کد خبر: ۵۵۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به کنترل شیر تولیدی کشور طی ۴ مرحله گفت: چنانچه شیر تولید شده منطبق با استاندارد نباشد اجازه ورود به خط تولید داده نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «غلامرضا امینی» با بیان این که عملیات نظارت و کنترل بر روی تولید شیر در کشور بسیار سختگیرانه است افزود: شیر به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم و با ارزش بالاست.

وی اظهارداشت: نیمی از نیاز روزانه پروتئینی یک فرد باید از پروتئین های حیوانی تامین شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران گفت: طبق معمول افراد می توانند از طریق شیر، گوشت، ماهی و تخم مرغ این نیاز خود را تامین کنند.

وی افزود: بطورکلی در مقایسه با محصولات گوشتی شیر بهتر، ارزان تر و منبع پروتئینی قابل دسترس تری دارد در ضمن سرشار از مواد معدنی به خصوص کلسیم و انواع ویتامین هاست.

امینی بیان داشت: سرانه مصرف شیر توصیه از سوی سازمان بهداشت جهانی برای هر فرد در طول سال 150 لیتر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه این عدد در ایران 90 لیتر در سال است، گفت: اهمیت شیر به حدی که به هیچ وجه نباید از سبد مصرفی مردم خارج شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران افزود: سم آفلا توکسین یک سم طبیعی است.

وی اظهارداشت: قارچ آسپرژیلوس در جیره غذایی دام می تواند چهار نوع سم آفلا توکسین به نام های G1، B2، B1 و G2 تولید کند.

امینی تصریح کرد: وقتی این سم ها وارد بدن حیوان می شود در بدن حیوان هیدروکسیده و تبدیل به سم آفلاتوکسین M1 خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان سم مجاز در جیره غذایی دام پنج میکروگرم در کیلوگرم تعیین شده که این نسبت به 20 در استانداردهای جهانی چهار برابر سختگیرانه تراست.

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این پرسش که میزان سم در کجا کنترل می شود، گفت: هم در ورود جیره غذایی دام هم در واحدهای تولیدی خوراک دام و هم در بدو ورود به دامداری ها بوسیله دامپزشکان مورد کنترل قرار می گیرد.

وی افزود: مرحله دوم کنترل مربوط به تولید شیر است یعنی علاوه بر کنترل تمامی شرایط بهداشتی در دامداری ها میزان آلودگی شیر تولیدی به سم آفلاتوکسین نیز بوسیله دامپزشکان بررسی می شود.

امینی بیان داشت: خوشبختانه در این مرحله استاندارد ها بسیار سخت گیرانه تر است و عدد یک دهم میکروگرم در کیلوگرم در استاندارد وجود دارد که نسبت به استاندارد جهانی که پنج دهم هست پنج برابر سخت گیرانه تر است پس شیر تولیدی در محل دامداری بوسیله دامپزشک نیز مورد کنترل و بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مرحله سوم کنترل مربوط به مراکز جمع آوری شیر است که در این مرحله هم تست های لازم برروی این فرآورده انجام می شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران گفت: شیر در بدو ورود به کارخانه در محل تحویل علاوه بر انجام آزمایشات شیمیایی بر روی این فرآورده در خصوص آلودگی سم آفلاتوکسین هم باز کنترل صورت می گیرد تا منطبق با استاندارد باشد و سپس اجازه ورود به خط تولید داده شود.

وی افزود: خوشبختانه در تمامی واحدهای تولیدی شیر سیستم کنترل کیفیت مستقر و یک کارشناس با تحصیلات دانشگاهی در رشته صنایع غذایی، دامپزشکی و دیگر رشته های مرتبط حضور دارد.

امینی اظهارداشت: مرحله چهارم کنترل محصول بوسیله سیستم کنترل کیفیت خود کارخانه انجام می شود.

وی ادامه داد: کارشناسان سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت علاوه بر استقرار سیستم کنترل کیفیت در واحد تولیدی در محل کارخانه حضور یافته و ضمن بازرسی از سیستم مزبور نمونه برداری از محصول را نیز انجام می دهند تا انطباق محصول تولیدی با استاندارد مورد سنجش قرار گیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران گفت: واقع امر اینکه به این هم بسنده نخواهد شد بلکه به عنوان یک مصرف کننده نمونه ای از محصول در سطح بازار خریداری و مورد کنترل قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: بطورکلی 491 نمونه شیر پاستوریزه و275 نمونه شیر استریلیزه طی یک سال گذشته مورد آزمایش گرفته که به ترتیب 482 نمونه یعنی 98,2 درصد شیر پاستوریزه و 273 نمونه یعنی 99.3 درصد شیر استریلیزه مطابق با استاندارد بوده است.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن سعیدی
|
Korea (the Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
این که قوانین ما سختگیرانه تر از خیلی کشورهاست،یک موضوع است و اجرای عملی (صفر تا ۱۰۰ درصدی) این قوانین موضوعی دیگر است.
اینکه می گویند در دامداری های صنعتی کارشناس تغذیه دامی یا دامپزشک حضور دارد پس مانع وجود آفلاتوکسین در شیر یا گوشت یا... خواهند شد،یک نظر بسیار مبهم است.
۱- در صورت حضور به موقع و مرتب و منظم کارشناس و ارزیابی نهاده های خوراکی از نظر وجود آلودگی قارچی قابل رویت،در صورت آلودگی نهاده ها چه ضمانت اجرایی وجود دارد که مالک دامداری حاضر به عدم مصرف این نهاده ها باشد؟
۲-امکانات تشخیصی وجود آلودگی قارچی غیر قابل رویت و یا دستکاری شده تا چه حد مهیا است؟
۳- حال اگر به هر صورت محصول نهایی دامداری دارای آلودگی آفلاتوکسینی بود، دامپزشک دامداری که امکانات تشخیصی آزمایشگاهی در اختیار ندارد و خریداران عمده شیر یا سایر محصول تولیدی آیا امکانات آزمایشگاهی تعیین آفلاتوکسین را به شکل متناوب و مرتب دارند؟
البته این سمت قضیه هم نباید نادیده گرفته بشه که اغلب دامداری ها چه سنتی و چه صنعتی نهایت سعی خود را می کنند که نهاده های خوراکی دام خود را سالم خریداری و سالم نگهداری کنند چرا که در درجه اول کیفیت نهاده پایین آمده باشد خود دامدار متضرر می شود،در صورت تشدید آلودگی قارچی، دام دامدار به مشکل بر خواهد خورد،در درجه سوم است که دامدار با وجدان و اخلاق مند!!،به فکر سلامت مصرف کنندگان محصول هم خواهد بود.
پس به نظر این حقیر، موضوع را سفید یا سیاه مطرح نکنیم.در جامعه ای که تمامی امور در مقایسه با استاندارد های جهانی فاصله دارد،چطور می توانیم در مورد مثلا آفلاتوکسین شیر ،استثنا باشیم و از همه برتر!!
باید حاکمیت، بر نقش دامپزشکی در سلامت انسانها و دامها اعتقاد داشته و عملا با تخصیص اعتبار و تدارک تکنولوژی روز،پایش و مراقبت دامپزشکی از تمامی مراحل تولید فراورده های خام دامی را تقویت و امکان پذیر نماید.پاک کردن صورت مساله هیچ وقت ،هیچ جا و توسط هیچ کس، مشکلی را در دنیا حل نکرده است.
نظر شما
ادامه