کد خبر: ۵۵۰۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

 گفت: میزان قارچ آفلاتوکسین در ۹۷ درصد شیرهای تولیدی کمتر از حد مجاز و در حد استاندارد است، مردم با خیال راحت شیر و لبنیات مصرف کنند و مطمئن باشند اگر پنج برابر میزان کنونی هم شیر بنوشند میزان آفلاتوکسین شیرها در بدن کمتر از حد استاندارد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا شانه ساز» افزود: اطلاعاتی که در روزهای اخیر در مورد میزان آفلاتوکسین در شیرها اعلام شد، واقعا آمار نادرستی است. سازمان غذا و دارو به طور مرتب همه استاندارهای مواد غذایی از جمله شیر را هم در سطح تولید و هم بازار کنترل می کند و علاوه بر آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، آزمایشگاههای دانشگاههای علوم پزشکی نیز این موارد را در سطح بازار کنترل می کنند.

وی گفت: به طور متوسط شیرهای صنعتی که میزان آفلاتوکسین در آنها بیش از حد مجاز بوده، کمتر از سه درصد بوده است. میزان آفلاتوکسین در شیرهای صنعتی از سال ۹۲ تا ۹۷ هر سال حداکثر ۳.۵ درصد بوده و در برخی سالها ۱.۵ درصد بوده است که در بازار نمونه گیری شده و با مواردی که میزان این قارچ بیش از حد مجاز بوده برخورد شده است.

شانه ساز افزود: استاندارد میزان آفلاتوکسین در ایران بسیار سختگیرانه است. حداکثر میزان مجاز این قارچ در شیرها در ایران ۱۰۰ نانوگرم در لیتر است که یک پنجم حد مجاز این قارچ در آمریکاست.

وی تاکید کرد: شیرهای تولید صنعتی در ایران کاملا سالم است. مردم با خیال راحت و بدون نگرانی شیر مصرف کنند. سرانه مصرف شیر در ایران اکنون یک پنجم حد مطلوب است و اگر مردم پنج برابر میزان کنونی هم شیر مصرف کنند میزان آفلاتوکسین موجود در شیرها آن قدر پایین است که هیچ مشکلی برای هیچ فردی به وجود نمی آید.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ضرر و زیان مصرف نکردن شیر به مراتب بیشتر از مصرف کردن آن است و کم مصرف کردن شیر و لبنیات موجب بروز انواع بیماری ها از جمله پوکی استخوان می شود. اگر میزان آفلاتوکسین در شیر در مواردی حتی بیش از حد مجاز باشد به علت کم مصرف کردن شیر در ایران اثر تجمعی آن در افراد به قدری نیست که زیانی داشته باشد.

شانه ساز ادامه داد: صنعت لبنیات یکی از صنایع بسیار موفق در زمینه صادرات است و هم اکنون به علت کیفیت بالای شیر و لبنیات ایران این محصولات به بسیاری از کشورهای همسایه و حتی اروپا و کانادا نیز صادر می شود.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر طرح ادعاهایی در مورد دوز بالای سم آفلاتوکسین در مواد غذایی و لبنی در یکی از برنامه های صدا وسیما، سبب نگرانی های در جامعه شده است.

آفلاتوکسین‌ (Aflatoxin) قارچی است که میزان زیاد آن که از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی وارد بدن انسان می شود می‌تواند سرطان زا باشند.

«محمد حسین عزیزی» مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی وزارت بهداشت نیز گفت: همه شیرهایی که به کارخانه های صنایع لبنی می رود از دامداری های صنعتی است و هیچ موردی از آلودگی علوفه دام ها به آفلاتوکسین را در دامداری های صنعتی نداریم بنابراین میزان این قارچ در شیرهایی که در کارخانه ها تولید می شود، بسیار اندک است.


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
2
آفلاتوکسین قارچ نیست سم است کاش دوستانی که در آزمایشگاه با اینوع آزمایشات و نمونه های شیر سرو کار داشته اند و روپوش سفیدی پاره کرده اند اظهار نظر می فرمودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
متاسفانه این مدیر ارشد دولتی هنوز فرق قارچ و سم را نمی داند و اون وقت داره تکذیبیه می دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
2
خب
اون 3 درصد آلوده چه بلایی سرمان می آورد؟
آیا تا کنون یکبار شیر آلوده را معدوم کرده اید؟
نظر شما
ادامه