کد خبر: ۵۵۱۱۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
روایت رئیس سازمان نظام دامپزشکی از جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: رئیس کمیسیون کشاورزی بر اینکه حرفه دامپزشکی جزء حرف پزشکی تلقی شده و می‌تواند همچون پزشکی در اماکن مسکونی مستقر شود، تاکید کردند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان نظام دامپزشکی معتقد است که به موجب قانون حق مطب که سال ۶۶ در مجلس مصوب شد، دامپزشکی به همراه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی جزو حرف پزشکی تلقی می‌شوند و لذا برای فعالیت در اماکن مسکونی، منعی ندارند.

 «دکتر محمدرضا صفری» به جلسه چند روز پیش کمیسیون کشاورزی که به منظور بررسی همین مساله تشکیل شده بود اشاره و تصریح می‌کند: «قرار بر این شد با نامه‌ای که کمیسیون کشاورزی پیرو این جلسه تهیه و به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، شهرداری، سازمان دامپزشکی و ما ارسال می‌کند، بر این موضوع تاکید کند که شهرداری همکاری لازم را برای استقرار کلینیک‌های دامپزشکی در واحدهای مستقل که اصول و ضوابط بهداشتی را طبق سیاست‌های وزارت و سازمان دامپزشکی رعایت می‌کنند، انجام ‌دهد.»

وی تاکید می‌کند که نتیجه نهایی را باید کمیسیون کشاورزی به عنوان یک مصوبه به دستگاه‌های درگیر این موضوع که شامل نظام دامپزشکی، سازمان دامپزشکی، شهرداری وزارتخانه‌های کشاورزی و بهداشت است، ابلاغ کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، ماحصل جلسه مشترک با کمیسیون کشاورزی مجلس چه بود؟

جلسه‌ای که در کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل شد، اولاً با پیگیری همکاران کلینسین شاغل در بخش خصوصی دام کوچک در استان تهران انجام گرفت که اقدام ارزشمندی بود. در این جلسه رئيس و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، اعضای کمیته دام و دامپزشکی و دام و طیور کمیسیون و تعدادی از نماینده‌های عضو کمیسیون مشکلات همکاران شاغل در بخش خصوصی در رابطه با کلینیسین‌های دام کوچک در شهر تهران را شنیدند.

حکیم مهر: مهمترین مشکلاتی که مطرح شد، چه بود؟

اینکه شهرداری تهران مدتی است تاکید دارد که کلینیک‌های دامپزشکی نمی‌توانند در اماکن با کاربری مسکونی مستقر باشند و اگر کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی در چنین اماکنی هستند، به موجب قانون اجازه استقرار دارند. از آنجا که دامپزشکی در رسته پزشکی قرار نمی‌گیرد، از نظر واحد حقوقی شهرداری تهران نمی‌تواند مشمول قانون استقرار مطب‌های پزشکی در اماکن مسکونی باشد. این موضوع به بحث گذاشته شد و کمیسیون و همکاران مشکلات را طرح کردند.

حکیم مهر: نظر شهرداری در این خصوص چه بود؟

نماینده شهرداری معتقد بود که دامپزشکی جدا از پزشکی است و از طرفی ادعا می‌کرد که این مراکز شاکیان خصوصی دارند. در ادامه ما نظرات خود را حول ۲ محور اعلام کردیم؛ یکی اینکه مرجع صدور پروانه کلینیک‌های دامپزشکی سازمان نظام دامپزشکی است و دیگری اینکه سازمان نظام در صدور پروانه کلینیک‌های دامپزشکی، حتماً ضوابط و مقررات استقرار را رعایت می‌کند، از جمله اینکه واحدها مستقل باشند و مزاحمتی برای دیگران و همسایگان ایجاد نکنند؛ مشکلات بهداشتی ایجاد نشده و ضوابط زیست محیطی رعایت شود. به طور خلاصه اینکه ما پروانه این اماکن را با دقت لازم و رعایت ضوابط سازمان دامپزشکی صادر می‌کنیم و لذا این اماکن از بعد بهداشتی مشکلی را برای کسی ایجاد نخواهند کرد.

بعد از این توضیح اشاره کردیم که به موجب قانون، دامپزشکی به همراه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی جزء حرف پزشکی تلقی شدند و این استنباطی از قانون حق مطب است که سال ۶۶ در مجلس مصوب شد. در آنجا از حرف پزشکی نام بردند که در داخل پرانتز شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی بوده است. طبیعتا روشن است که دامپزشکی جزء ‌حرف پزشکی تلقی می‌شود و به همین دلیل و طبق قانون می‌تواند همچون پزشکی در اماکن با کاربری مسکونی با رعایت ضوابط بهداشتی مستقر شود. به دنبال توضیحات خود به نامه‌ای که خطاب به قائم مقام وزیر کشور به استانداری تهران ارسال کردیم، اشاره کردیم. نظر سازمان دامپزشکی هم ارائه شد و نهایتاً نماینده‌های محترمی که در نشست حضور داشتند، از دیدگاهی که ما مطرح کردیم حمایت کردند و در جمع‌بندی، رئیس کمیسیون کشاورزی بر اینکه به موجب قانون، حرفه دامپزشکی جزء حرف پزشکی تلقی می‌شود، تاکید کردند و اینکه به استناد این مساله دامپزشکی هم می‌تواند همچون پزشکی در اماکن مسکونی مستقر شود.

حکیم مهر: تصمیم نهایی چه شد؟

قرار بر این شد با نامه‌ای که کمیسیون کشاورزی پیرو این جلسه تهیه می‌کند و به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، شهرداری، سازمان دامپزشکی و ما ارسال می‌کند، بر این موضوع تاکید کند که شهرداری همکاری لازم را برای استقرار کلینیک‌های دامپزشکی در واحدهای مستقل که اصول و ضوابط بهداشتی را طبق سیاست‌های وزارت و سازمان دامپزشکی رعایت می‌کنند، انجام ‌دهد؛ ضمن اینکه خود ما هم قراری را با شهرداری گذاشتیم که جلسه‌ای داشته باشیم با این نگاه که حرفه دامپزشکی بخش جدایی‌ناپذیر سلامت است و همکاران ما نقش موثری در ارتقای بهداشت شهر تهران دارند، ما در این زمینه کمک زیادی می‌توانیم به شهرداری کنیم و طبیعتاً نیاز است که آنها هم با ما همراهی لازم را داشته باشند.

 ان‌شاءالله به زودی جلسه مشترک کاری با آنها خواهیم داشت و امیدواریم شهرداری پس از ابلاغ نظر کمیسیون محترم کشاورزی و منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشد. البته نماینده شهرداری در آن جلسه اعلام آمادگی کردند که همراهی لازم را داشته باشند.

حکیم مهر: یعنی نتیجه نهایی منوط به نظر وزارت بهداشت نشد؟

خیر. نتیجه نهایی را باید کمیسیون کشاورزی به عنوان یک مصوبه به دستگاه‌های درگیر این موضوع که شامل نظام دامپزشکی، سازمان دامپزشکی، شهرداری وزارتخانه‌های کشاورزی و بهداشت است، ابلاغ کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
1
1
دکتر صفری یه روایتی هم از ماده ی 19 بکن بد جوری داره فراموش میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
1
2
سخنان رئیس نظام دامپزشکی با شخن رئیس سازمان دامپزشکی تفاوت دارد.نشان میدهد نمایندگان دکتر رفیعی پور اخبار را به درستی به ایشان منتقل نکردند و برخلاف انچه میگفتند که در جریان کامل مباحث بوده اند اصلا نبوده اند.ایکاش در مورد سایر اقداماتشان اینگونه نباشند ...............
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
این همان روش یک بام و دو هوا است هر کدام یک روایت متفاوت بیان میکنند و همه را سر در گم میگذارند و مسئولیتی نمی پذیرند .
ظاهرا" این سخنان در مسیر آرام کردن انتقادات به روایت رییس سازمان دامپزشکی بیان شده !!؟؟
دامپزشک انسان دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
1
همه مردم این حق را دارند که در منزل خودشان راحت و آسوده باشند قطعا وجود درمانگاه یا مطب دامپزشکی مخل آسایش است واز طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است
نظر شما
ادامه