کد خبر: ۵۵۰۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، شوشتر، سیستان و بلوچستان، قم و بهاباد

 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین: تجهیزات 40 درصد از واحدهای دامی استان بهسازی شد
 
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تجهیزات 40 درصد از واحدهای دامی استان بهسازی شده است.

دکتر "محمدجواد امیدواریان" افزود: در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها اقداماتی در حوزه دامپزشکی و بهسازی واحدها صورت می‌گیرد که این کار با هماهنگی معاونت امور دام انجام می‌شود. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از بیماریها ناشی از شرایط ساخت نامناسب واحدهای پرورش دام بود، باید این واحدها اصلاح می‌شد که این کار از گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.
امیدواریان گفت: اصلاح ساختارها و تجهیزات واحدهای دامی می‌تواند به اجرای هرچه بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها در این بخش کمک کند.
وی با اشاره به اهمیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخشهای مختلف از جمله دامپزشکی، تصریح کرد: نقش مدیریت تخصصی و بهداشتی در واحدها با اجرای این قانون به خوبی نمایان می‌شود و معتقدم با شاخصهای مدیریتی و استفاده از تخصص و دانش روز می‌توان تلفات دام و طیور واحدها را به حداقل رساند.

 

--------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر:
ماهی‌فروشان شوشتری اخطار گرفتند


رئیس اداره دامپزشکی شوشتر از صدور اخطاریه 10 روزه برای ماهی‌فروشان این شهرستان خبر داد و گفت: با متخلفان و بر همزنان بهداشت عمومی برخورد می‌شود.

احمدعلی معینی اظهار داشت: ماهی فروشی شغلی بسیار حساس است و باید نظارت بسیار زیادی بر آن اعمال شود و به این دلیل نظارت بر بازار ماهی فروشان شوشتر بیش از پیش است و به این دلیل به دلیل عدم اجرای موارد بهداشتی به همه ماهی فروشان اخطاریه داده شده است.
وی با اشاره به اینکه ماهی در ماه‌های گرم سال بسیار زودتر فاسد می‌شود، گفت: باید مراکز عرضه ماهی، ماهی را در یخچال نگهداری کنند تا قبل از مصرف این گوشت فاسد نشده باشد و در صورت عدم تهیه یخچال‌های مخصوص این مغازه‌ها پلمب می‌شوند.
معینی با اشاره به اینکه میزهای استفاده شده برای عرضه ماهی باید بهداشتی و استیل باشد، گفت: در برخی از مغازه‌های عرضه گوشت ماهی این مشکل وجود دارد که باید در مدت کمتر از10 روز میزهای موجود به استیل تغییر کند و در این باره در ضرب‌الاجل اعلام شده اقدام قانونی انجام می‌شود.
رئیس اداره دامپزشکی شوشتر با اشاره به اینکه در شرایط کنونی دست فروشی ماهی در سطح شهرستان شوشتر وجود دارد، گفت: در این باره باید شهرداری با همکاری دستگاه قضایی با فروشندگان غیرقانونی و غیربهداشتی ماهی در این شهرستان برخورد کنند.
معینی با اشاره به اینکه دستفروشان ماهی در سطح شهرستان شوشتر هیچ شاخص بهداشتی را اجرا نمی‌کنند، گفت: به این دستفروشان هیچگونه تذکری داده نمی‌شود و باید مستقیما با آنها برخورد کرد.

 

------------------------------

 

راه اندازی آزمایش اندازه گیری سلولهای سوماتیک در آزمایشگاه مرکزی استان سیستان و بلوچستان
 
مسئول آزمایشگاه مرکزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستم اندازه گیری سلولهای سوماتیک استان راه اندازی گردید.
مسئول آزمایشگاه مرکزی این استان افزود : سیستم اندازه گیری سلولهای سوماتیک ( SOMATIC CELL COUNT) در آزمایشگاه مرکزی استان راه‌اندازی شد.
به گفته مهندس حیدرزاده با راه اندازی این سیستم می توان تعداد سلولهای پیکری موجود در شیر دام را اندازه گیری کرد که این موضوع سالم و یا بیمار بودن پستان دام را مشخص می‌کند.

به این طریق با انجام این آزمایش می توان کیفیت شیر تولیدی دام را نیز بررسی کرد.

سلولهای پیکری (سوماتیک) سلولهایی هستند که در زمان سلامت پستان دام مقدار طبیعی داشته و در صورت بروز مشکل در پستان تعداد آنها افزایش می‌یابد.

 

-----------------------------

 

ملاقات مدیرکل دامپزشکی استان قم با نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی
 
مدیرکل دامپزشکی استان قم به همراه معاونین، نماینده ولی فقیه دراین اداره کل و مسئول روابط عمومی باحجت الاسلام بنایی نماینده مردم استان قم در مجلس شورای اسلامی ملاقات کردند.
دراین دیدار دکتر رفیعی ضمن تشکر و تبریک سال جدید، گزارش مفصلی از عملکرد سال گذشته اداره کل متبوع در زمینه های مختلف از جمله نظارت بر فرآوردههای خام دامی و نظارت بر واحدهای مرغداری و دامداریهای استان ارائه نمودند. وی از جمله اقدامات مفید این اداره کل را ارائه طرحهایی دانست که در سطح کشور مطرح و اجرایی شد، برشمرد که شامل سیستم جی آی اس، قرنطینه سیار، بحث ارتقاء کیفیت بهداشتی شیرخام و..... بوده است.

حجت الاسلام بنایی نماینده مردم قم نیز ضمن تبریک سال نو و آرزوی اینکه سال جدید با توجه به نامگذاری رهبر معظم انقلاب بنام جهاداقتصادی، همراه با خیر و برکت باشد، افزود: طبعا خدمات دامپزشکی که با تغذیه و سلامت مردم سر و کار دارد بر کسی پوشیده نیست.

وی بحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را مهم ارزیابی کرد و افزود: مردم توقع دارند که غذایشان سالم باشد و در این مورد حساس نیز هستند. باید در بحث نظارت بر کشتارگاهها و..... مردم را در جریان قرار داد و تصمیمات و پیگیریها و محقق شدن آنها را دنبال و به اطلاع مردم رساند.
نماینده مردم قم در ادامه اظهار داشت: جان جهاد اقتصادی اینست که کارها به بخش خصوصی واگذار شود تا باعث شکوفایی بهتر و اشتغالزایی بیشتر شود و مردم خود را در اداره کشور سهیم بدانند که البته بحث حاکمیتی و نظارتی نیز جایگاه خاص خود را دارد. حجت الاسلام بنایی  با اشاره به پیش بینی رشد 8 درصدی در سال جاری افزود: باید چنان تلاشی انجام گیرد که این رشد تحقق یابد.
نماینده مردم قم در پایان ضمن تشکر از اقدامات دامپزشکی اظهارداشت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم مردم از بابت تلاش و فعالیتهای شما راضی می‌باشند.

 

------------------------------

 

جلسه تودیع ومعارفه رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بهاباد
 
جلسه تودیع و معارفه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بهاباد با حضور امام جمعه، معاون فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی بهاباد و مدیرکل دامپزشکی استان و جمعی از مسئولین ادارات شهرستان برگزار گردید.
در این جلسه مدیر کل دامپزشکی ضمن اشاره به نامگذاری سال جهاد اقتصادی از سوی رهبر انقلاب، اصل نامگذاری صورت گرفته را نشانه ای از شکوفایی اقتصادی در کشور دانست و گفت: دامپزشکی با برنامه ریزی جهت تقویت زیرساخت ها، حفظ منابع دامی و همچنین حفظ سلامت جامعه و مردم به عنوان محور توسعه و جهاد اقتصادی، وظیفه خود را ایفا خواهد نمود. در این جلسه از دکتر حمید بلوری زاده تقدیر و تشکر به عمل آمد و طی حکمی دکتر هادی زارع زردینی به عنوان رییس جدید شبکه دامپرشکی شهرستان بهاباد منصوب گردید.

 

نظر شما
ادامه