کد خبر: ۵۵۰۰

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی سمنان در آستانه فرا رسیدن روز جهانی دامپزشکی از تلاش برای ریشه‌کنی بیماری‌های دام و طیور در این استان خبر داد و این در حالی است که به اشتباه مرجع نامگذاری 2011 به عنوان سال جهانی دامپزشکی را سازمان ملل متحد عنوان کرد!

این در حالی است که سازمان ملل متحد یکی از مشارکت‎کنندگان در نامگذاری سال 2011 به نام "سال جهانی دامپزشکی" توسط انجمن جهانی دامپزشکی است.

رضا عامری اظهار داشت: تلاش برای ریشه کنی بیماری‌های دام و طیور در سمنان صورت می‌پذیرد و در این میان بیماری‌های شاربن، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بروسلوز و آبله در رأس این برنامه‌ریزی‌ها قرار دارند.
وی تصریح کرد: با توجه به نام‌گذاری سال 2011 از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی «دامپزشکی» باید فرصت را مغتنم شمرده و به تلاش در عرصه دامپزشکی افزود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: روزگاری در همین کشور بروز بیماری طاعون گاوی در بازه‌های زمانی مختلف منجر به تلفات بی شمار دام‌ها می‌شد و دامداران را به خاک سیاه می‌نشاند.
عامری گفت: تنها در اپیدمی سراسری طاعون گاوی در سال 1348 مرگ‌ومیر بیش از 800 هزار رأس گاو و گوساله ثبت شده است.
وی تصریح کرد: این اپیدمی با درجاتی خفیف‌تر در فاصله سال‌های 1260 تا 1373 منجر به تلفات قابل توجه دام‌ها در کشور شد اما اینک دامپزشکی با اقتدار تمام از ریشه‌کنی این بیماری در 10 سال اخیر خبر می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: این گزارش توسط OIE (دفتر بین‌المللی بیماری‌های واگیر دام) به تائید رسیده و با تلاش و مساعی همکاران دامپزشکی،‌ کشورمان در زمره مناطق عاری از بیماری طاعون گاوی به ثبت رسیده است.
عامری افزود: در حال حاضر نیز تلاش‌های مستمری در جهت ریشه کنی سایر بیماری‌های دام و طیور صورت می‌پذیرد که در این میان بیماری‌های شاربن، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بروسلوز و آبله در رأس این برنامه‌ریزی‌ها قرار دارند.
وی ادامه داد: مایه کوبی گسترده و انبوه دام‌ها در مقاطع زمانی مناسب، حذف دام‌های مبتلا، درمان انفرادی دام‌ها و مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی از راه‌های مقابله با بیماری‌های مختلف دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: این همه در حالی صورت می‌پذیرد که بعضی اوقات ناآگاهی‌ها و نیز برخی سودجویی‌ها، عدم رعایت مقررات بهداشتی تدوین شده دامپزشکی تضعیف و اتلاف سرمایه دامی را با خود به همراه می‌آورد.
عامری افزود: امروز با اقدامات موثر فراوان برای ریشه‌کنی و مبارزه با بیماری تب برفکی در سطح کشور از سوی سازمان دامپزشکی، سایر نهادهای ذی‌ربط و دامداران شریف و زحمت‌کش این مرز و بوم صورت می‌پذیرد، تا این بیماری هولناک از این سرزمین رخت بر بندد.
وی تصریح کرد: عرصه خدمات دامپزشکی تنها به اینجا و به سلامت دام‌ها ختم نمی‌شود، بلکه سلامت و امنیت غذایی در جوامع انسانی نیز زیر چتر وظایف دامپزشکی است که دوشاش سازمان‌های جهانی و ملی متولی بهداشت،‌ تلاشی مضاعف در جهت سلامت همگان به ویژه در زمینه کنترل و نظارت بر غذا از حیث باقی‌مانده‌های دارویی بر عهده دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: دامپزشکی سازمانی با وظایف متعدد و گسترده با رسالتی جهانی که جان مایه حرکت جوامع انسانی است، به سوی سلامت و سعادت و پیشرفت و ترقی و توسعه حرکت می‌کند.
عامری یادآور شد: توسعه، بدون سلامتی میسور نخواهد شد و سلامتی بدون تلاش سربازان گمنام عرضه بهداشت عمومی و همکاری بین بخشی بین نهادهای بهداشتی و سیاسی و اجرایی کشورها به دست نخواهد آمد.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه