کد خبر: ۵۵۰۶۱

در حالی که 53 روز از پلمپ تنها کشتارگاه سرخس می‌گذرد، شهردار سرخس از رفع مشکلات بهداشتی آن و احتمال بازگشایی کشتارگاه به‌صورت آزمایشی تا تأیید نهایی شبکه دامپزشکی برای فک پلمپ دائمی خبر می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صبح توس، روز جمعه ۸ آذرماه ۹۸ بود که دادستان وقت شهرستان سرخس از پلمپ تنها کشتارگاه سرخس به دلیل ۴۲ مورد تخلف بهداشتی خبر داد.

«حمید علیزاده»، دادستان سرخس علت پلمپ تنها کشتارگاه سرخس را مشکلات متعدد بهداشتی عنوان کرد و گفت: تذکرات لازم به مسئولان مربوطه درباره وضعیت نامناسب کشتارگاه شهر سرخس چندین بار داده شده و پلمپ این کشتارگاه در راستای سلامت مردم و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف است.

وی در گفت‌وگوی روز جمعه خود گفت که ۴۲ مورد تخلف بهداشتی از کشتارگاه شهر سرخس گزارش شده که برای برطرف شدن این تخلفات بهداشتی تاکنون اقدامی نشده است.

علیزاده البته قول تأمین گوشت موردنیاز شهرستان را در مدت تعطیلی کشتارگاه از خارج از شهرستان داد و دراین‌باره اظهار کرد: برای رفاه حال همشهریان و با نظارت دستگاه‌های مسئول در بازار، تا اطلاع ثانوی گوشت قرمز از خارج شهرستان وارد می‌شود.

دادستان سرخس همچنین تأکید کرد که شبکه دامپزشکی سرخس موظف است تا با کشتارهای غیرمجاز در سطح شهرستان برخورد کند تا سلامت مردم تأمین شود.

کشتارگاه سرخس ۴۲ مورد تخلف بهداشتی دارد

«خلیل حق شناس» مدیر شبکه دامپزشکی سرخس نیز ۱۳ آذر ۹۸ با تأکید بر اینکه این شبکه از سال ۱۳۹۲ پیگیری اصلاح و مرمت کشتارگاه شهر سرخس است، گفت: در این رابطه نامه‌نگاری‌های زیادی با شهرداری و رونوشت‌هایی به فرمانداری و دادستانی ارجاع شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی سرخس درباره نواقص کشتارگاه بیان کرد: از ۴۲ مورد تخلف بهداشتی مقرر شد حدود ۱۸ مورد توسط شهرداری انجام شود؛ اولین مورد این است که کشتارگاه مسئول فنی ندارد؛ دومین مورد اینکه گوسفندها روی زمین کشتار می‌شوند و مانع این کار شدیم و به شهرداری نامه زدیم تا یک مهندس عمران معرفی کنند تا این مهندس عمران یک کشتارگاهی مشابه سرخس را مانند طرقبه و شاندیز با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان بازدید کنند و مطابق با آن رفع نواقص کنند.

وی ادامه داد: سردخانه این کشتارگاه نیز خراب بوده است و اگر سردخانه خراب باشد انگار ما گوسفندی را همراه هزاران بیماری توزیع می‌کنیم و اگر «جمود نعشی» در آن طی نشود و این در سردخانه نباشد آن گوشت احتمال داشتن بیماری شاربن، تب کریمه و بیماری‌های دیگر وجود دارد و به همین دلیل اعلام کردیم دیگر نباید کشتار در کشتارگاه انجام شود.

مدیر شبکه دامپزشکی سرخس با بیان اینکه یک سری اقدامات مدیریتی و عمرانی برای کشتارگاه لازم است، گفت: بخشی از ساختمان کشتارگاه خراب است که باید اصلاح شود، سپتیک‌های دفن بهداشتی فاضلاب آنجا خیلی خراب است، سلاخ‌هایی که آنجا فعالیت می‌کنند تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و هیچ خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود و آن‌ها برای خودشان کار می‌کنند و اگر خدای‌نکرده دچار بیماری بشوند کسی جوابگو نیست.

حق شناس با تأکید بر اینکه ساختمان کشتارگاه خیلی قدیمی است، عنوان کرد: کاشی و سرامیک باید باشد، درب و پنجره‌ها باید درست شود، نور کافی ندارد، اتاقی برای کارهای اداری باید داشته باشند که متأسفانه هیچ اقدامی تاکنون نشده است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که باوجوداین همه مشکلات آیا گوشتی که بین مردم از این کشتارگاه توزیع شده است مشکل بهداشتی نداشته است، تصریح کرد: گوشت‌هایی که از طریق قصابی‌ها بین مردم توزیع شده هیچ مشکل بهداشتی نداشتند و گوشت‌ها در سردخانه قرار می‌گرفتند ضمن اینکه ناظر بهداشتی ما در آنجا حضور داشته است و چون سردخانه کشتارگاه خراب شده ما اقدام به پلمپ آنجا کردیم.

مدیر شبکه دامپزشکی سرخس بیان کرد: با پیگیری‌های دادستان سرخس مقرر شد گوشت تنظیم بازار فعلاً از خارج شهرستان وارد شود و امیدواریم این موارد بتواند تا زمان رفع نواقص کشتارگاه بازار را کنترل کند.

کشتارگاه سرخس یک خانه سنتی است

«احمد صفایی» شهردار سرخس نیز ۱۳ آذرماه ۹۸ درباره تعطیلی و پلمپ تنها کشتارگاه سرخس گفت: کشتارگاه شهرستان سرخس یک خانه سنتی است و از بد حادثه ما مجبوریم از این کشتارگاه استفاده کنیم و روزانه به‌طور میانگین ۱۰ لاشه گوسفند را به قصابی‌ها تحویل می‌دادیم.

شهردار سرخس اظهار داشت: کشتارگاه شهرداری به دلیل اینکه یک خانه سنتی است پروانه ندارد و دامپزشکی نیز به کشتارگاه‌های سنتی پروانه نمی‌دهد و بدون پروانه نیز نمی‌توان اعتباراتی برای این کشتارگاه گرفت.

صفایی تأکید کرد: باید در سرخس کشتارگاه صنعتی در حریم شهر داشته باشیم درحالی‌که کشتارگاه فعلی از گذشته وجود داشته است و برخلاف قانون در محدوده شهر قرار دارد درحالی‌که طبق قانون کشتارگاه باید در حریم شهر باشد نه در محدود خدمات شهری؛ برای رفع این مشکل هم باید سرمایه‌گذار داشته باشیم که یک نفر برای ایجاد کشتارگاه صنعتی درخواست کرد که آقای فرماندار با وی مخالفت کرد.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم کار اصولی شود باید به سمت ایجاد کشتارگاه صنعتی و سرمایه‌گذار برویم که ایجاد کشتارگاه صنعتی نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد و با توجه به شرایط موجود مجبوریم از کشتارگاه فعلی استفاده کنیم و ما به خاطر مردم حتماً پیگیر رفع نواقص کشتارگاه هستیم.

کشتارگاه فعلی برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد

«حسین احمدی»، رئیس شورای اسلامی شهر سرخس نیز تأکید کرد: دو تا سه مرحله کشتارگاه فعلی را به پیمانکار سپردیم که پس از گذشت چند ماه پیمانکار کار را رها کرده و گفته است که برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

در حالی ۵۳ روز از پلمپ کشتارگاه سرخس می‌گذرد که شهردار سرخس از رفع مشکلات بهداشتی آن و احتمال بازگشایی کشتارگاه به‌صورت آزمایشی تا تأیید نهایی شبکه دامپزشکی برای فک پلمپ دائمی خبر می‌دهد.

احمد صفایی بیان کرد: روز گذشته خدمات شهری شهرداری به همراه کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان بازدیدی از کشتارگاه داشتند.

شهردار سرخس: مشکلات بهداشتی کشتارگاه رفع شده و منتظر تأیید شبکه دامپزشکی هستیم

وی تصریح کرد: مشکلات بهداشتی گزارش شده از سوی شبکه دامپزشکی سرخس درباره کشتارگاه رفع شده و قرار است، امروز به‌صورت آزمایشی کشتارگاه کار خود را شروع کند.

شهردار سرخس خاطرنشان کرد: پس از بازگشایی آزمایشی کشتارگاه اگر دامپزشکی تأیید نهایی مسائل مرتبط با بهداشت را بدهد، کشتارگاه همچون گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گواه مسئولان مربوطه تنها کشتارگاه سرخس یک خانه سنتی است که از چندین سال پیش درگیر مشکلات متعدد از جمله مسائل بهداشتی بوده است و می‌طلبد برای حل ریشه‌ای این موضوع و رفع نیاز شهرستانی با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری و تأمین گوشتی بهداشتی و سالم، کشتارگاهی صنعتی در این شهرستان ایجاد شود؛ کشتارگاهی که نهادهایی همچون آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند در ایجاد آن نقش بسزایی داشته باشند.

 
نظر شما
ادامه