کد خبر: ۵۴۹۹۹

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد که طبق بررسی‌های انجام شده در اتاق گفتمان دام و طیور استان، از این پس خرید نهاده از طریق سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی الزامی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، «محمد مهدی قاسمی» افزود: نظر به اهمیت مدیریت و برنامه ریزی فرآیندهای تولید، تامین، حمل و نقل، ذخیره سازی و توزیع محصولات استراتژیک کشاورزی، سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی با همکاری و هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی طراحی و پیاده سازی شده است.

او  بیان کرد: استراتژی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش امور دام و طیور افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی دامداری و مرغداری و همچنین افزایش بهره وری در این واحدهای تولیدی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات دامی دارای مقام ۴ کشور، در باغبانی رتبه اول کشور و در زراعت رتبه ۲ هستیم، خاطر نشان کرد: بایستی با عمل به استراتژی سازمان در زمینه امور دام رتبه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در حوزه دام در کشور ارتقاء یابد.

قاسمی تاکید کرد: باید در صدا و سیما در زمینه تولید و فرآوری شیر از افراد آگاه و مطلع استفاده شود که با کارشناسی اشتباه سبب تشویش و اضطراب مردم نشود و اتحادیه صنایع لبنی بایستی با همکاری دانشکده کشاورزی با درست کردن تیزر نسبت به ترغیب مردم برای استفاده از شیر و عدم وجود سم در شیر تولیدی در کشور اقدام کنند.

او گفت: با شناسنامه دار کردن دام ها از قاچاق دام جلوگیری شده است و اجرای سامانه کارت شیر اقدام بسیار خوبی بوده که با همکاری خود اتحادیه‌ها انجام و در سال ۱۳۹۴ توسط وزیر وقت رونمایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: ما در زنجیره تولید شیر یک فاصله ۲ ماهه داریم که گردش پولی انجام نمی شود که می توان با همکاری صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی این نقیصه را برطرف کرد و یا در این مدت نهاده ها به صورت اعتباری در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

قاسمی اظهار کرد: تقویت صنعت زنبورداری برای ما بسیار مهم است، زیرا که استان فارس رتبه اول را در زمینه وسعت جنگل‌های کشور در اختیار دارد و نقش عظیم زنبور عسل در حفظ  فلور گیاهی جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست و افزایش محصولات کشاورزی است و زنبور عسل علاوه بر گرده افشانی گیاهان که در حقیقت از این راه بیشترین استفاده را به انسان می‌رساند به واسطه تولید محصولاتی مثل عسل، موم، بره موم و ژله رویال در صنعت زنبورداری و بسیاری از صنایع دیگر مثل صنایع دارو سازی، آرایشی، شمع سازی، نساجی، کاغذ سازی، چرم سازی و غیره نقش دارد که باید از این مهم به نحو مطلوب استفاده کرد.

او گفت: اتحادیه مرغداران باید همانند گذشته نسبت به جوجه ریزی ادامه دهد و باید مشکل جوجه ریزی مرغداران حل شود و بنگاه‌های راکد نیمه فعال در سطح استان فارس با راه‌اندازی کلینیک عارضه یابی در حال شناسایی آسیب و رفع مشکل این گونه واحدها هستیم تا به راه‌اندازی مجدد آنها کمک کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: هدف از ایجاد سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی جلوگیری از توزیع نامناسب نهاده‏های کشاورزی و تثبیت قیمت گذاری و همچنین جلوگیری از واسطه گری، جو، ذرت و کنجاله سویا فقط از طریق این سامانه انتقال داده شده و اطلاعات نهاده تا رسیدن به دست مصرف کننده به صورت دقیق ثبت خواهد شد و رصد و پایش تمام خدمات ارایه شده از مرحله تأمین، حمل و نقل تا مصرف نهاده‏ها است.

«سید عبدالله جزایری» افزود: کاربران تعریف شده درسامانه بازارگاه نهاده‏های کشاورزی شامل: کاربر شعبه بانک کشاورزی، کاربر بازرگان، کاربران وزارت جهاد کشاورزی در دو سطح ستاد وزارت و استان، کاربر بازاریاب و کاربر خریدار( دامدار، مرغدار، کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان، اتحادیه ها، تعاونی‌ها و عوامل خرید) است.

او بیان کرد: شناسه یکتا، یک عدد ۱۲ رقمی است که پس از ثبت اطلاعات واحد تولیدی اعم از نوع فعالیت، ظرفیت، مکان و غیره (دامداری، مرغداری و کارخانه خوراک دام) توسط کاربران مربوط از سامانه‌های تریس و سماصط قابل دریافت است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: خرید نهاده‌های کشاورزی فقط از طریق سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی انجام می‌شود و باید دامداران، مرغداران و کارخانجات امور دام نسبت به اخذ شناسه یکتا به منظور ثبت نام در سامانه بازارگاه و تایید حساب در شعب بانک کشاورزی اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس نیز گفت: از هر اقدامی که موجب افزایش کیفیت بهداشت و سلامت جمعیت دام و طیور باشد استقبال می‌کنیم.

«دکتر یعقوب مهندس» با بیان اینکه هویت گذاری در جلوگیری از قاچاق آن و کنترل عوامل بیماری زا بسیار موثر خواهد بود، افزود: ورود دام بی هویت از خارج کشور به لحاظ انتشار عوامل بیماری زا می‌تواند بخش وسیعی از مناطق و جمعیت دام و طیور کشور را درگیر بیماری و خسارات جبران ناپذیری را به صنعت دامپروری وارد کند.

او بیان کرد: دوره آموزشی جهت بیماری تب برفکی برای دامداران برگزار شده است و باید دامداران با مشاهده این بیماری خطرناک در اسرع وقت با هماهنگی اداره دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دام خود اقدام کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: وجود سم در شیر و محصولات لبنی این استان شایعه است و عموم جامعه می‌توانند با خیالی آسوده نسبت به خرید و مصرف این محصولات اقدام کنند و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان فارس بر تمام قسمت‌های واحد های گاوداری شیری مانند تامین نهاده‌های دامی، تعلیف، بهداشت و درمان و نیز شیردوشی نظارت دارند.

 
نظر شما
ادامه