کد خبر: ۵۵۰۰۱
 
 

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در نشست هم اندیشی حفاظت و مدیریت جانوران سمی ایران در موسسه واكسن و سرم سازی رازی گفت: حفاظت از جانوران سمی نیازمند یك عزم ملی است و همكاری دستگاه‌های مرتبط و موسسات تحقیقاتی-پژوهشی و دانشگاهی موثرترین راه برای حصول به این هدف است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پام، نشست هم‌اندیشی حفاظت و مدیریت جانوران سمی ایران به دعوت موسسه واكسن و سرم سازی رازی با حضور مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، معاون تحقیقات و فناوری موسسه واكسن و سرم سازی رازی و  کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه رازی برگزار شد.

«دکتر شهاب‌الدین منتظمی» مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با بیان اینکه در سال‌های اخیر، تغیییرات اقلیمی و همچنین روند بهره‌برداری غیرمعقول از منابع طبیعی و حیات وحش کشورمان، موجب تخریب و دگرگونی تنوع زیستی و برهم خوردن تعادل اکولوژیکی شده است، اظهار داشت: در این میان جانوران سمی گونه‌هایی هستند که به دلایل مختلف از جمله با هدف استحصال سم و تولید پادزهر و یا سایر مقاصد دارویی دیگر با برداشت بی‌رویه، جمعیت‌شان در آستانه تهدید جدی قرار گرفته و ادامه این روند قطعاً پیامدهای ناگواری در این زمینه به همراه خواهد داشت.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست طی چند سال اخیر و در راستای وظایف قانونی سازمانی خود به دنبال آنست که با اقدام عاجل و منسجم، هماهنگی کاملی را در بین بخش‌های مرتبط دولتی و غیر‌دولتی بعمل آورده و از پتاسیل‌های موجود در مراكز تحقیقاتی چون موسسه رازی بهره‌مند شود.

«دکتر فلاح مهرآبادی» معاون تحقیقات و فناوری موسسه واكسن و سرم سازی رازی نیز از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در موسسه رازی جهت اجرای طرح‌های تحقیقاتی و همچنین اجرای پروژه‌های تكثیر و پرورش با هدف احیا جانوران سمی در معرض خطر انقراض و تهیه بانک اطلاعاتی از مارهای سمی کشور اشاره نمود.

وی افزود: هر چند فعالیت‌های موسسه رازی سلامت جامعه را هدف خود می‌داند اما همگام با محیط زیست به حفاظت از گونه‌های جانوری نیز می‌اندیشد و با این هدف آمادگی كامل در اجرای برنامه‌های حفاظت مشترك را دارد.

«مسعود ابراهیم تهرانی» رئیس گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی نیز با تاکید بر این نکته که برداشت از طبیعت تهدیداتی را هم اکنون متوجه مارهای سمی کشور نموده، راه حل را در اجرای طرح‌هایی چون تکثیر و پرورش مار های سمی و تهیه زهر از این جانوران برای تولید آنتی ونوم دانست.

محمدپور رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی نیز در پاسخ به این مسئله از تصمیم جدی موسسه رازی بر راه‌اندازی مركز تكثیر و پروش جانوران سمی با هدف مطالعات اكولوژیكی و بیولوژیكی و همچنین بررسی سم حاصله از جانوران در اسارت تكثیر شده با نمونه‌های طبیعی با هدف كاهش برداشت جانوران سمی از طبیعت خبر داد.

مسعودی رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست نیز به لزوم ایجاد ساز و كار همكاری موسسه رازی در تشخیص آنی بیماریهای حیات وحش به خصوص در مورد آنفولانزا، نیوكاسل و طاعون نشخواركنندگان اشاره نمود.

فلاح مهرآبادی نیز با تاكید بر اهمیت تشخیص فوری بیماری‌های حیات وحش در جلوگیری از شیوع بیماری‌های خطرناك كه نسل گونه‌های جانوری را به مخاطره می‌اندازد گفت: موسسه رازی تمام ‌‌ظرفیت‌های خود را برای انجام آزمایشات و تشخیص بیماری‌های حیات وحش در همكاری با سازمان محیط زیست به كار خواهد گرفت.

گفتنی است، نشست هم اندیشی حفاظت و مدیریت جانوران سمی ایران با هدف رفع چالش‌های موجود در بخش‌های اجرایی مرتبط، ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌های موسسات تولید آنتی ونوم مارگزیدگی و عقرب گزیدگی، بررسی درخواست‌های تکثیر و پرورش جانوران سمی، راه‌اندازی ستاد تشخیص بیماریهای حیات وحش و همچنین تهیه و تنظیم چارچوب همكاری‌های مشترك سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه رازی در حفاظت از جانوران سمی، تشکیل شد.
 
نظر شما
ادامه