کد خبر: ۵۴۹۹۵
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: متاسفانه در حال حاضر شدت خسارات وارده به اندازه‌ای است که به بیان دیگر می توان گفت هزینه راه اندازی یک سایت جدید پرورش میگو متصور است...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بازدید از بزرگترین سایت پرورش میگو در کشور در جریان جزئیات خسارات وارد شده از سیل به این سایت و مشکلات راه اندازی مجدد آن قرار گرفت و راهکارها و اقدامات لازم را بمنظور پیگیری جهت فعالیت مجدد این مرکز و راه های پیشگیری از بیماری پس از شروع به تولید آن در آینده ارائه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس این سازمان امروز پس از بازدید از سایت گواتر در چابهار پس از مشاهدات خود از وضعیت سایت گواترگفت: برای دوره جدید پرورش نیاز به اقدامات اساسی در تعمیر، اصلاح و بازسازی قسمت های تخریب شده است.

وی با بیان اینکه سایت گواتر با 4 هزار هکتار وسعت بزرگترین سایت پرورش میگو درکشور هست و تا پیش از این خسارت سیل 2600 هکتار از مساحت مفید آن به بهره‌برداری رسیده بود، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود پارسال 680 هکتار از مساحت مفید سایت زیرکشت بود که منجر به تولید 1600 تن میگو شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور که از ضایعه وارد شده به این سایت بسیار متاثر شده بود؛ در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس سرمایه‌گذاری انجام شده برای سالجاری تولید3000 تن میگو آماده سازی اولیه زمینه شده بود که با بارندگی شدید اخیر این سایت به زیر آب رفته و گل و لای زیادی در سایت مشاهده می شود، اظهار امیدواری کرد تا با رشادت و همکاری تمام ارگان های مسئول در این استان و همچنین همکاران سازمان شیلات، لایروبی لازم در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

رفیعی‌پور در ادامه ضمن ابراز تأسف مجدد از بروز این خسارت کوشید با استناد به سوابق بلایای گذشته مانند برزو خسارات خشکسالی شدید، به مدیران حاضر در سایت قوّت قلب دهد که باردیگر این مجموعه با همکاری همه دست اندرکاران از جمله دستگاه های اجرایی ذیربط و پرورش دهندگان احیا خواهد شد و تولید به چرخه طبیعی خود باز خواهد گشت.

 او با اشاره به متوسط ارزآوری هر کیلوگرم میگو که بالغ بر حدود 5 دلار ارزیابی می‌شود به تجربه مخاطرات بعد از سیل در تولید با ریسک بالای بیماری اشاره کرد و افزود: از آنجا که مخاطرات ناشی از بیماری‌ها، پس از سیل از خود این واقعه خطرناک‌تر است، لذا لازم است همه همکاران سازمان دامپزشکی در این منطقه تلاش نمایندتا با اقدامات فوری نظیر بستن ورودی کانال های آبرسان، نصب دریچه روی زهکش اصلی برای جلوگیری از ورود آب هنگام مَدّ  لایروبی زهکش اصلی، تعبیه مسیری دیگر برای هدایت سیلاب به دریا به غیر از کانال زهکش اصلی سایت گواتر و لایروبی زهکش های فرعی سایت، شرایط سایت را به حالت طبیعی قبل از بروز سیل بازگردانند.

 

 

نظر شما
ادامه