کد خبر: ۵۵۰۲۷

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تا کنون ۲۰ هزار رأس دام در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در برابر بیماری‌ها واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون دام در استان های سیل‌زده، اظهار کرد: در وقوع سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان و منطقه جاسک هرمزگان در هر جایی که امکان دسترسی برای همکاران سازمان دامپزشکی فراهم بوده، حضور یافته و نسبت به دفن بهداشتی دام‌های تلف شده اقدام کرده‌اند.

او افزود: بنا بر آخرین آمار تا کنون بیش از ۲۰ هزار رأس در استان‌های سیل‌زده  واکسیناسیون  شده که ۵ هزار رأس دام با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی به طور کاملا رایگان و مابقی با هزینه خود دامداران واکسینه شده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در استان‌های سیل‌زده علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها اقدامات کمکی دیگر انجام شده و خوراک دام و طیور، ویتامین و مواد معدنی موردنیاز توسط تولید کنندگان و چند تشکل که به سازمان دامپزشکی کمک کرده‌اند، در اختیار دامداران خسارت دیده قرار گرفته است.

رفیع‌پور با اشاره به اینکه عمده دامداری‌های مناطق سیل‌زده سنتی هستند، بیان کرد: برخی از این دام‌ها در مسیر رودخانه و سیل بودند که همین امر منجر به تلفات آن‌ها شده است ضمن آنکه برخی واحد‌های دامداری روستایی که در کنار منازل قرار داشتند خراب شده و دام‌هایشان از بین رفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات حمایتی، درمانی و بهداشتی در این مناطق آغاز شده است، گفت: بیش از ۳۰ اکیپ از همکاران سازمان دامپزشکی به شهرستان‌های سیل‌زده اعزام شدند و ۲۴ اکیپ مجهز دیگر از سایر استان‌ها به کمک ما آمدند که بدین ترتیب دام‌های تلف شده جمع‌آوری و دفن بهداشتی می‌شوند.

دفن بهداشتی ۲۰۰ رأس دام در استان‌های سیل‌زده 

او ادامه داد: تا کنون ۳ هزار رأس دام که به سبب وضعیت بد آب و هوایی بیمار شدند، تحت درمان قرار گرفتند و ۲۰۰ رأس دام به صورت بهداشتی دفن شدند هر چند هنوز دام‌های تلف شده‌ای هستند که زیر گل و لای مدفون شدند و باید از ماشین آلات سنگین برای خارج کردن آن‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان، تصریح کرد: با توجه به اقدامات بهداشتی و درمانی که در مناطق سیل‌زده انجام شده، تا کنون بیماری دامی و مشابه انسان و دام در این مناطق رویت نشده است که بدین ترتیب جای هیچگونه نگرانی نیست.


نظر شما
ادامه