته فقیهی، جلد سوم به تشریح موضوعاتی نظیر داروهایی که برای عفونت‌ها استفاده می‌شود، می‌پردازد. مانند ضدعفونی‌کننده‌ها، گندزداها، بیماری‌های میکروبی و شیمی‌درمانی‌ها.

وی با اشاره به مقایسه روش هومیوپاتی با فارماکولوژی در حیوانات که تاکید اصلی کتاب بر محور درمان بر اساس داروهای شیمایی است، گفت: هومیوپاتی نوعی روش درمانی است که برخی از افراد که در زمینه‌های گوناگون متخصص هستند هم در این حیطه فعالیت می‌کنند. گفتنی است در در برخی دانشکده‌های دامپزشکی هم چنین افرادی را داریم که متخصص رشته دیگری هستند و در حیطه هومویوپاتی تدریس می‌کنند.

وی افزود: هومیوپاتی یعنی استفاده از خود شی علیه خود آن. که با دزهای رقیق یا غلیظ‌ برای درمان بیماری استفاده می‌‌شود. اما خب برای خود نوعی علم است. اما من معتقدم که افرادی باید این کار را کنند که در زمنیه دارو تخصص داشته باشند نه اینکه متخصص در رشته دیگری که هیچ ربطی به درمان و دارو ندارند، باشند و دست به چنین کاری بزنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان هومیوپاتی را بر داروهای شیمیایی جایگزین کرد یا خیر، گفت: به اعتقاد من نمی‌توان این روند درمانی را جایگزین دیگر روش‌های درمانی کرد من نه آن را رد می‌کنم و نه تایید.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
4
1
اقای دکتر فقیهی از استاتید اخلاق مدار کشور هستند
اقای دکتر یاد دانشگاه کرمان به خیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
3
کتاب های ترجمه دکتر فاطمی بودند و بسیار هم عالی بودند
دانشجو تخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
با اخلاق ترین استاد دانشگاه تهران خدا حفظ شون کند
گیلکمرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
..................... امیدوارم داوری ها واقعا علمی و فنی باشد. کتابهای دکتر فاطمی ترجمه به روز کتابهای مرجع فارماکولوژی است ................... امید است داوری جایزه کتاب سال دقیق و منصفانه باشد. ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
اتفاقاشیوه فهرست بندی این کتاب و روش طبقه بندی دارو ها در این کتاب اصلا خوب نیست
نظر شما
ادامه