کد خبر: ۵۵۱۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

طی دیروز و امروز تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و خلیج گرگان، کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی را درگیر، و گستردگی تالاب و پراکنده بودن تلفات کار را سخت‌تر کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آوای خزر، گفته می‌شود تعداد تلفات از 500 قطعه گذشته است، دامپزشکی همچنان ممنوعیت شکار را در سراسر استان توصیه می‌کند و محیط زیست شکار را تا اطلاع ثانوی در شرق مازندران ممنوع اعلام کرده است.

امروز سوم بهمن‌ماه طبق قرار قبلی و براساس توافقی که بین شورای اسلامی، انجمن شکار زاغمرز و محیط زیست مازندران به‌عمل آمده بود، شکارچیان مجاز بودند که  در ضلع غربی تالاب لپو تنها برای یک مرحله به شکار بپردازند.

امروز  تنها حدود 50 شکارچی با مجوز شکار و صید وارد تالاب شدند هر کدام از آنها مجاز به شکار 3 قطعه پرنده بودند، امروز خبری از قوها در ضلع غربی تالاب نبود و گفته می‌شود قوها را از تالاب دور کردند تا قربانی گلوله‌های شکارچیان نشوند. گرچه گفته شده بود که شکارچیان باید دارای مجوز شکار و اسلحه باشند اما تعدادی متخلف نیز در بین آنها دیده شد.

به گفته مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران که اکنون (ساعت 16:35 دقیقه 3 بهمن 98) در میانکاله است، شکار امروز در لپو با حضور محیط‌بانان صورت گرفت و بنابراین طبق توافق مقرر؛ یک مرحله شکار به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: 8 قبضه سلاح غیرمجاز از 8 شکارچی به‌همراه 8 قطعه پرنده (یک نفر 3 قطعه، 5 نفر یک قطعه و 2 نفر نیز بدون پرنده) ضبط و برای متخلفان پرونده تشکیل شد.

فرمانده یگان محیط زیست مازندران: امروز تلفات 400 قطعه چنگر و فلامینگو اعلام شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به اینکه آیا با توجه به تلفات پرندگان که طی دیروز و امروز در میانکاله داشتیم، ممنوعیت شکار اعلام می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: این موضوع منوط به پاسخ دامپزشکی است و  در صورتی‌که بیماری خاصی باشد، قطعاً ممنوعیت اعلام، و جوازهای شکار باطل می‌شود.

آهنگری در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تعداد پرنده‌های تلف شده در میانکاله طی دیروز و امروز از 500 قطعه گذشته است، اظهار داشت: هنوز آمار دقیقی از تعداد کامل پرنده‌های تلف‌شده نداریم، دیروز تعداد تلفات بسیار کم بود و تا 15 قطعه گزارش شد اما امروز بیشتر شده و تا این لحظه، تلفات 400 قطعه فلامینگو و چنگر اعلام شده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران: شکار پرندگان مهاجر در مازندران ممنوع !

به گزارش آوای خزر، از صبح دیروز تعدادی پرنده مهاجر در تالاب میانکاله و خلیج گرگان به دلایل نامعلومی تلف شده‌اند؛ این پرنده‌ها بیشتر از نوع چنگر معمولی، فلامینگو، اردک سرحنایی، و کشیم بزرگ بوده‌اند.

اداره‌کل دامپزشکی مازندران تا مشخص‌شدن علت این اتفاق، ممنوعیت شکار اعلام کرد،  "حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی دقایقی پیش به خبرنگار آوای خزر گفت: از دیروز و با گزارشی که از دامپزشکی بهشهر داشتیم؛ کارشناسان شهرستان وارد عمل شدند و امروز نیز کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی مازندران در میانکاله حضور دارند و به بررسی می‌پردازند، پس از نمونه‌گیری و پاسخ آزمایشگاه، نتیجه به اطلاع می‌رسد.

وی بیان کرد: فعلا نمونه‌برداری انجام می‌شود تا مشخص کنیم این تلفات بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده یا مسمومیت است، هر چیزی ممکن است باشد و اکنون به‌طور قطع نمی‌توانیم چیزی اعلام کنیم.

رضوانی در پاسخ به اینکه آیا این تلفات عادی‌ست؟ اظهار می‌دارد: تلفات گزارش‌شده در فضای باز، نمی‌تواند تلفات عادی باشد و در لیست تلفات سنگین قرار می‌گیرد، او احتمال داد که این اتفاق ناشی از سوءاستفاده شکارچیان باشد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پاسخ به اینکه آیا اکنون شکار در استان ممنوع اعلام شده است، پاسخ داد: ما همواره توصیه کردیم که پرندگان مهاجر شکار نشوند زیرا ممکن است آلوده به بیماری نهفته و آشکار باشند، اکنون هم با اتفاقات دو روز گذشته تأکید داریم که شکار در مناطق شرقی و احتیاطاً در تمامی مناطق مازندران که محل فرود پرندگان مهاجر هستند، ممنوع است.

رئیس محیط زیست بهشهر: تلفات، پراکنده است

"زمان رضااحمدی" رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر نیز که در میانکاله حضور دارد، به خبرنگار آوای خزر می‌گوید: گونه غالب پرندگان تلف‌شده چنگر هستند و پس از آن، فلامینگوها و اردک

وی اظهار می‌دارد: دامپزشکی شهرستان و استان نمونه‌برداری‌هایی را صورت دادند، اکنون نیز در منطقه حضور دارند، کار جمع‌آوری و معدوم‌سازی پرندگان تلف‌شده همچنان ادامه دارد به این دلیل که تلفات متمرکز نبوده و پراکنده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر می‌گوید: در حال حاضر به سمت اسکله گلوگاه در حال حرکت هستیم. در این منطقه نیز تلفاتی گزارش شده است. کمتر از 48 ساعت آینده نتیجه نهایی نمونه‌برداری‌ها مشخص می‌شود و به ما در اتخاذ تصمیم و مدیریت صحیح‌تر کمک می‌کند.

محیط زیست مازندران: شکار در تالاب‌های شرق استان تا اطلاع ثانوی ممنوع !

به گزارش آوای خزر، در حال حاضر اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات جمع‌آوری لاشه‌ها، دفن بهداشتی و نمونه‌گیری برای بررسی علت یا علل تلفات با همکاری اداره‌کل دامپزشکی استان در دست اقدام است.

این اداره‌کل از شکارچیان شرق مازندران خواست که تا مشخص‌شدن علت دقیق تلفات از ورود به عرصه‌های تالابی و شکار پرندگان مهاجر جداً خودداری کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
4
«رضوانی در پاسخ به اینکه آیا این تلفات عادی‌ست؟ اظهار می‌دارد: ....او احتمال داد که این اتفاق ناشی از سوءاستفاده شکارچیان باشد»
پس همه چی تموم هست
آنفلوانزا هم نیست
پرنده ها خودکشی کردن
نگران نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
4
«....او احتمال داد که این اتفاق ناشی از سوءاستفاده شکارچیان باشد»

نفهمیدم!!!
یعنی شکارچه ها میخوان پروانه های شکارشون لغو بشه؟

جلل خالق
به حق چیزای ندیده و نشنیده
نظر شما
ادامه