کد خبر: ۵۴۹۸۷

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مصرف لبنیات محلی را تهدیدی برای سلامت مردم این استان عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر براتی زاده» با اشاره به موضوع مطرح شده طی چند روز گذشته مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات پاستوریزه، گفت: از آنجاییکه شیر مصرف شده برای تولید لبنیات پاستوریزه مورد نظارت دقیق دامپزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی است، وجود این سم در این نوع لبنیات رد شده است.

وی افزود: اما نگرانی در ارتباط با مصرف شیر و لبنیات محلی و سنتی در این استان وجود دارد.

براتی زاده با بیان اینکه خوراک دام تاثیرخیلی زیادی در شیر تولیدی و آلودگی های موجود در آن دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال وجود کپک در خوراک دام سبب می شود تا در شیر سم آفلاتوکسین تولید شود.

وی ادامه داد: شیری که برای تولید محصولات پاستوریزه استفاده می شود مورد پایش قرار می گیرد و اگر بارمیکروبی در آن وجود داشته باشد، اجازه استفاده از آن داده نمی شود، اما متاسفانه هیچ نظارت و پایشی در مورد شیرها محلی نمی شود و همین امر نیز خطرساز است.

براتی زاده تاکید کرد: احتمال وجود عوامل بیماری زا همچون تب مالت و سل در شیرهای محلی و لبنیات سنتی وجود دارد، بنابراین افراد به منظور جلوگیری از ابتلا به هر بیماری از مصرف شیر و لبنیات محلی خودداری کنند.

وی اظهارکرد: اداره کل دامپزشکی و این دانشگاه همیشه نمونه گیری هایی از شیرهای تولیدی دارند که طبق نمونه های انجام شده در برخی از مواقع میزان بارآلودگی بیش از حد مجاز بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به همین دلیل این دانشگاه به دنبال شناسنامه دار کردن شیر و لبنیات محلی است تا نظارت های لازم بر روی آن ها وجود داشته باشد و مردم محصول شناسنامه دار را مصرف کنند.

 

نظر شما
ادامه