کد خبر: ۵۵۰۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

برنامه «صبح و گفتگو» با موضوع صدور ۳۵۰ مجوز شکار برای اتباع خارجی و در ارتباط تلفنی با «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک و کارشناس حوزه حیات وحش و «دکتر هادی کیادلیری» کارشناس محیط زیست از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتگو، معماریان در برنامه «صبح و گفتگو» اظهار کرد: حیات وحش برای حفظ شدن باید بتواند با کارهای اقتصادی قابل رقابت باشد یعنی با کارخانه، جاده و معدن رقابت سالم کند در غیر این صورت در طولانی مدت محکوم به فناست چراکه دنیای امروز یک دنیای اقتصادی است و آنچه که سود نداشته باشد از بین خواهد رفت.

وی افزود: فروختن مجوزهای شکار در دنیا بر اساس مطالعات کافی از جمعیت و مازاد ظرفیت حیات وحش انجام می شود و فروش مجوزها به شرط هزینه کردن درآمدها برای حفاظت از حیات وحش است.

کارشناس حوزه حیات وحش در رابطه با عواقب صدور
۳۵۰ مجوز شکار برای اتباع خارجی گفت: عواقب این موضوع بستگی به این که دارد که ظرفیت و جمعیت گونه بررسی شده یا خیر و درآمد آن کجا صرف خواهد شد. افرادی در دنیا به شدت علاقمند به شکارند و حاضرند برای آن پول زیادی خرج کنند.

وی یادآور شد: ما در آفریقا برای اینکه به مردم بفهمانیم نباید یوزپلنگ را بکشند جنبه های سود اقتصادی آن را مطرح کردیم چراکه یکی از راه های حفظ حیات وحش توجه به مسائل اقتصادی است.

معماریان با بیان اینکه شکار حیات وحش در دنیا یکی از راه های مدیریت و حفاظت حیات وحش محسوب می شود، گفت: ما برای حفاظت از گونه نیازمند پول هستیم اما این کار در مجموع می تواند وابسته به علم مدیریت حیات وحش است که احتمالاً این کار علمی در ایران انجام نشده است.

در ادامه «صبح و گفتگو»، کیادلیری گفت: هر گونه در حیات وحش یک نقش اکولوژیک و شکار آن هم یک سود اقتصادی دارد اما بنده با فلسفه شکار به ویژه با هدف لذت بردن از کشتن موجودات زنده مخالفم.

کارشناس محیط زیست افزود: طبق پروتکل ها، اگر تعداد یک گونه ای بیش از حد باشد می توان شکار کرد اما معتقدم که نمی شود بر اساس تعداد و موقعیت گونه ها اجازه شکار آن ها را داد.

کیادلیری با بیان اینکه هر کدام از گونه های یک نقش اکولوژیکی خاصی دارند اظهار داشت: این گونه ها تنظیم کننده و نگهدارنده اکوسیستم هستند و متاسفانه به خاطر خودخواهی انسانها از طبیعت ایران حذف شده اند.

وی درخصوص صدور
۳۵۰ مجوز شکار برای اتباع خارجی گفت: فرقی نمی کند که مجوز برای اتباع خارجی و یا مردم خودمان صادر شود، این کار غیراخلاقی است. بیشتر شکارچیان برای لذت بردن شکار می کنند و این نوعی ترویج خشونت است.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه راه حل های مختلفی برای حفظ حیات وحش وجود دارد بیان کرد: این موضوع درباره جنگلهای شمال کشور هم مطرح بود که درخت ها را قطع کنیم تا جنگل ها حفظ شوند، اما سوال این است که ما راه های دیگر را رفتیم که به این گزینه رسیدیم؟ یعنی آخرین گزینه ما برای حفظ حیوانات، کشتن آن هاست؟

کیادلیری ادامه داد: صدور این مجوزها علاوه بر تخریب محیط زیست، فرهنگ ما را هم تخریب می کند چراکه این پیام را به ایرانیان می دهد که شما هم شکار کنید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
0
2
از جناب معماریان انتظار بیش از این پیشنهاد هم نمیرفت.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
1
درود به دکتر کیادلیری
نظر شما
ادامه